Laitan kolme kuvaa 1. originaali 2. suora channel mixer 3. sekoitettu channel mixer + 10% noise Mikä on vähiten huonoin ja miten muokaisitte? Siis saa muokata kunhan kunnioitaa mallia.
Siellä on ruksi vasemmalla alhaalla ja siitä kääntyy suoraan harmaa sävyiksi, sitten siinä on ne liukusäätimet joilla voi säätää erikseen. No tässä tapauksessa se tarkoittaa ruksin painamista ilman sekoitusta.
Ei sitä chanelmixeriä niin kuulu käyttää. Sillä sä sekoitat eri värikanavia niin että kuvasta tulee hyvä. Pääsääntönä on vissiin että kavavien yhteissumma olisi sen 100%, platku siitä tulee jos vaan yhtä kanavaa käyttää. Itse teen mv-kuvat seuraavasti, siis jos ei ole mv-filkalle kuvattuna. Teen säätöleyerit joissa ovat chanel mixer, gradient map, levels ja contrast. Niissä sitten keikuttelen nappuloita niin että näyttää siedettävältä. Yleensä jätän chanelmixerissä valon hiukan ali ja sitten vastaavasti korjaan sitä contrastilla, näin ei huippuvalot pala niin helposti puhki, samoin tuo gradient map auttaa puhkipalamiseen. Levelssillä saa taas keskisävyjä nostettua mukavasti. No niin minä ja jokainen saa itse keksiä omansa, koska tämä ei välttämättä ole kovin tarkka selostus.
No tuolla Tampereen visuaalisen viestinnän instituutin opettaja opetti yhdellä valaisu kurssilla että, tuolla channel mikserillä olisi paras tehdä? No jos vain kääntää mustavalkoiseksi niin tuo ruksi on kai sama kun ottaisi värikylläisyys säätimellä värit pois? Laitoin nyt kuvan 2. esimerkiksi ja kuvassa 3. olen sekoiytanut sävyt siten että sopii mun silmään. Eli ei kai siinä mitään sääntöjä ole? Jokainen säätää kanavien avulla kuvan sellaiseksi kun haluaa. Se onko se hyvä niin on maku asia.
Siis on se chanelmixer ihan ok kalu tuohon, mutta tuosta kolmosesta puuttuu vahvasti kontrastia. No jokanen taaplaa tavallaan 100% kanavien yhteen laskettu summa on isojenpoikien pääsääntö, ainakin niin olen lukenut. Minullahan ne summat ei koskaan täsmää kun sotken lisäksi noilla muilla tasoilla. Tuohon kolmoseenkin kontrastitaso päälle ja rohkeasti nupista kääntämään.
Welcome to optikVerve Labs - Home of virtualPhotographer Johny Åkerlund’s B&W + Tint Tone Photoshop Action Tuossa on noita mustavalkoisuuteen sopivia ohjelmiakin jos haluaa hiukan keplotellen tehdä ne käännökset. Tuosta viimeisestä linkistä saatava action photoshoppiin on vaikuttanut varsin hyvältä ja itse sitä olen nyt käyttänyt/harjoitellut. Linkit otettu digicameran foorumilta.
Minen ymmärrä miksi tuo tausta on tuollaisen kumman näköinen. Ihimeellinen glow. Ei nappaa. Malli o kiva. Ja mv-käännöksiäkin voi tehdä niin monella eri tavalla. LAATU ON SITÄ MITÄ KUKIN HALUAA!
Ihan tuosta Channel mixeristä muutama kommentti. Eli homman pitäisi toimia näin PS CS2: Kuva auki -> New fill or adjustment layer channel mixer ja sieltä täppä monochrome kohtaan. Sitten vaan sotkemaan Red Green ja Blueta kuitenkin pitäen sen kokonaismäärän sadassa kuten Jaska jo totesikin. Jos alatte ampumaan yli niin katselkaapa mitä tapahtuu histogrammille ( siis ampukaa yli jos siltä tuntuu tuo sataan tähtääminen on niinkun nyrkkisääntö). Kanavista vielä senverran että itse suosin esim kasvokuvissa R60 G30 B10 säätöä ( siis tuo on nyt vaan noin heitto arvoja). Tämä siksi että R kanavasta saadaan hyvät vaaleat sävyt G kanavalta ääriviivoja ja keskisävyt ja B kanavalta kaikki pa**a ja kököt joten siitä en hirveesti itse tykkää mutta kukin tavallaan. Toivottavasti tuosta nyt oli apua jollekkin. Niin aivan ja minusta tuo mustavalko ilman melua on kyseisistä hyvin. Jarin kuvia on ollut kiva katsella ja kehittymistä tapahtuu kovasti vaikka tuntuu että välillä menee kantapään kautta. Hatunnosto sitkeydestä ja siitä että laitat ahkerasti kuvia nähtäville.
Tässä yksi hätäinen versio. Pari kolme eri kanaviin keskittyvää channel mixeriä, jokaisella maski enimmäkseen musta, mutta sopivat kohdat "maalattu" vaaleaksi eli sisään kuvaan. Reilu Curves-kontrasti maskilla miekalle, ja samalla hyvin hellästi (1% flowlla) hieman kasvoihin valoa. Vaatteen sävyt ylivoimaisesti suuritöisimmät toistaa. Aidosti hankalinta on tasapainottaa kuvan oudohko valo ja saada huomiota kasvoihin, käsiin, miekkaan. Tausta oli pilattu aika karmeasti. Minäkään en ymmärrä sen ideaa. En jaksanut säätää sitä laisinkaan kunhan 20s käytin puhkinaisuuden tasoitteluun ja lisäsin hajanaista läikittelyä. Vaatteiden ja taustan reunoja en hieronut lainkaan. En tiedä mitä kuvaaja on ylipäätään tavoitellut, joten hankalaa yrittää kehittää MV:tä siihen suuntaan. Taustan polttelun vuoksi tässä on aineksia reilusti yli vedettyyn high-key-kuvaan, mutta alkuperäisen lievä alivalotus ei viittaa kuvaajan sellaista halunneen.
On hienosti tehty korjailut ja kääntö, täytyy sanoa. Kuva nousee aivan omaan luokkaansa Aleksin käsissä. Parani oleellisesti, vaikka et edes tehnyt täyttä panosta. Tärkeimmät kohdat kasvot ja kädet erityisen siistit, mutta tärkeä on myös vaatteen sävyt ja miekan terän sävyt ne on upeasti nostettu esiin. Kuva on kokonaisuudessan terävöitetty hyvin ja huolella. Komea käsittely.
Vaikka alkuperäistä kuvaa en laittanut arvioitavaksi niin todettakoon taustasta, että koska taustana oli valkoinen lakana jossa ryppyjä. Niin poltin dodgella ryppyjä ja varjoja, sitten lisäsin siveltimellä alustan väriä päälle. Joten taustaa on varmasti vaikea käsitellä. Itse malliin en tehnyt juuri muuta kuin korjasin käsien punaisuutta. En nähnyt syytä mallin siistimiseen.
Kas minäkin... perkele Ihan kova valo tossa on ..tai siis pehmeä, mutta siisti. Mä sitte käänsin ton kun se näyttää jo muutenkin niin ahdistavalta.