Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) "hullu rauhottuu pimeässä tai yli 140km/h vauhdissa" ..että turhaa saattaa olla pelko ja arkuus.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Joo, ainakin alulle. Tuskin kukaan niin aloittelija on, että kelaa koko rullan meikäläisen ohjeiden mukaan spiraalille valot päällä
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Jos kyseessä on kinofilmi, vedä pimeässä filmiä yhden käden mitallinen ulos suorana ja laita filmirulla polvien väliin. Ei mene jengoille kelaat sen pätkän spiraalille ja vedät uuden pätkän ja kelaat sen. Sitten ehdit vielä pätkän kolmatta kertaa, sitten filmi loppuu. Muistathan ennen spiraalille laittoa leikata kulmiin pienet kallistukset, menee helpommin spiraalille. T Jukka
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Pitäisiköhän joskus leikata, että huomaisko eroa. Ei ole kyllä ikinä jäänyt filmi menemättä ja harvoin pahemmin kiusannutkaan. Joten tuon merkitystä luonnollisesti epäilen.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Jobon spiraaleissa ainakin minulla menee paremmin kun on pyöreät kulmat.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Jos spiraali on hyvin harjalla pesty, ja kuiva, niin kulkee kivasti -mutta jos se on vanhoista keikoista ruskea ja hyvässä lykyssä edellisestä värkkäyksestä kostea, niin vaikeuksia on, vaikka olisi leikannut koko matkalta vähän kapoisemmaksi ;-] ...ainakin noilla muutamalla plastiikkaisella merkillä, joilla itse on tullut kehiteltyä...
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Metallispiraalit ovat kivoja, ei haittaa kosteus yhtään. Menee vähemmän kemioitakin kun on pienempi astia.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Nyt jos tarvitsee Hyvää lämpötilamittaria, niin Fototekniset ovat vihdoin saaneet tuota Kaiserin mittaria. Syksyllä tilasin ja nyt on tullut maahan. 4086 oli muistaakseni mallinumero. 50C astetta ja 0,2C tarkkuudella, Paterson menee vain 32C tai 34C ulkomuistista, ei sovellu värinfilmin kehittämiseen.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) eikös noita digitaalisia (ulko)lämpömittareita saa alta kympin ja ne on kivoja, helppoja ja tarkkoja.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Niin, no mistä kukakin tykkää, "toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä..." vai miten se menikään?
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Mulla oli joskus kamalan merkkisiä muovipurkkeja+spiraaleita (eli ei Paterson) joiden kanssa tapahtui tuota. Yleensä lopputulos oli se, että filmi pois spiraalilta ja löyhästi kelalle sen kehityspurkin keskitolpan ympärille ja kannet kiinni ja sitten odottelua että joku Paterson-purkki vapautuu käytettäväksi...
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Riippuu spiraalista... Jotkut tykkäävät kynsisaksella tehdystä kaaresta. 120-filmillä tämä onkin joidenkin spiraalien kohdalla pakollista... No Patersonit ovat skulanneet loistavasti.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Clasu myy sellaisia digitaalisia 'kemiamittareita', käteviä ja sopivan roisketiiviitä. Näyttääkö se täysin oikein, sitä en tiedä. Mutta kaikki mittarit vaativat aina jonkun referenssimittarin koska yleensä virhettä on... Kauan sitten mulla oli semmoinen ihka aito foto-lämpömittari. Hieno oli. Sen perusteella kehitin aina 20 asteessa. Kunnes kerran kokeilin toista mittaria ja se näyttikin 22 astetta, sitten etsin käsiini kolmannenkin, sekin näytti 22 astetta. Sitten ostin halvan digitaalisen, sekin 22 astetta. Loppupäätelmä oli että enemmistö sai olla oikeassa..
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Onko se tällainen lämpömittari? Taidanpa hankkia moisen. Kiitos vinkistä.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Mulla on tollainen clasun mittari, teipattuna keittiön teräsaltaaseen reunaan kiinni. Siinä kun laskee vettä tulemaan niin aika verkkaisa on muutokset lämpötilassa, siitä saa huuhteluvedet ja vesihauteet kaikki samalla, viereisessä altaassa on sitten vähän vettä pohjalla, sinne kun lorauttaa käytetyt kemiat kaikki samaan ja paljon vettä päälle ennenkuin tempasee tulpan pois, niin ei jää omatunto niin kauheesti soimaamaan. Aikani kuljetin kuusakoskelle kemioita, mutta siten tokaisivat: Turha näitä on tänne tuoda noissa puteleissa, tuo kerralla 50 litraa. sanoin: se kestää 10 vuotta saada kasaan...
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Teboilin huoltamoilla on piste jonne voi toimittaa kemiat, kattoo/kysyy HSYltä jos epäilee asiaa.