Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

MV-filmejä kehittämään?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana amn-, 10 Huhtikuu 2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minulle ainakin 36 kuvan rullan laittaminen pimeässä spiraalille on aika lähellä ikuista kärsimystä..onneksi on olemassa eräs maanmaino laite jota voi suositella ja se säästää aika monelta ärräpäältä(siis jos sellaisen päivänvalo tankin sattuu löytämään jostain).
    Agfan Rodinax 35U laitteessa filmikasetti pistetään sellaisenaan paikalleen laitteeseen ja filmin pää laitetaan kiinni eräänlaiseen klipsuun. Kansi kiinni ja nupista kelataan filmi spiraalille. Laite näyttää myös kuinka monta kuvaa on kelattu spiraalille ja lopuksi napista painamalla katkaistaan filmi. Laitteessa on myös lämpötilamittari joka näyttää sisälle kaadettujen litkujen lämpötilan. filmin kääntely tehdään samasta nupista mistä se kelattiin spiraalille. Ja kaiken voi tehdä päivänvalossa, eli ei tarvitse pimiötä.
     
  2. juice

    juice

    912
    0
    0
    Tuota en muista kokeilleeni, onhan se turvallisempi tapa kuin koko filmin kuuma/kylmä kehitys. Toisaalta mitäpä elämä olisi ilman riskejä :) :)

    Lisäksi kuuma kehite jyrkentää negoja ja lisää saadun efektin tehoa.
     
  3. Tuo "lattea" kuvaa aika hyvin tulosta... tuo mosaiikkijuttu kuulostaa aika pahalta :S

    "Eilen kehittelin yhden APX 100:en Rodinalilla, mistä johtuu se, että joihinkin kuviin tulee vaaleille ylivalottuneille alueille sellaista harmahtavaa rypyläisyyttä? Osa kuvista taas ei kärsi moisesta ongelmasta."

    Kuulostaa jännältä.. oliko nuo vaaleat alueet siis negatiivissa vai jossain positiivisemmasa lopputuloksessa, ts. varjo, vai huippuvalokohdissa? Eihän ne mitään kehitysjälkiä vois olla..?!?
     
  4. Onko näin?

    mitä on "kuuma" ..siis hana kuumimmalla vai tyyliin joku "21 astetta". Entä kehitysaika suhteessa lämpötilaan ?
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Huippuvalokohdissa ja joskus vaalean ja tumman rajalla. Liittyisköhän tuo noihin lämpötiloihin.
     
  6. Oot laittanu liikaa USMia ;-)
     
  7. Vielä yksi kysymys.. ainakin:

    Prässäämisestä..

    Kuvattuna APX 400 -filmiä. Kuvasin siten, että kameran valotusmittari toimi ISO-1600:n mukaan, eli alivalotin aika reippaasti.. Nyt sitten, mikäli olen oikein ymmärtänyt, filmi pitäisi ylikehittää..

    Suosittelemanne sivuston ohjeen perusteella APX 400 kehitettäisiin Rodinal 1+100 -liuoksella 22 minuuttia 24 asteessa, jos siis oltaisiin kuvattu nelisatasena. Mutta kuinkahan kauan tuota kaksi pykälää alivalotettua filmiä pitäisi kehittää..?
     
  8. Eipä ainakaan The Massive Dev Chart tuntenut APX:ää rodinaalissa kehitettynä aivan tuonne asti.
    Vaihtoehtoisesti:
    APX 400-Ilfotec DD-stock-ISO1600-14min-24C
    APX 400-Xtol-1+2-ISO1600-18min-20C

    Rodinal ei ainakaan tee mitään nättiä raetta tuolla herkkyydellä, soveltuu enneminkin hitaiden filmien kehitykseen.. IMHO
    Ks. lisää B&W Film Developing Times | The Massive Dev Chart

    Ps. ja Agfan sivuthan edelleen toimii ja siellä datasheetissä on kehitysaikoja:
    http://www.agfaphoto.com/en-GB/photography/professional-photography/films/downloads/F-PF-E4en.pdf
     
  9. Juu ei varmasti kannata Rodinaalilla kamalasti prässätä.

    Eikä varsinkaan noin laimealla seoksella. Hirveän iso/selkeästi havaittava rae siihen filmiin todennäköisesti ainakin tulee, mutta sehän voi olla hyväkin asia jos rakeesta tykkää. Miten lie varjoalueiden sävyntoistolle käy, lienee arvoitus siihen asti kunnes saat kehitetyn negan käsiisi.

    Itse kokeilisin kenties about 1+25 -laimennusta ja tuota parinkymmenen minuutin kehitysaikaa. Ehkä pitempääkin. Ihan näppituntumalta siis tämä lausunto.
     
  10. Jees.. tuolla se vessassa nyt kuivuu.. 25 minuuttia 25 asteisessa vedessä (ja Rodinalilla), laimennoksella 1+25... vähän pidempään olisi vielä saanut kehittää tai sitten lämpöisemmällä vedellä, tai sitten jollain toisella kehitteellä (!!) tai jotain toista filmiä. Suurennuslasivilkaisun jälkeen näyttää siltä, että mustat päät jäi tukkoon, mutta toisaalta taivaatkin on negoilla tosi tummia. Siis sikäli jees, että jyrkkähän tässä lähdettiin hakemaan.. nyt vaan näyttää vähän pahalta :-<

    Laitan jonkun kuvan jossain vaiheessa jos saan "skannatua" ..Kiitos vinkeistä!
     
  11. laimeammalla rakeisempi, niinkö tässä sanottiin?
     
  12. Venaas nyt niin katotaan :) -->
     
  13. kehitit siis 1+100 ja 1+25 samasta keikasta?
     
  14. Siis mistä keikoista? ..kehitin vain puolet rullasta rahan ja hermojen säästämiseksi ikäänkuin kokeilumielessä edellä mainitulla systeemillä. Täällä on yksi kuva ja kotisivuilleni laitan niitä ehkä vielä tänään tai joskus..
     
  15. olen antanut itseni ymmärtää että laimeammalla liuossuhteella voidaan saavuttaa pienempi rae, tosin itse en eroja 1+25 ja 1+100 kovin selvästi ole nähnyt. aika ja ylikehittäminenkin vaikuttaa rakeisuuden nousuun ja kauttarantain kyselin josko juk olisi johon tällaiseen viitannut. liuossuhde rodinalilla vaikuttaa ainakin jyrrkkyyteen selvästi eli 1+100 olisi voinut olla parempi ... tai tmax400@1600 ja xtol.
     
  16. Vaikuttaa olevan ainakin Delta 3200 -filmin kanssa siten, että laimeammalla Rodinaalilla --vaikkakin kehitysaika on siis pidempi-- rae on pienempää ja jotenkin siistimpää.

    Vertasin hiljattain laimennuksia 1+10 ja 1+50 ja rakeisuuden ero oli aivan selvä. Siis laimeampi näytti paremmalta.
     
  17. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Rodinalhan ei ole "hienoraekehite", vaan tuottaa selvärajaisia rakeita.. Rodinalin hienous on siinä, että laimentamalla seosta se tuottaa voimakkaamman reunaefektin kontrastirajoille (vrt. photoshopin unsharp mask).

    Itse käyttelin joskus reipas 10 vuotta takaperin rodinalia yleensä 1+200 -suhteella ja olin varsin tyytyväinen. Sittemmin rodinal jäi, ja nyt siihen osin palattuani olen tyytynyt 1+50 -suhteeseen (mutta kuvaan keskikoossa ja hitaammilla filmeillä).

    Sinänsä pikkuteemun havainto tuntuu oikean suuntaiselta. Rakeisuushan ei varsinaisesti pienene, mutta terävyysvaikutelmasta tulee pikkuisen parempi.

    Tuo juk:n 1+10 on kyllä niin tujua soppaa, että en ihmettele jos 1+50 on selvästi rakeettomampaa :)
    Mites 1+25?
     
  18. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Lämpötiloista.... Huomasin, että niistä on tuossa ollut juttelua. Minä olen yhä tyytynyt vesihauteeseen, tässä kuvassa näkyvä systeemi pätee yhä, paitsi että käytän nykyään anttilasta ostettua "lelulaatikkoa" altaana. Mahtuu enemmän vettä, leveämpi, huomattavasti syvempi jne. Piti vain repiä pyörät pois alta :D

    Minulla kun kaikki kehitys on kalibroitu 22°C -asteeseen ja huoneiston lämpötila vaihtelee talven 22:sta kesän 30 asteen välillä, niin tuo on ainoa keino.. Suuri allas juuri siksi, että veden lämpötila ei ehdi muuttua merkittävästi ja se silti pitää ennenkaikkea kehitteen tasalämpöisenä.

    Haavelistalla olisi toki jonkinlainen termostaatti, joka toisi aina oikean lämpöistä vettä tuonne vähän kiertämään..


    Retikulaatiosta: Jotkut lähteet väittävät, että asteteen muutos prosessin jossakin vaiheessa lisäisi rakeisuutta "havaittavasti". En ole jaksanut tutkia väitettä. Minulla kehite on aina digimittarin mittatarkkuuden rajoissa oikean lämpöistä, keskeyte saattaa olla 0,5 astetta lämpöisempää..
     
  19. Heh !

    Jos raetta haluaa, niin kokeilemaní Delta 3200 + Rodinal 1+10 ei tuota pettymystä.... ;)

    Hieman suurennettuna muutamat otokset näyttivät kuin retussiruiskulla maalatuilta.
    Hyvän näköinen efekti, jota meinaan käyttää vastaisuudessakin.

    Itse kehitän jatkuvasti vemputtavalla JOBOlla, joten se laimennetun Rodinalin edge-effect jää kokematta.
    Silloinhan filmipurkin pitäisi antaa aina hetken seistä liikutteluiden välillä.
     
  20. Kävin äsken katselemassa kehitteitä, ja xtol-pussissa lukee, että vain kaupalliseen ja teolliseen käyttöön... mitähän tämä mahtaa tarkoittaa? Onko se niin kauhea myrkky, että kotioloissa ei saisi pöllytellä pussin sisältöjä??

    Minkälainen olisi Ilfosol Kodakin 3200:n kanssa, kellään kokemusta?