Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

MV-filmejä kehittämään?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana amn-, 10 Huhtikuu 2005.

1. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Kannattaa ostaa kaupasta sellainen halpa vaikka huoneenlämpömittari, silläkin tekee jotain. Elkää nyt tehkö itsestänne yksinkertaisempia kuin olette.

2. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    :(
    Nojoo, itsellä on tollanen vanha vesilämpötilamittarihässäkkä (Taitaa olla joku vauvan kylpyvesimittari tms). Riittävän tarkka omaan käyttöön. Mut en kyl silti huoneilman lämpötilan mukaan alkais itse kehittelemään, liikaa säätämistä kun ei oo ilmastointia.

3. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    :) Elä nyt pahastu, siihen oisin voinu lisätä hymiön, koska se heitto ei ollut tarkoitettu nyt ihan niin kuin siinä luki, mutta mä oon kamalan kyllästynyt hymiöihin niin en jaksa enää viljellä niitä samaan tapaan kuin menneessä elämässä.

4. Minä myös kehittelin kaksi ensimmäistä rullaani viikonloppuna. Ensimmäinen meni juuri niinkuin oli suunniteltu - tosin opettaja, eli isäni oli kokoajan matkassa mukana henkisenä tukena. Toinen rulla sitten.. kröhm..

Kannattaa tosiaan opetella laittamaan myös se filmin pää sinne spiraalille pimeässä. Joskus voi nimittäin käydä niinkuin minulle.. "hmm.. tässä on tämä spiraali.. tyhjä spiraali..." 36 kuvan filmi alkaa jossain vaiheessa tökkiä ja suht´ helposti se sieltä pois lipsahtaa/lähtee purkautumaan. Mietin, että pitäisiköhän seuraavalla kerralla leikata filmi keskeltä poikki ja kehittää kahdella spiraalilla. Ongelmana tuossa on se, että leikkauskohta sattuisi tod. näk sen morsiamen naaman kohtaan. Toki rullan voi myös kuvata osissa, kehitettä ja kiinnitettä tuskin kannattaa säästellä, mulla on litran pullo Rodinalia ja Agefixiä, joten aika kauan noilla varmaan kehittelee.

Mites muuten - joku sanoi, että Rodinaali on ~ikuista.. itse olen säilyttänyt sitä kylmässä ja ennen sulkemista puristanut sieltä ilmat pois paremman säilyvyyden toivossa, mutta siis - tuo pullo kestänee minulla vuosia, joten voiko sitä käyttää vielä ensi kesänäkin ?

5. Juu, ja vielä kesällä 2053:kin.

Spiraalissa on sen opettelun lisäksi tärkeää että se on kuiva ja puhdas. Jos siinä on jotain ainejäämiä tai kosteutta, niin hommasta tulee hikistä.

6. Jahas. No eipä se Agfan nurin meno sitten niin paljon minua haittaakaan :) Ei vaan.. R.I.P. (Rauha hänen rodinalilleen...)

7. mulla taitaa olla juuri sellainen tikullinen paterson. ja siihen liittyvä kymysys: onko purkki valotiivis ilman kantta? kansi on tiivis, sieltä ei saa kaadettua mitään ulos. varmuuden vuoksi tein kaikki kaadot äsken pimeässä :-/

toinen kymysys: oisko jollain käsitystä mikä on sopiva ph-arvo kehitys- ja huuhteluvesille? eli ollaanko mielummin happaman vai emäksisen puolella?

8. Mulla on kanssa tuo pyöritettävän mallin Paterson ja aina olen sillä kehitellyt normaalissa huoneenvalossa.
    Eli sen ei pitäisi laskea valoa filmille, vaikkei se kumikansi olekkaan paikallaan, vaan ns. pelkkä 'tratti'.

9. kiitos. elämä helpottui taas hiukan ;)

10. Tietenkin, jos sattuu lukemaan paketin mukana tulevat ohjeet, niin nämä pitäisi jo olla siellä kirjallisena =)

Paterson on siis valotiivis heti, kun tuo 'tratti' on paikalleen loksautettu. Pyöritystikkua en hirveästi käytä, sillä erääseen filkkaan jossa sillä heiluttelin tuli pitkittäiset raidat.
    Eli shake it up, kuten ennenkin.

11. paterson tuli käytettynä suurennuskojeen ym mukana, ohjeista ei mitään havaintoa...

12. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
    Jos toimitaan normaalin hyvälaatuisen suomalaisen kraanaveden puitteissa niin en kovin paljoa vaivaisi päätäni tällä asialla. Tietty jos on käytettävissä tislattua ja ionivaihdettua vettä niin eipä tuosta varmaan haittaakaan ole, vaiva vaan lisääntyy kun ei voi laittaa purkkia kraanan alle huuhteluun.

13. onko se sitten emäksistä? mulla on vesi-ionisaattori, jolla voi säätää veden ph:n. ainakin kehitysvesi ja viimeinen huuhtelu on kätevä tehdä sillä, jos tietäis, että kumpi sopii filmille paremmin.

14. mä käytän nykyään loppuhuuhtelussa käänteisosmoosivettä, hyvää tulee eikä ole kalkkitahroja.

15. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
    Eiköhän tuo neutraalia ole.

16. Mun käsitys asiasta on, että kehite on emäksistä ja keskeytteeseen lisätään etikkaa sen vuoksi, että se happamuudellaan jotenkin tehostaa tuota kehityksen keskeytystä.. tai siis ehkä juuri päinvastoin.

Mutta täytyy kyllä sanoa, että kyllä se on aika lailla se ja sama tollasten pikkutarkkojen juttujen kanssa, jos siis halutaan saada "vain toimiva" negatiivi.. okei, totta kai parhaaseen tulokseen tähdätään, mutta tuli tosiaan yhden filmin kanssa tehtyä kaikki mahdolliset virheet mitä kehittäessä vaan voi tehdä, mutta onneksi sentään ne kaikki pimeässä. Siitä huolimatta sain esimerkiksi tällaisen väännettyä.

Ei ehkä erikoinen, mutta kyllä siitä selvän saa... onni onnettomuudessa lienee se, että tuli ehkä valotettua hiukan niukasti koko rulla kun mulla ei vissiin ole valotusmittarissa patterit kunnossa siinä K-1000:ssa, joten over dose Rodinalia tuli tarpeeseen. Lämpötilat 15-25 astetta varjossa, filmi pyöri aikansa vessan lattialla ja.. vaikka mitä :)

17. Hei tietteks mitä...

Päätin vähän kokeilla yhtä juttua. 36 -kuvan rullan saaminen spiraalille alkaa aina siinä loppuvaiheessa tökkiä, joten päätin kuvata sen kahdessa osassa. Vessassa avasin kannen ja leikkasin filmistä puolet tankkiin ja loput takaisin kentälle.

Sitten ajattelin, että mitäköhän kävis jos...

...jos laittais kehitettä puolet normaalista ja kehittäis vähänniinkuin kaksi kertaa kauemmin. Noh - minulla ei ollut hajuakaan, että kuinka kauan efken 100:sta pitää kehittää (rodinal) ja minkälaisilla laimennoksilla, joten (hyvin niukkaan) aikaisempaan tietooni/kokemukseeni turvautuen kokeilin seuraavaa:

Rodinal-liuos 1+50, kehitysaika 20 min (20 asteessa). Keskeytys.. hmm.. noin 3 minuuttia, kiinnitys suunnilleen osapuilleen noin samanverran.

Pikaisella kurkkauksella filmin päästä näkyi negatiivisia kuvia, muuta en osaa tässä vaiheessa sanoa. Mitäs luulette, kuinka käy?!

Lähinnä sitä lähdin kyselemään, että oletteko te kokeilleet tuollaisia "juttuja" muuten kuin vahingossa?! Minkälaisia juttuja ja miten on käynyt. Tuntuisi siltä, että jotain täysin käsittämätöntä pitäisi tapahtua, jotta negatiivit jäisivät syntymättä (siis edes huonot).

18. juice

juice

912
    0
    0
    Tuo toimii varmaan aika hyvin.
    Itte tykkäsin laittaa rullalle aina 20 ruudun mittaisia paloja, ne on helppo kelata spiraalille (patersonin kuulalukituksella oleva muovispiraali) ja muutenkin mukavampi käsitellä kun pitemmät luiskat.
    Lisäksi se on sopiva mitta kokeilla erilaisia jutskia kehitysvaiheessa

Aina sinne jonkinlainen kuva syntyy, mutta mikä se on densititeetiltään on sitten toinen juttu... tai minkämallista raetta saat aikaiseksi.
    Noin näppituntumalta veikkaan että tuolla (laimennus+pidennys) menetelmällä saat aikaan melko latteat negatiivit.

Dramaattisempia tuloksia saat kun laitat reilusti kuumaa kehitettä ja sitten kiinität reilusti kylmässä kiinnitteessä. Tulee aika hurja mosaiikkimainen kuvapinta.
    Välivalotuksiakin voi kokeilla, negaakin pystyy solarisoimaan mutta ongelma on se, että homma on aikalailla 'once off' juttuja, eikä tulokset ole kovin helposti toistettavissa. Taidetta pystyy kyllä tekemään :)

19. Anonymous

Anonymous Guest

Hai!

Eilen kehittelin yhden APX 100:en Rodinalilla, mistä johtuu se, että joihinkin kuviin tulee vaaleille ylivalottuneille alueille sellaista harmahtavaa rypyläisyyttä? Osa kuvista taas ei kärsi moisesta ongelmasta.

20. Juu, massive devchartista varmasti löytyy valmiita aikoja 1:100 suhteelle, joilla pystyy kalkuloimaan vaadittavaa aikaa.

Tuon mosaiikkipinnan saa helpommin kun tekee sen vain haluttuihin ruutuihin, eli leikkaa halutun ruudun/ruudut ja laittaa ne reilusti lämpimään veteen ja jonkin ajan päästä kääntää kraanan täysin kylmälle. Näin kuumassa paisunut emulsio alkaa kutistua ja ahtojää-efekti muodostuu.