Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

MV-filmejä kehittämään?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana amn-, 10 Huhtikuu 2005.

  1. amn-

    amn-

    86
    0
    0
    Eli, kiinnostaisi tietää millaiset välineet tarvitsisi jos kotonaan haluaisi MV-negoja kehitellä ja mitä tämä lysti kustantaa.
    http://www.tky.hut.fi/~kamerat/ohje.html
    Tuosta sivusta sai jo käsityksen kehityksen vaiheista, mutta olisi mukava jos joku voisi ehdottaa jotain "starttipakettia", eli mitä tarvitsen (kehitteet jne.)
    jos/kun haluaisin muutamat filmit testiksi kotona kehitellä.
    Kaikki muukin asiaanliittyvä kommentti toivottavaa jos jaksatte kertoa :)
     
  2. YpyCL9V

    YpyCL9V Member

    590
    2
    18
    Kemiat on jokaisen taistelijan henk koht valinta. Itse olen päätynyt Rodinaliin hyvän säilyvyyden ja sekoitussuhteen takia (1+50 ym). Kiinnitteenä mitä sattuu ikinä kaapissa olemaan, yleensä Agfa Agefix.

    Eri filmien ja kehitteiden ajoista; B&W Film Developing Times | The Massive Dev Chart
     
  3. amn-

    amn-

    86
    0
    0
    Ainiin, jos joku vielä osaisi suositella jotain Mv-negaa, itsellä ei noista oikein kokemusta ole. Varmaan joku perus Agfapan APX ajaa hyvin asiansa?
     
  4. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 721
    121
    63
    Jaaha, vai että mitä tuossa hommassa tarvitsisi...

    Kehitystankin ja spiraalin tai pari.
    Lämpömittari (kylpyvesilämpömittari)
    Kumihansikkaat ja ehkä jopa suojalasit (myrkkyjä noi kehitteet pääasiallisesti)
    Pari lasipulloa tai purkkia (~1 litran vetoisia)
    Injektoruisku
    Mittalasi (~0.5l riittää)
    Purkin- / kaljapullon avaaja filmin kotelon avaamiseen
    Sakset (filmin leikkaamiseen)
    Tislattua vettä (ei välttämätöntä)
    Kehite (esim Rodinal, X-tol tms)
    Keskeyte (normaalia etikkaa 1-2% liuoksena)
    Kiinnite (vaikka Agfan agefixiä tai muuta vastaavaa)
    Agepon tai vastaava tuote veden pintajännityksen pienentämiseen loppuhuuhtelun jälkeen (vähentää vesitahroja emulsiolla)
    Pyykkipoika, laita tämä roikkumaan filmin alaosaan kun ripustat filmin kuivumaan. Estää filmin käpertymisen ja siitä aiheutuvan emulsion vioittumisen.

    Tärkeintä kehittämisessä on se, että osaat laittaa filmin spiraalille pimeässä. Siksi suosittelenkin treenaamaan tuota muutaman kerran valot päällä ja sitten siirryt pimeään harjoittelemaan ja toistat tuota harjoitusta niin kauan, että tuo varmasti onnistuu. Ei sinänsä mikään vaikea vaihe, mutta ikävin siinä mielessä, että jos valot heittää päälle -> filmi on pilalla välittömästi. Filmin spiraalille laittaminen kannattaa suorittaa esimerkiksi kylpyhuoneessa/wc:ssä, ovat yleensä kodin pölyttömimpiä paikkoja. Samassa paikassa kannattaa suorittaa tuo filmin kuivaaminen.

    Kehitteenä käytän myös Rodinalia 1+50 suhteella ja X-tol odottelee sekoittelua kaapissa. Rodinalissa on se etu, että se tosiaan säilyy avattunakin todella pitkään (~ikuisesti), lisäksi sitä menee todella vähän yhden rullan kehittämiseen, eli pullo riittää todella pitkään. X-tol:n ongelmana on se, että ainesosat tulevat jauheena ja niiden liuottamisessa on omat ongelmansa. Samalla X-tol:n säilyvyys on rodinalia huonompi, eli tuo ei oikein sovi satunnaiseen kehittelyyn (rulla tai 2 vuodessa). Kehitteen lämpötilan on myös oltava suurinpiirtein kohdallaan, pari astetta lämpimämpi kehite aiheuttaa kehitysajan lyhenemisen muutamalla minuutilla, eli ylikehittyminen on riskinä. Muilla litkuilla tuo lämpötila ei ole niin kriittinen, mutta ei siitä haittaakaan ole jos lämpötila pysyy samana koko prosessin ajan. Kannattaa siis vaikka heti ensimmäiseksi pistää vesi juoksemaan hanasta ja hakea sille oikea lämpötila. Sekoita kehite vasta siinä vaiheessa kun filmi on spiraalilla ja spiraali tankissa. Injektioruiskuun on hyvä mitata esim Rodinal valmiiksi ja ruiskaista tuo mittalasiin vasta, kun vettä on oikea määrä seassa.

    Kehitteen jälkeen olen hoitanut keskeytyksen käyttämällä normaalia etikkaa laimennettuna 1-2% liuokseksi. Pysäyttää emäksisen kehitteen vaikutuksen välittömästi, joten kehitysprosessin keston saa haluamakseen helposti. Kiinnitys on myös tärkeä vaihe, vajaaksi jääneen kiinnityksen huomaa siitä, että filmiin jää violetin värisiä tahroja tai violetti huntu (tämän huomaa vasta kuivumaan laitettaessa). Jos näin tapahtuu, niin filmi pitää ladata uudelleen spiraalille ja kiinnittää uudelleen. Sinänsä vahinkoa ei tuosta tapahdu, mutta filmiemulsioon voi tulla naarmuja kun se on märkä ja sitä laittaa uudelleen spiraalille.

    Mv-negoista sen verran, että agfan apx taitaa olla ~1e halvempaa rullalta kuin kodakin t-max tai tri-x. Minä käytän aika pitkälti tri-x:iä ja t-maxia, mutta on tuolla jääkaapin puolella apx 100:sta muutama rulla. Filmit kannattaa hakea vaikka Anttilasta, hinta on parhaimmillaan puolet halvempi kuin valokuvausliikkeissä (apx 400 ~4e / rulla, t-max ~5e).

    Itse kehitysprosessista saa parhaan kuvan lukemalla tuota teekkarikameroiden mv-työskentelyopasta, tässä vielä pari mielenkiintoista aiheeseen liittyvää linkkiä:

    http://www.darkroomsource.net/tech-load.shtml


    Ja lopuksi: Muista, että esim. rodinal on ongelmajätettä, sitä ei saisi siis huuhdella esimerkiksi wc-pöntöstä alas. Jotkut kehuvat, että kehitteet ovat hyviä lannoitteita, mutta ei taida suomessa saada viedä noita minnekään pelloille / kukkamaalle. Kannattaa kysyä paikallisesta kierrätyskeskuksesta tai ongelmajätelaitokselta minne nuo käytetyt litkut kannattaa viedä. Myös paikallinen valokuvausliike saattaa osata auttaa.
     
  5. amn-

    amn-

    86
    0
    0
    Kiitoksia Teemu hyvästä laajasta vastauksesta!
    Mutta joo, pitää testailla kunhan kerkeää.
     
  6. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 721
    121
    63
    Olepa hyvä. Täytyy vielä lukea toi läpi ajatuksella ettei ole tullut mitään ajatusvirheitä kun herättyäni tuota raapustelin. Suosittelen kyllä tuota kehittämistä kotona, mv-filmin kehittäminen maksaa kuitenkin sen ~5e liikkeessä ja noiden litkujen kanssa rullaa kohden kehityskulut pyörivät muutamissa senteissä (ehkä 10-30c?). Täytyis joskus laskea.

    Vaikeaahan tuo ei ole, tärkeintä on tosiaan pitää prosessi samanlaisena niin lämpötilan kuin agitoinnin osalta (joka muuten unohtui täysin tuosta tekstistä, no aika pitkälti samaan tapaan teen kuin tuossa mv-kehitysoppaassa), jotta lopputuloksesta saisi halutun kaltaisen.
     
  7. YpyCL9V

    YpyCL9V Member

    590
    2
    18
    Kommentoin/tarkennan vielä laitteen pitkää asiaa. MV kemiat ovat myrkkyjä, mutta hyvin lieviä sellaisia. En ole kokenut esim. kumihanskoja tarpeelliseksi. Fyysinen kontakti kemioiden kanssa on kuitenkin kovin vähäinen, parhaillaan sitä ei ole.

    Ageponin tilalla käytän itse nykyään vain tislattua vettä. Meni hermot kun kerran filmin pintaan muodostui liiasta Ageponista pehmeä huntu. Oma moka tai ei, en viitsi enää nähdä sitä vaivaa..

    Kaikki kehitteet JA kiinnitteet ovat ongelmajätettä (varsinkin kiinnite johon irtoaa ylimääräiset hopeat filmistä), keskeytteen eli etikan voi kaataa menemään normaalisti. Valokuvausliikkeet ovat kranttuja ottamaan kemioita, yritykset joutuvat maksamaan ongelmajätteidensä hoidosta, yksityisille se on ilmaista.
     
  8. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 721
    121
    63
    Itse pidän kyllä yleensä noita kumihanskoja kädessä, pikkuinen tippa tuota rodinalia 1+50 suhteella sekoitettua liuosta pistää käden aivan punaiseksi ja käsi kutiaa todella ärsyttävästi. Mutta taitaa johtua siitä, että olen "vähän" yliherkkä kaikelle tuollaiselle. Yleensä noita tippoja tulee kädelle siinä vaiheessa kun kaadan kehitteen pois ja vaihtaa keskeytteen sinne tilalle.
     
  9. YpyCL9V

    YpyCL9V Member

    590
    2
    18
    Raaka Rodinal on kieltämättä tujuinta kamaa mitä olen käyttänyt (jos ei lasketa tuota seleeni tooneria jota menin vieläpä nuuhkaisemaan, aijai). 1+50 sekin laimenee mukavasti :)
     
  10. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 721
    121
    63
    Kannattaa vissiin olla ton seleenin kanssa todella varovainen. Pitäis meinaan olla sellainen myrkky, että henki pois.

    Jaajoo, unohtui sekin, että tossa kehitysprosessissa tulee kivasti höyryjä, eli kannattaa tuuletella ahkerasti.
     
  11. pmu

    pmu Well-Known Member

    2 052
    43
    48

    Kuinkas tuo yhdistelmä toimii prässäykseen? Itse käytän T-max filmiä ja ostin juuri ensimmäisen t-max rs kehitteen. Taitaa olla että kehite sopii t-maxille juuri passelisti, mutta yhden rullan kehityksen hinnaksi näköjään tuleekin n. 1,5 eur. Eli ei mitään aivan ilmaista lystiä.
     
  12. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 721
    121
    63
    Ei kuuleman mukaan sovi, siihen tarvitaan sitten x-tol:a tai vastaavaa. Toi Rodinal on tarkoitettu lähinnä hitaiden filmien kehittämiseen ja sillä onnistuu lähinnä tonne 400 ASA:iseen asti toi kehittely. T-maxia on kehuttu melko paljon, en ole kyllä koskaan kokeillut.
     
  13. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 721
    121
    63
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites tuo filmi laitetaan spiraalille? Täytyy kokeilla itse kehittää tuo seuraava T-max, kunhan saa sen ensin kuvattua. Telefotosta ajattelin hommata noi kamat ellei jollakulla ole parempaa ehdotusta?
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

  16. pmu

    pmu Well-Known Member

    2 052
    43
    48
    Aseman Kuvapisteellä oli sellainen setti jossa oli "kaikki" tarvittava yhden rullan kehitykseen. Yhden spiraalin tankki, mitta, lämpömittari, sekoitin, filmirullan avaaja, pidike ja paino kuivausta varten...ja...saattoi siinä olla jotain muutakin. Hinta tuolla setillä taisi olla n.20-30 euroa. Filmi laitetaan spiraalille siten, että filmin pää ujutetaan "railoon" joka vie kierteille - siitä sitten spiraalia hinkutetaan edestakaisin ja filmi kelautuu sinne spiraalin sisälle. Tuota kelausta varten kannattaa uhrata joku halpa filmirulla ja kuivaharjoitella sitä ennen tositoimia...
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitti pmu! Aseman kuvapiste Helsingissä?
     
  18. pmu

    pmu Well-Known Member

    2 052
    43
    48
    Juuri se. Minä tilasin sieltä sen setin ja lisäksi kahden rullan tankin spiraaleineen. Tuo kahden rullan tankki on jostain syystä miellyttävämpi käyttää vaikka kehittää vain yhden rullan - jotenkin tuntuu että nesteet liikkuu purkin sisällä helpommin kuin yhden rullan tankissa... Lisätankki oli jotain 10-15 euron pintaan.
     
  19. Tuota olisi hyvä harjoitella valossa, jos saa hyppysiin jonkin wanhentuneen rullan, kysypä liikkeestä. 36 kuvan kinorulla voi pituutensa takia hieman tökkiä, varsinkin jos spiraali on hiukankaan kostea. Sitä kosteutta kannattaa varoa, eli yksi setti kerrallaan. 120-koon rulla ei juuri töki mutta leveämpänä vaatii toisenlaista tekniikkaa, jotta ei lipsu pois spiraalilta. Usein ohjeissa painotetaan keskeytteen merkitystä, mutta mikä jää usein kinolla liian vähälle huomille, on oikea kääntelytekniikka, koska kinon yksitotinen raju kääntely voi tuottaa raidallisuutta filminperferointireijistä liikkuvan kehitenesteen takia.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Osaatko kuvailla oikeaa kääntelytekniikkaa?