Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

MV-filkkakuvaajaksi(ko?)

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana MRe, 17 Syyskuu 2009.

Vs: MV-filkkakuvaajaksi(ko?)

roskanpoisto ei toimi hopeahalidifilkoilla. värifilkalla ja tuolla monocrommifilkalla toimii - siis noilla C41 väripigmenttifilkoilla.

myös minä peräänkuulutan vedostusta ja märkäprosessia, vain silloin mv-kuvaus on jotenkin "parempaa" digiin verrattuna.

1. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Juu, kuvan ja matskun osalta. Ja varsinkin ku tässä kamerakin mitä havitellaa on kuin digi ;). Jollain perinteisemmällä kamerallahan se itse kuvaamisvaihe vois olla syy filmin käyttämiseen...

2. MRe

MRe Member

118
    1
    18

Ihan nyt iisisti, täällähän on meno kuin dc.net:issä ;)

Varmaan korkein aste tässä olisi kuvata täysin mekaanisella rungolla ja pre-AI -laseilla, kehittää selluloosapohjaiset filkat ja vedostaa paperikuvat (siis paperipohjaiset) itse sekä kuivata ja kiillottaa ne. Sitäkin on kokeiltu joskus (paitsi noita selluloosapohjaisia filkkoja). Nyt kuitenkin ajattelin edetä näin ja voihan se olla että joskus tästä innostuu lisää. Mulle riittää tässä vaiheessa kuitenkin tämä filmille kuvaaminen ja niiden kehittäminen.

En myöskään aja single speed fixillä...

3. MRe

MRe Member

118
    1
    18

Mistä tämä johtuu?

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Roskanpoisto perustuu infrapunavaloon. Värifilmeillä ja C41-mv-filmeillä kun IR:ää laittaa meneen filmin läpi, se läpäisee melko tehokkaasti filmin, mutta roskat jättää jäljen kun niistä ei se IR-valo mene läpi.
    Mustavalkofilmeissä hopearakeet blokkaa IR:n, samoin Kodachromessa, joten sellainen softa ei toimi. Photoshopissa ym. on tietty omat roskanpoistonsa mutta ne tunnetusti suttaavat kuvaa aika tehokkaasti, varsinkin rakeista filmikuvaa koska eivät tee mitään eroa roskan tai muun erivärisen pisteen suhteen.

5. Vs: MV-filkkakuvaajaksi(ko?)

Noh rakkauden hengessä sanoin.
    puhun kokemuksesta kun sanon että aika paljon sitä itseään saattaa narrata kun investointeja itselleen perustelee.
    skannauksesta sen verran että siihen menee moninkertaisesti se aika kuin ajattelee ja skannauksiin on monin verroin vähemmän aikaa elämässään kuin mitä ajattelisi siihen irtoavan.
    en siis ole puritanismin tiellä vaan peräänkuulutan realismia.

6. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Tässä on vissi perä; eritoten lapsiperheessä.

7. issis

issis Member

199
    0
    16

Minä löysin "skannauksen ilot" tuossa puolivahingossa: kokeilin Epsonin omia softia kun Silverfastin versio ei toiminut 64-bit Vistassa. Ok, Epsonin softa on aika kamala, mutta minä tykkäsin siitä että se 95% ajasta tunnistaa filmiruudut ja skannaa setin omiksi tiedostoikseen. Korvaa minulla pinnakkaiset kinofilmistä kun etsin vedostettavia ruutuja. Automatiikka on mitä on, mutta ajaa tässä asiansa. Nykyisillä useamman ytimen prossuilla voi samaan aikaan puuhastella omiaan ja skanneri tekee duunia ilman että kone on ihan jumissa.

8. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mulla on 1- ja 3-vuotiaat lapset.
    Oon skannannu epsonin ja minoltan omilla softilla.
    En ymmärrä tätä ruikutusta skannaamisen vaikeudesta, mun mielestä se nopeaa ja helppoa.
    Coolscan V on hieno skanneri, hyvä vedostaja saa olla, että saa parempaa jälkeä pimiössä.
    TJukka

9. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Riippuu vaatimustasosta, makuasioista ja laitteesta sekä softasta että kuinka helppoa on "skannaus". Yleensä skannaukseen lasketaan se kuvankäsittely joko sitten skannaussoftassa tai erikseen, tai niistä puhutaan samoina asioina. Eihän se skannaus ole kuin laitteen tekemä operaatio, johon voi ehkä laskea vielä softan perustoiminnot. Ne lisäsäädöt on sitten jo sitä toista osaa.

Coolscanissa (ja Minoltan Scan Elite 5400:ssa) on LED-valonlähde, joka käsittääkseni (ainakin Nikonilla) säätää valon väriä ja valotusaikaa filmiruutukohtaisesti. Se auttaa saamaan suoraa softasta valmiimpaa lopputulosta kuin esim. tasoskannereilla (tai vaikka Scan Dual IV:llä), joissa ainakin tähän asti on ollut kylmäkatodiputki (yksivärinen, yleensä valotusaika vakio). Uusimpiin oli tullu tuoreempi ratkaisu, oliko se ny just ledi (V600?).

Ei itse skannaukseen välttämättä mene paljoa aikaa jos muutenkin koneella istuskelee. Tommonen hyvä skanneri imeksii liuskan kerrallaan ittekseen (kalliimmat vaikka koko rullan). Väitänpä kuitenkin että jos on kuviensa suhteen kriittinen niin yleensä niille tykkää tehdä sen jälkeen ainakin vähän kuvankäsittelyä vielä... ja niinhän se pitää olla. Ja skanneja ei oikein voi paperikuviin verrata - se on sitten eri asia jos puhutaan jostakin kuitupapru-mustesuihkuprintistä. Varmaan saakin ihan yhtä hyvää mutta on sekin erilaista (ja maksaa ja vaatii omat säätönsä varmaan että saa oikeesti hyvää jälkeä). Helpompaa tai nopeampaa voi olla kyllä pitkässä juoksussa.

10. Vs: MV-filkkakuvaajaksi(ko?)

audimies ,D

11. MRe

MRe Member

118
    1
    18

Voi olla. Tosin en oikein ymmärrä millaiset vedostusympäristöt ja -mahdollisuudet teillä oikein on. Itselläni ainoa mahdollisuus olisi lähteä jonkun kameraseuran tiloihin vedostamaan, kun kotona ei ole mitään mahdollisuutta rakentaa pysyvää tai edes puolipysyvää pimiötä. Kylpyhuoneen varaaminen koko päiväksi ei ole toimiva ratkaisu ja kokemuksesta lisäksi tiedän, että jos pimiön joutuu joka kerta rakentamaan erikseen käyttökuntoon, ei sitä tule kuitenkaan tehtyä. Ainakaan parin kuvat tai edes rullallisen takia.

12. Vs: MV-filkkakuvaajaksi(ko?)

juuri näin. kameraseuran tiloissa on punaisissa valoissa kokopäivän luvan kanssa ja hyväksyttävän toiminnan parissa -> akut latautuu.
    kotona on selkä perheeseen päin koneen äärellä ja mukulat vaatii huomiota ja rouva tuhahtelee ohi mennessään, paheksuvasti -> kaikilla paha mieli.
    ..näin tosin vain meillä..

13. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Ookkona varma......?

14. MRe

MRe Member

118
    1
    18

Nonni. Ostin sitten Nikonin F3HP:n. Onko teillä nyt hyvä mieli? ;)

Vai olisiko pitänyt olla FM? Voi olla, että ostan jossain vaiheessa vielä FE:n, niitä saa muutamalla kympillä...

No, joutuu kyllä myöntämään, että 55/2.8 AI-S Micro Nikkor on kyllä enemmän kotonaan tuon nokalla kuin D700:sessa.

F5 on joka tapauksessa vielä hankintalistalla, yksi ehdokas on katselussa... Pitää saada ne G-lasitkin käyttöön, ei ne niin huonoja ole.

15. oldnick

oldnick Member

415
    0
    16

Aina tulee hyvä mieli kun kuulee jonkun ostaneen filmirungon ja vielä ihan kuvaamistakin varten.

16. Vs: MV-filkkakuvaajaksi(ko?)

F3 ja FE2 saa kyllä mun ääneni.. onnea onnistuneista kaupoista.

17. MRe

MRe Member

118
    1
    18

Joo, kävin eilen ottamassa ekat kuvat. Kumma kamera:
    - säädä valotus, sommittele kuva, paina laukaisinta, hmm - ei tarkenna, tarkenna siis käsin, paina laukaisinta uudelleen, ei laukea, viritä kamera, tarkista valotus ja sommittelu sekä tarkennus, paina laukaisinta ja mitä ihmettä: takakannessa ei näy mitään (tai siis näkyy se PlusX:n pahvislipare).

No, kyllä se tästä varmaan.

18. jaguar

jaguar Active Member

1 649
    6
    38

Ei kai kukaan Suomessa suostu myymään Nikonin FE:tä muutamalla kympillä. Mullakin on musta FE, joka ei hirveästi uutta häpeä, enkä siitä alle satasen luovu. F3 / F4 on yleensä FE:hen nähden halpoja, johtuen kai pelosta, että ne olis loppuunkuvattuja. Kyllä ulkonäkö paljastaa. Ja niiden ominaisuudet on aivan toista luokkaa. 
    /Jagman

19. kari-s

kari-s Member

480
    0
    16

Hankin vastikään FE2:n ja siinä on kyllä kaikki mitä ihminen voi tarvita.