Vähän huono otsikko, mutta kyse on siitä, että näen mielestäni rilleilläni eri tavalla tuulilasin läpi kuin ilman sitä. Onko kyseessä vain jonkinlainen sirontailmiö koska tuulilasi lie monikerroksinen, elikkä heikentää vaan näkymää, vai voiko se myös muuttaa vaikkapa terävyysaluetta kauemmas/lähemmäs. Tuulilasit on kai edelleen taivutettuja vain yhteen suuntaan, eli eivät kai muodosta linssiä? Jos reseptin mukaiset aurinkolasit on tarkoitettu nimen omaan autolla ajamiseen, niin pitäiskö huomioida asiaa jotenkin reseptin osalta?
Vs: Muuttaako tuulilasi näkökykyä silmälasien käyttäjillä? Sirontaahan noissa on myös sen jatkuvan vesihionnan seurauksena.
Vs: Muuttaako tuulilasi näkökykyä silmälasien käyttäjillä? Monitasoiset lasit ovat mun mielestä ajaessa ikäviä. Maisema vääntyy sivuun katsoessa, esimerkiksi otan lasit pois parkissa, näen silloin oikein, tolpat, muut autot, puut ym. Ostin pari vuotta sitten autoa varten halvat, mutta kevyet kaukonäköön sopivat lasit Nisseniltä. Kun kääntelee päätä tai vain silmiä, ei sivulla oleva vilkulu taivu maisemia sivulluille. Pelaa hyvin, mutta auton kojelauta ei ole tarkka. Seuraavaksi ostan kunnon uuden lähi/kaukolasit (vanha malli) jos nyt sitten edes saa
Vs: Muuttaako tuulilasi näkökykyä silmälasien käyttäjillä? Vastaus ei ole silmälasien moniteholinssien kohdalla noin yksiselitteinen. Niissä yllättäen hyvin hinta/laatu korreloituu suhteessa hintaan. Ostin nimittäin kuukausi takaperin uudet lasit, kun kyllästyin vanhojen Nisseniltä hankittujen, vuoden vanhojen "taittovirheisiin" ja marssin obtiikolle, joka maineeltaan hyvä ja eikun syynäämään ominaisuuksia, kunhan olin ensin jutellut asiantuntevan myyjän kanssa tarpeistani. En siis tarvitse mitään "pullonpohjia", elikäs näissä ei maksanut lasitavaran määrä, vaan sen laatu/ominaisuudet. Pelkät linssit maksoivat n. tonnin, vaan eipä ole koskaan ollut monitehoja, joiden kohdalla voi päätään kääntämättä katsoa sivuille ("mulkoilla") ilman, että tulee ns. "taittovirheitä", tai luku/kauko-osuuden muutoksessa olisi rajaa, jonka siirtymäkohta saisi pahanolon tunteen aikaiseksi, niinkuin Nisseni halppislinsseillä. Näillä voi huoletti ajaa autoa kuin autoa ja jos jonnin näköistä työkonetta (muutamassa koneessa niin kaareva tuulilasi, että pahaa tekee) ja toimii Halusin sijoittaa laatuun, koska on hölmöläisen hommaa maksaa tuhansien kameravehkeistä, joita käyttää "vitosen tiimareilla"
Vs: Muuttaako tuulilasi näkökykyä silmälasien käyttäjillä? Luultavasti tarkoitit jotakin, mitä et osannut sanoa. Ei kannattaisi yrittää niin mutkikasta rakennetta, ettei selviä siitä sotkeutumatta....
Vs: Muuttaako tuulilasi näkökykyä silmälasien käyttäjillä? D300 onko sinulla siis nyt lasit joissa on leveät tarkan näön alueet eri etäisyyksille? Minulla ei ole koskaan ollut lähi ja keskialueelle leveää hyvän näkötarkkuuden aluetta, vain kaukoalueella, tai niin no, oli silloin kun oli kaksiteholasit, mutta ei moniteholaseilla. Oon maksanut rilleistä Euro aikaan pahimmillaan yli kaksi tonnia, mutta ei auttanut asiassa lainkaan.
Vs: Muuttaako tuulilasi näkökykyä silmälasien käyttäjillä? Onpa hyvinkin. Kannattaa keskustella optiikoista liikkeessä ja kertoa omat vaateensa. En nyt kuolemaksenikaan muista linssieni valmistajan merkkiä, muta ihan tunnettu maailmalla laadustaan ja tekee muutakin obtista hiontaa, kuin silmälasien linsseille.
Vs: Muuttaako tuulilasi näkökykyä silmälasien käyttäjillä? # Sakke Korreloitua Ironia ja sarkasmi ovat ei vittuilu Itselläni on lasit ja en ole huomannut mitään ajellessa. Luultavammin sen verran huono näkö...
Vs: Muuttaako tuulilasi näkökykyä silmälasien käyttäjillä? Hauska kysymys Markulta, olen miettinyt tuota itsekin muutamaa autoa ajaessani, ja minulla ei edes ole silmälaseja. Jossain ajamassani pikku-Skodassa oli jo häiritsevä paikallinen taittovirhe lasissa. Sittemmin katsellessani niitä löytyy lähes joka autosta, osassa enemmän, osassa vähemmän. Olennainen tekijä minun osalta oli, että kuinka paljon pää liikkuu ajaessa. Mitä vähemmän se liikkuu, sitä paremmin aivot korjaavat tuon jutun pois mielestä. Näkisin mahdolliseksi, että silmälasit voivat korostaa tai vähentää efektiä liikkeen kera. Tuulilasilla ei saisi olla optista taittovoimaa, mutta paikallisilta paksuuden muutoksilta tuskin voine välttyä massatuotantoprosessissa, ja niiden olemassaolo on vain hyväksyttävä - toki voisi mainita auton valmistajalle, että tuulilasi vääristää kuvaa (he vastannevat tuohon, että se on siitä huolimatta heidän speksien sisällä, ja uusi maksaa 2000 €, eikä kuulu takuun piiriin Henk. koht. en tajua, miksi etulasiin sallitaan laitettavan takalasissa olevia sulatinnauhoja. Ne häiritsevät minua kertaluokkaa enemmän kaikenlaisilla diffraktio-efekteillä.
Vs: Muuttaako tuulilasi näkökykyä silmälasien käyttäjillä? En ole koskaan tuulilasin vaikutusta matkustajana tajunnut mutta sen sanon että uusimmat silmälasini vääristää melkoisesti laidoilta vanhoin nähden suorastaan kiukuksi pistää. ja ei ei ole varaa laittaa tonnia pelkkiin linsseihin varsinkin kun näkö alkaa olla kauas ja lähelle huono.
Vs: Muuttaako tuulilasi näkökykyä silmälasien käyttäjillä? Moniteholasien ja erikseen sovitettujen monitorilasien (käytännössä sokea ilman silmälaseja) käyttäjänä: sitä saa mistä maksaa. Halpislaseilla kulmat eivät toistu oikein, on kromaattista aberraatiota ja vaikka mitä. On kokeiltu sekä hienoja asfäärisiä ja että halpoja ja palattu aina mahdollisimman laadukkaisiin perinteisiin linsseihin.
Vs: Muuttaako tuulilasi näkökykyä silmälasien käyttäjillä? Tämä keskustelu on hieman hedelmätöntä silloin kun verrataan laseja niiden hintojen perusteella. Nuorena ja nuorena aikuisena aina keski-ikään asti käytin aina arvostettuja optikkoliikkeitä enkä koskaan sanonut, että jotain halvempaa jolla jotenkin vaan näkisi, päin vastoin, pyrin aina utelemaan mitä optikko voisi tarjota jotta seuraavat lasit olisi parempia kuin edelliset. laseja olen ostanut mm Karjaalta, Hangosta, Turusta, Helsingistä, Tammisaaresta ja Lohjalta, taisi yhdet tulla hankituksi Göteborgistakin. Kun olin pakotettu siirtymään monitehoisiin, vaikeudet alkoi. Kerran kokeilin kaksitehoisiakin jotka toimi ok vielä silloin, tuskin enää. Kertokaapa miten voin varmistaa, että käyttämäni optikkoliike osaa valita minulle sopivan moniteholinssityypin, toistaiseksi se on ollut hakuammuntaa joka ei ole johtanut haluttuun lopputulokseen. Yksi suurimmista murheista on lähialueen kapeus ja seuravaksi vaivaa lähialueen ja kaukoalueen epämääräinen siirtymä. On kokeiltu pentaxia, Hoyaa, Leitzia ja vaikka mitä, mikään niistä ei ole ollut hyvä, vai pitäisikö mieluummin kysyä missä lasit hiotaan ja miten heitä voisi verrata? Nykyiset Specsaverssin lasit ei ole yhtään sen huonompia kuin "oikealta" optikolta hankitutkaan, ne sain jopa vaihdettua hieman toisenlaisiin mikä ei olisi optikolla onnistunut ilman lisämaksua. Tilannehan on sellainen, että lasien ja sankojen hinnat on käsittämättömän korkeita niiden valmistuskustannuksiin nähden.
Vs: Muuttaako tuulilasi näkökykyä silmälasien käyttäjillä? Itselläni on korkeatasoiset Hoyan monitehot, viimeisimmissä on lähialuekin laajempi. Niillä näen hyvin myös tuulilasin läpi ilman vääristymiä. Sain laseja ostaessani kylkiäsenä monitehoaurinkolasit, jotka ovat mitä ilmeisimmin halvempaa linssityyppiä. Niissä lisäksi kehys kaareutuu, kuten aurinkolaseissa usein tekee. Ne taas vääristävät ja kaareuttavat näkymää, en edes kuvittelisi voivani ajaa niillä (tosin olen muutenkin surkea kuski...joten mitään näköä haittavaa ei saa olla). En nyt sitten osaa sanoa, mistä voi päätellä saavansa hyvät linssit, mutta kyllä hinta kertoo varmaan jotain.
Vs: Muuttaako tuulilasi näkökykyä silmälasien käyttäjillä? Hinta kertoo ainakin silloin jos se koostuu laadukkaista tuotteista, eikä vaikkapa väärin/huonosti/vanhanaikaisesti hoidetusta liiketoiminnasta. Siinäpä se murhe piileekin, kun ei perustella hintaa laadulla ja ominaisuuksilla vaan nykyään lähinnä kuinka monet sukulaiset saa samalla sinun maksamallasi hinnalla lasit. Tapahtuuko mm monitehoisten lasien hienota esimuotoilluihin linsseihin vai suoraan määrätyn voimakkuuksisiin linsseihin joihin sitten se lähialue hiotaan? Jos kyse on esivalmistellusta, niin sitten pitäisi tietää eri valmistajien tavan lähestyä tuota monitehoisuutta, oisko nyt sitten vaikkapa Hoya tällainen hyvän ja leveän lähialueen valmistaja vai onko parempia?
Vs: Muuttaako tuulilasi näkökykyä silmälasien käyttäjillä? Moniteholasien käyttäjänä tiedän, että eroja linsseissä on. Tuulilaseissakin on toisinaan virheitä. Vaihdatin kerran tuulilasin uuteen autoon, koska siinä oli " taittovirhe ". Maahantuoja yritti väittää toisin kunnes kehotuksestani istui sisään autoon. Välittömästi nousi ulos ja totesi auton tarvitsevan uuden lasin.
Vs: Muuttaako tuulilasi näkökykyä silmälasien käyttäjillä? Tuli vielä mieleen meikäläisen näkövirheistä tuo hajataitteisuus, tuntuu siltä, että se ja vino tuulilasi yhdessä tekevät näkymästä entistä sekavamman - "sirontaa" sekä tuulilasissa, että silmissä