Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Enkeli kirkkaudesta

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Konditionaali, 25 Heinäkuu 2007.

    Opettelen (lähinnä öisin jos saan vähän aikaa irrotettua) käyttämään uusia FX400 -studiosalamoitani. Tämä koristepatsas sai olla mukana harjoittelemassa. Itse pidän tästä aika paljon, mutta sanokoot arvon katselijat omat näkemyksensä. Erityisesti aiheen ja valaistusratkaisun välinen yhteys, valopuolen muu onnistuminen tai epä, valitun sävyalan sopiminen tähän kuvaan sun muut ovat toivottavia kommentoinnin kohteita.

    Pelottaa vähän että minkälaista palautetta tulee.
     
  1. maru73

    maru73 Active Member

    1 851
    5
    38
    Vs: Enkeli kirkkaudesta

    Täällähän se suojelusenkeli olikin :)
    Iso kiitos vielä.
     
  2. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 683
    233
    63
    Vs: Enkeli kirkkaudesta

    Siis enpä ole havainnut ennen tälläistä suojelusenkeliä joka sormeaan heristää. Se kyllä nostaa tän kuvan arvoa kovasti. Onhan siinä jumaluuden kirkkaus juuri niin kirkkaana ja pehmeänä rauhoittamasa katsojan silmiä.
     
  3. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Enkeli kirkkaudesta

    Valaisu on sikäli onnistunut, että valkoinen on todella valkoista eli enkeli erottuu hyvin. Ja taustavalo on tasainen (ainakin näin vanhempieni näytöltä, jota ei ole kalibroitu). Enkelissä ei ole heijastuksia, mikä ei ihan helppoa ole sekään.
    Mutta mielestäni enkeli, tai siis sen kirkkaus, tulisi paremmin esiin tummaa taustaa vasten. Todennäköisesti enkelin reunat hohtaisivat kirkkautta, nyt tausta on niin kirkas, että enkeli ei suhteessa siihen ole kovinkaan kirkas. Mutta siis valaisu on tässäkin onnistunut.

    Monellako salamalla muuten valaisit?
    T Jukkis
     
  4. Vs: Enkeli kirkkaudesta

    Minua kyllä vähän häiritsee että posket ja nenä on valaistu alhaalta päin.

    Vaikka kai enkelille sentään uskaltaa pistää demonisen valon, kenelle sitten...
     
  5. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Enkeli kirkkaudesta

    Otanpa esille varjot. En tiedä mitään enkeleistä, mutta näkisin niin, että niiden ajatellaan olevan itsevalaisevia olioita, jotka kirkkaudesta tullessaan tuovat kirkkauden olemuksessaan. Ja henkiolentoina eivät heitä varjoja. Varjoja on siis tästä näkökulmasta kovin paljon. Silmien alla ne ovat hassussa paikassa, sillä siellä niillä ei yleensä ole positiivinen viesti ja silmät myös ovat stereotyyppinen valonlähde tällaisilla olioilla, joiden alle eivät varjot siksi sovi.

    Mutta toki se otollisin valaistus-ajatus riippuu siitä, olisiko kyseessä patsaan Huuto.net-esittelykuva, taideteoksen tulkinnallinen kuva vai patsaan hengellisen viestin esittely.
     
  6. Vs: Enkeli kirkkaudesta

    Tämähän on studiosalama-FX400 esittely- ja kokeilukuva jolloin kaiken muun lisäksi sopii hyvin, että valaistus mvuoren kritisoimassa mielessä kumoaa valaisijaenkelin ja muuttaa sen väärävarjoiseksi tuomiopäivän enkeliksi, jolla on viimeisestä tuomiosta muistuttava sormi pystyssä ja mukana kannettava ilmestyskirjan peto?
     
  7. Vs: Enkeli kirkkaudesta

    Mitäkö tulee mieleen?
    Eilinen "Salaam Bombay"-leffa (tuli teemalta).
     
  8. Vs: Enkeli kirkkaudesta

    Käytin kahta salamaa. Pistin kapean lipaston päälle valkoisen paperin ja siihen sitten enkulipatsaan. Lipaston taakse lipastoa ja paperin takareunaa vasten pistin softboxin vähän eteenpäin kallistettuna takavaloksi. Siitä tuli tarpeeksi heijastuksia "muoto- ja hiusvaloiksi" patsaalle. Etupuolelle laitoin hopeavarjon jota oli pehmennetty harsolla.

    Valonrakennuksen ideana on ollut harjoitella sellaista valaistusta, jossa "lattia" tai alusta laitetaan valolla liukumaan näkymättömäksi + kohteelle luodaan valolla valoa vasten reunamuotoja (jotka eivät tietenkään voi tällöin olla ääriviivoja) samalla kun kohde on kauttaaltaan valaistu.

    Kuvaa ei ole valaistu alhaaltapäin. Alustapaperikin loppuu aika lähellä kuva-alan alareunaa niin että sieltäkään ei pitäisi tulla merkittävästi valoa. Patsaassa on aika paljon pintavärin kulumia, joka voi luoda valoheijastusvaikutelman.
     
  9. Vs: Enkeli kirkkaudesta

    Kristillisessä teologiassa ja mytologiassa enkeli käsitetään varsin yksituumaisesti Jumalan sanansaattajaksi, siis eräänlaiseksi lähetiksi tai postinkantajaksi. Siinä mielessä enkeleitä ei ehkä käsitetä niinkään itsevalaiseviksi vaan suurempaa valoa tehtävänsä ja olemuksensa vuoksi heijastaviksi - enemmän siis "peileiksi" kuin "lampuiksi" tai enemmän "kuuksi" kuin "auringoksi". Enkelin olemukseen ei myöskään liity täydellisyys tai jumalallisuus muuten kuin tehtävän tai "työnantajan" ominaisuutena. Tähän liittyen käsitän itse tuon huulien edustalle nostetun sormen enemmänkin "hysss... hiljentyisitkö hetkeksi kuuntelemaan" -tyylisesti kuin "heristänpä sormea" -tyylisesti.

    Viihdeteollisuuden puolella erilaisten enkeliversioiden määrä lienee rajaton. Ne jätän Hollywoodin tuottajien kuvattaviksi.

    Hyvä että huomautit tuosta silmien alla olevasta varjosta. Itseltäni se oli jäänyt huomaamatta. (=Paha moka!) Liekö osasyynä väsymys, kun näihin harjoituksiin ei ole oikein aikaa tai mahdollisuutta ennen kuin muu perhe on nukkumassa ja silloin ei silmät ristissä aina näe kaikkea.

    Valaisun tärkein ajatus on ollut opetella juuri hankittujen salamalaitteiden käyttöä sekä valon ja varjon käyttäytymistä. Yritän päästä joka yö treenaamaan edes puoleksi tunniksi. Ja jos joku tulee kylään niin sitten heti henkilövalaisun harjoitukset päälle jos vierasta kiinnostaa olla mallina. Eli kyse on harjoitusluonteisesta valaisututkielmasta itseopiskeluna.
     
  10. RB

    RB Well-Known Member

    9 429
    1 277
    113
    Vs: Enkeli kirkkaudesta

    Munmielestä tämmöset valkoiset taustat ja hiusvalo ei sovi oikein yhteen. Aiheen ääriviivoihin sopisi aavistuksen kapea tumma reuna että erottuisi kunnolla taustasta.  Tässähän olis hyvä High-key-harjoitelman paikka, vaikkapa aiheen ja taustan valaisu  aukon sisään, hyvännäköisenä ja puhtaasti taustasta erottuvana 8)
     
  11. Vs: Enkeli kirkkaudesta

    Paha väittää vastaan tuosta tausta ja hiusvalo -asiasta. Makuasia ja oma maku taitaa olla vähän erilainen samoin kuin tässä yhteydessä tuon tumman reunankin suhteen.

    Käytin tätä valoratkaisua vähän myös yläsävytreeninä siinä mielessä että jos edessä olevan valon tehoa olisi vähän kasvattanut samassa aukossa pysyen niin oltais oltu aika lähellä yläsävyrakennelmaa. Kun tuossa patsaassa ei kuitenkaan ole mitään mustaa niin sille tielle ei mielestäni kuitenkaan kannatta lähteä. Jollekin toiselle aiheelle aion kuitenkin tuotakin testata.

    Seuraavaksi olen ajatellut että voisin testata materiaalin rakenteen tai pintamuotojen esille tuomista valon ja osin varjon avulla. En vain ole vielä keksinyt sopivaa materiaalia joka olisi näppärästi käsillä. Vaihtoehtona jokin ääriviivakuva, hyvin kapealla syväterävyydellä leikittely, kontrasteilla tai muodoilla pelleily tai jokin vielä syntymätön ajatus. (Jos en nukahda pystyyn, saatan tehdä asialle jotain jo tänä yönä.)