Kameratori Tampere suostuu Mamiya seiskaa korjaamaan, luotan heihin. Linhof saksaan varmaan. Ehkä on turha toivoa, että pk-seutu elättäisi yhtä riippumatonta vintagekorjaajaa
Mulla on tuolla yksi kamera sisässä, ollut jo useamman kuukauden, koska olen itse ollut nyt ulkomailla pidempään. Vähän hankalaa selvitellä, mistä kameraa voisi mahdollisesti tiedustella. Ei ole edes selvillä, ehdittiinkö se korjata ennen liikkeen sulkeutumista vai ei, koska yhteydenpito liikkeen puolelta oli melko olematonta. :/
Itse jätin vastaajaan viestin hiljattain että haluan kamerani takaisin, soittivat perään ja sovittiin palautuksesta.
kävin tänään 16.3 Mustosen puljussa Oksasenkadulla, siellä puuhasi kaksi mukavaa/ystävällistä keski-iän ylittänyttä naista, sain sen verran tietoa että hommat loppu Mustosella, liike on siivouskunnossa, ja kenellä vielä jotain sisällä kannattaa ottaa nyt sähköp, yhteyttä os. Huoltopalautus@gmail.com toivottavasti on oikeassa muodossa, jatkaja on Jaakko Järvinen Kamerahuolto Mecher Helsinki takkatie 6 Pitäjämäki. toivottavasti on jeesiä.
^ Harmi, siinä on tavallaan yhden aikakauden loppu. Onneksi joku kuitenkin jatkaa ainakin jollain tasolla. Kiitos infosta.
Näyttäisi olevan Mechser, ei siis Mecher. Nettisivukin löytyy: Kamerahuolto Mechser - Mechser Camera Service - Helsinki
Samaa mieltä, Mustonen oli tavallaan sekä kamera- että kapunkinostalgiaa, töölöläinen kivijalkaliike ja pääsääntöisesti filkkavehkeitä korjaava ’antiikkiliike’. Mutta aikansa kutakin, Tannerista Who’s Next Labiin.. Hienoa että on jatkaja!
Itse kävin Tannerilla yhden kerran ja pääsin kurkistamaan itse työtilaan. Mieleen on jäänyt, että siellä oli useampikin sorvi, eikä mitään pöytälaitteita, vaan sellaisia lattiamalleja. Kärkiväli metrin luokkaa. Mitähän niillä tekivät? Jotain sovitteita??
Mulle yhteen optiikkaan uudet suodinkierteet kolhiintuneiden tilalle. Ja Hasselin 500EL/M:ään modifioitiin akkukotelo viidelle pattereille sekä din-liittimeen sähköisen lankalaukaisimen. Toimii myös ladattavilla 1,2V akuilla.
• Kyllä Mustonenkin osasi taikoa: poisti aikoinaan Olympus OM-1:n alapellin ja näytti kameran alaosan mekaanista kelloa muistuttavan rattaiden ja jousien seasta miten laukaisunupin korkeus, eli "laukaisuherkkyys" säädetään. En ollut tiennyt, että tällaisia säätöjä voidaan kameralle tehdä.
70-luvulla nuorena sällinä ostin filkat ja paperit aina Tannerin myymälästä säästöpankinrannasta juttutuvan vierestä. Siellä oli myyjänä Hannu Lindroos, joka taisi jäädä eläkkeelle Optotekin tiskin takaa vasta muutama vuosi sitten, liekö 68’na, kun viisitoistavuotiaan mielestä silloin oli niin aikuinen. Korjaamo oli toisella puolella hakaniemeä, kiikarit ja muuta sälää siellä korjautin.
Ai Tannerilla on ollut huollon lisäksi vielä myymäläkin. Sitä en tiennytkään. Taisi olla Tanner ainakin jonkun aikaa melko iso tekijä alalla(?).
Tuo juttu on kirjoitettu 2008: Pahaakin pahempi Kauko Tanner valkoisessa työtakissaan kameranhuoltoliikkeessään Säästöpankinrannassa. Kauko Tanner on poissa - Kamera-lehti
^ Olipas mielenkiintoista juttua Tannerista tuossa. Sikäli on mukava ymmärtää, että homma ei loppunut esim. yrityksen huonon hoitamisen seurauksena, vaan yleisen kulutuskäyttäytymisen muutoksen vuoksi.