Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mustesuihkupapereista, onko niissä eroja?

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana Jukkis71, 9 Elokuu 2015.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Ihmeekseni sain tulostuksessa olleet raidat pois ja sävyt vastaavatkin entisestään näyttöäni ikivanhasta epson r2400 tulostimesta.
    Olen pitkän aikaa katsellut cansonin baryta photographique ja rag photographique papereita.
    Onko siinä paljon eroa normaalisti käyttämääni epsonin premium lustre paperiin, jota yleensä olen käyttänyt?
    Tulostin yhden kuvan tuolle lustre paperille ja sehän on ainakin ennen ollut minulle riittävän laadukas tuloste.

Vaihtoehton on esim. p800 tulostimen osto, jonka mukana tulisi mustetta paljon.
    Toisaalta tulostustarpeeni on niin vähäistä, ettei sen takia kannata isoja rahasummia tuhlata.
    Nyt on tarve vain 20 kuvalle, joiden pitkä sivu on noin 24 cm ja lyhyt noin 18. Eli esim. 10 kpl a3+ paperille tulosteita, kaksi kuvaa/papru.

Ja miten hyvä valmis profiili cansonin paperiin on valmiina?
    T Jukka

2. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    Vs: Mustesuihkupapereista, onko niissä eroja?

ohan nois papereis eroja, mutta pääasiassa varmaan siinä pinnassa/rakenteessa. Toisto erot on aika pientä.. huomasin sen kun tuli just ostettua halvinta mahdollista matta valokuvapaperia muihin tulostusjuttuihin, profiloinnin jälkeen testasin tulostaa sille valokuvaaa. Ei se ero mikään päätähuimaava ole.. vielä jos vertaa noita hintoja, 200€/15m pro pro photopaprua tai 50€/30m halvinta mahdollista mattapaprua...

Kannattaa kokeilla ostaa jotain halpaa, ja kattoa tarviiko sitä oikeasti maksaa noista fiineistä papereista. Ikjetti koskaan valokuvalta näytä muutenkaan :) siitä en vaan pääse yli.

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Nyt on vähän pakon sanelema juttu tulostaa osa kuvista, ei ehdi kaikkia pimiössä perheellinen tekemään.
    Mulla on vielä 15 kpl noita a3+ kokoisia premium lustre papereita. Näköjään halvimmat musteet saa, kun tilaa epsonilta suoraan, ainakin tuohon r2400 tulostimeen

4. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Juu, en mä sitä meinaa etteikö sitä inkjetillä kuvaa tekisi. Omaa turhautumista vaan kun ei osaa olla tyytyväinen.

Yksi mikä tulis kans mieleen, että noiden paprujen erot kavenee entisestään jos kuva laitetaan lasin taakse. Koska se vähentää pintatekstuurin merkitystä. Se voi olla myös yksi mikä kannattaa huomioida paperia valitessa, jotku testikehykset ja kattoo miltä se papru näyttää lasin takana.

5. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Joo, kyllä taitaa olla niin, että kun on tähänkin asti riittänyt tuo epsonin helmiäis muovipapru, niin riittää nytkin.
    Sitä paitsi kelpaa mulle hyvin ilfordin helmiäispapru pimiöönkin, en ole baryyttia kaivannut, vaikka niitä aikoinaan aikomoisen läjän teinkin.
    Tulostan noille jäljelle olevalle 15 paprulle ne 20 kuvaa, joita tarvitsen, seuraava tulostustarve onkin taas muutaman vuoden päästä. Muutama muste täytyy tilata epsonilta, tai sitten katsella sitä p800 tulostinta. Sen mukana kun mustetta tulisi ainakin vuoden tarpeisiin.
    T Jukka

6. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Kyllä papereiden toistossa on eroja.
    Itse käytän nyt pääasiassa Cansonin Photo Satin paperia. Ennen käyttämääni Ilfordin Smooth Pearliin verrattuna sävyt ovat hienosti hilpun lämpimään päin kallellaan, {johtuu tietysti vähän tulostusprofiilistakin), värin toisto hyvä ja hintakin on paljon halvempi.

Vielä parempaa sävyä ja kuvaa teen tarvittaessa vielä jäljellä olevan Ilfordin Gold Fibre Silk paperille jolta wävyt hohtaa näyttöäkin hienommin. Cansonilla on samantapaista, en vaan ole käyttänyt kun tarpeet on harvakseltaan ja Ilfordia on vielä vajaa rulla varastossa. GFS on rullatavarana erinoimasen kippuraa, josjus joutuu taistelemaan että tulostusjälki on priimaa. Tulostuspäät tahtoo sillointällöin hilpata paperiin kiinni.

Cansonin valmiit profiilit on hyviä, mulla on itsellä profilointiin tarvittavat laitteet.....mutta toistaiseksi ainakin mennään tehtaan systeemeillä.

7. Vs: Mustesuihkupapereista, onko niissä eroja?

Minusta niissä on erittäin suuria eroja ja ne erot täytyy toki huomioida tiedostoja tehtäessä. Esim. Hahnemühle 308g Photo Rag ei voi tulostaa minkään helmiäispaperin säädöillä tai päinvastoin.

Lumppupaperit ovat mielestäni parhaimmillaan ilman lasia mutta jos on pakko käyttää niin silloin heijastamaton lasi on ensisijainen, toimiva ratkaisu (muutta kallista). Lasin käyttö on viisasta pehmeiden paperiden kanssa, sillä ne eivät kuitenkaan kestä mekaanista kulutusta.

Pidän toki myös Ilfodin Premium Duo maat -paperista kun täytyy saada huippusileä, valkoinen mattapinta eikä paperin tarvitse olla kirjan kannen paksuista. Ilfordilta muutenkin Gold Fibre Silk on ihana paperi. Kertakaikkiaan.

8. reiban

reiban

29
    0
    1

Puhutko nyt tulostus materiaalesta? Yleensä nuo ovat 70-140g/M2. Tuo 308g/m2 on jo pahvia ja mikä tulostin tuohon pystyy?
    Normaali tulostus materiaali on 70-80g/m2 paksuudeltaan.
    Paperin paino/paksuus mitataan sen painosta. 10cm2 ala painossa vastaa siis grammoissa paksuutta.

9. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Ilfordin Smooth Pearl oli joko 260 (?) tai 300 g/m2 ja ihan normaalisti menee rullalta Epson Pro 4900 :lla.
    Canson PhotoSatin on 270g ja on vähän ohkaista. Kunnon paperi pitäis olla kolmesatasta.

10. lunnifer

lunnifer Member

930
    12
    18

Ainakin Hahnemühlella on koepaketteja, joissa useampaa eri laatua kaksi arkkia kutakin. Kokeilu ainakin mulle avasi mille haluaa tulostaa.

"Kopiopaperit" on ton 70-80g/m2. Valokuvapaperit huomattavasti paksumpia. Siis pääsääntöisesti. Mulla mustesuihkupaperit on 285-350 g/m2. Ja hyvin tulee Epsonista läpi :)

11. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Höpö höpö. Piti oikein tarkistaa esitevihkoista ja Cansonin ohuin on 270 grammaista, Hahnemuehlellä 188 g/neliö. Keskiverto kummallakin noin 310 grammainen. Nämä siis laatupapereita, ei mitään kopiokoneeseen tarkoitettua konttoripaperia.

Kapa

p.s.
    Suosikkini tällä hetkellä on Canson Platine Fibre Rag 310g. Vastaa pinnaltaan entisajan ilmakuivattua kiiltävää "paperipaperia". Uuusimmat kuvani olen tehnyt Epsonin japaninpaperille (Kozo), joka on hieman spesiaalipaperi. Mattapaperit Rag Photograpique (Canson) ja Photo Rag (Hahnemuehle)ovat hienoja myös, mutta äärimmäisen arkoja mekaaniselle kosketukselle, joten vaativat aina paspan ja lasin. Ilfordin Gold Fibre Silk on(oli) hieno paperi. En ole vielä testannut uustuotantoa, kun uudet omistajat aloittivat taas tuotannon. Huhuja olen kuullut, että ainakin alussa on ollut laatuvaihteluja.

12. Vs: Mustesuihkupapereista, onko niissä eroja?

Minun kokemukseni mukaan Canson profiilit, Epson x880 tulostimille ovat toimineet hyvin.
    Suurimmat erot tulevat tosiaan pinnanmuodosta ja kiillosta, mutta paperin värillä on myös merkitystä.
    Paperin paksuus ei muuten täysin riipu sen painosta, eli suurempi g/m2 lukema ei välttämättä tarkoita paksumpaa paperia.