Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mustavalkokuvien värittäminen

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana strawberryash, 25 Heinäkuu 2016.

Kertokaa ketä on tätä hommaa tehnyt/tekee, ihan vaan mistä lähtee aloittamaan. Millä tekee jne. Onko tästä aiheesta jotain kirjallisuutta?

Kiitos.

1. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 682
    545
    113
    Vs: Mustavalkokuvien värittäminen

Kokemusta joistakin väritystekniikoista. Lähtökohtana yleensä ilmakuivattu kiiltävä baryyttipaperi.

- Cibachrome (ilfochrome) korjailuvärit. Märkä kuva laitetaan lasille (akryylille) ja ikkunalastalla pyyhitään ylimääräinen vesi pois. Käytetään kuin akvarellivärejä. Kun on osa väritetty, niin huuhdellaan paperi ja toistetaan kuviot, kunnes saadaan haluttu lopputulos. Kannattaa tehdä kerroksittain, eikä kerralla runsaasti maalaten. Väripalettia taitaa vaan olla nykyisin hankala löytää. Jos löytyy, vaikka käytettynä, niin ilman muuta hankinnan arvoinen.

- Juoksevat vesivärit, esim Schminke. Sama tekniikka, mutta hieman hankalampi työstää.

- Öljypastellitekniikka. Tämän olen itse kehittänyt, tai en ainakaan ole missään törmännyt. Saattaa aiheuttaa kunnon vesirakkulat alussa sormenpäihin. Tehdään kuivalle paperille. Paperi teipataan reunoistaan alustalle, pastelliliidulla vetäistään haluttuun kohtaan ja aletaan hiertää väriä sormella. Lämmetessään väri notkistuu ja muuttuu helposti levitettäväksi. Ohut kerros on läpikuultava, paksumpi peittävä. Rajapinnat pyyhitään (ne liiaksi levinneet) pumpulipuikolla puhtaiksi. Kuivuminen kestää kauan, noin vuoden verran, joten valmis kuva on syytä laittaa paspan kanssa lasin alle, kuten kaikki muukin kehystettävä.

- Tee, kahvi toimii joissain tapauksissa. Murukahvista saa helposti tarpeeksi vahvaa.

- Öljyvärit. Värit eivät saa olla peittäviä. Valokuvien värittämiseen tarkoitettuja öljyvärejä apuaineineen on ainakin aikaisemmin ollut myynnissä (Marshall Photo Oils). Muutaman kerran noitakin käyttänyt.

- Mattapintaan värikyvät tai akvarellivärikynät. En itse ollut kovinkaan ihastunut jälkeen.

Kuukkelilla lisää. Ja luovuutta peliin.

Kapa

2. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Minä värjäsin muovipaperia tekstiilivärjäysvärillä.

3. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 682
    545
    113

Tuo on yksi vaihtoehto. Ovat vain siinä mielessä hankalia, että kun kerran laitat , niin se on siinä. Käyttäisin hyvin varovasti ja tosi laimeana liuoksena. Väriä voi lisätä, mutta poisto lähes mahdotonta .

Kapa

4. BenKaila

BenKaila Well-Known Member

796
    372
    63