Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mustavalkokuvaustako.... ärrrghhh

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana J.Vuokko, 3 Joulukuu 2005.

Mä diggailen hyvistä mustavalkokuvista, ja mulle on ihan sama millä ne on otettu, kunhan ovat hyviä. Huonoista mä en tykkää.

1. qu1d

qu1d

153
    0
    0
    No vähän vaikka niinkin, mutta tarkoituksella en käyttänyt enkä käytä tuota sanaa, koska siihen on liitetty niin paljon (negatiivisia) arvoja. Toisintamisessa ajatellaan todellisuutta tuotettavan uudestaan. Tähän ajatukseen liittyy esim. toinen paraikaa meneillään oleva ketju "Museo"-kuvan käyttö Starkin kuvastossa". Jollei valokuvan katsottaisi tuottavan todellisuutta uudestaan, ei olisi perustetta väittää, että valokuva loukkaa esim. kuvataiteilijan tai esiintyvän tanssitaiteilijan tekijänoikeuksia.

Hmmm... mustavalkokuvaus ja negatiiviset arvot...

2. Pidetään musta lippu korkealla!
    Negatiivisien arvojen hyväksi ;-)

3. vime

vime

133
    0
    0
    Hyppää hiukan sivuun keskustelusta, mutta toimiiko luontokuva nykypäivänä mustavalkoisena?

4. Mustavalkoinen luontokuva voi toimia, yhtä hyvin kuin väriluontokuvakin VOI toimia..

5. Oikeestaan ihan sama, esim minusta otettu kuvä on pääsääntöisesti hyvä väreissä tai mustavalkoisena....

6. Miten aika tuohon vaikuttaa?

7. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    Jonku minkälie wildlife 2005 kisan voittaja oli käsittääkseni tuo mustavalkoinen (?) kuva - nettiversio on tosi ankea, mutta esim. kameralehdessä ollut kuva oli upea. Kuvattu kymppideellä. http://www.nhm.ac.uk/resources/visit-us/whats-on/temporary-exhibitions/wpy/gallery/pictures/01.jpg

Henk. koht. olen sitä mieltä, että varsinkin luontokuvissa tekisi gutaa nähdä enemmän mv-kuvia kaikkien niiden karkkivärikuvien vastapainoksi.

8. No en tiedä toimiiko näistä kumpikaan, mutta linkitän silti tähän alle, kun luontokuvista on kyse kuitenkin.
    Kohde on sama, mutta toinen MV ja toinen väri.
    Eikä niissä IMHO mitään lisuketta saa tai voita, vaikka molemmat olisi värikuvia.
    Jos toisen kääntää MV:ksi, niin siitä hukkuu oikeastaan koko juttu.

Silti olen sitä mieltä, että mustavalkoisuus tuo sitä ajattomuutta, hivenen mennyttäkin aikaa kuviin ja luontokuvissa pitkälti halutaan nähdä realistisen oloisena sitä tämän päivän luontoa. Eli on oikeastaan aika harva kuva missä MV toimii, tosin maisemakuvissa hyvinkin useasti MV voi olla jopa pop.

Värillinen
    Mustavalkoinen

9. vime

vime

133
    0
    0

Laitoin vähän hullusti kysymyksen. Tarkoitin, et löytyykö vielä kuvaajia jotka kuvaa luontoa mustavalkofilmille enemmän kuin satunnaisesti. Tietysti löytyy, mutta minkä verran. Luontokuvia mustavalkoisena on niin harvoin esillä nykyään. Nettifoorumeilla näkyy näitä digiväännöksiä, mutta kaipaan niitä aitoja mvkuvia aiheesta.

Ehkä pitää ryhtyä tuumasta toimeen. =)

10. No en oikein taida tuntea montaakaan luontokuvaajaa, joka edelleen sinnikkäästi kuvaisi filmille ja vieläpä mustavalkoisena.
    Tämä taisi sinulta jäädä osittain lukematta:
    Eli jo tästäkin syystä, luontokuvat pääasiassa on 'digiväännöksiä', ilman kehityslitkujen katkua ja Rodinalin mukanaan tuomaa glamouria.

Keskikoon MV-kuvaajia vielä löytyy paljon, mutta kyllä vähenemään päin on kinokoon mv-kuvaajat ja varsinkin ne, jotka netissä pyörivät. Itsekkin tykkään paukutella maisemakuvat mustavalkoisina, mutta myös värinä dialle. Lintuja en edes ajattele kuvaavani paljon muulla, kuin digillä... tosin 1 projekti on ns. jonossa, jossa tarkoitus ois käyttää filmiä lintukuvaamisessa, mutta se onkin sitten eri juttu.

11. Jan

Jan Member

825
    0
    16
    Ulkomailla vielä aika moni kuvaa luontoa mustavalkoisena ja vielä laakafilmille, jotkut jopa
    vielä märkälevyillä.
    Mä olen kuvannut kaikki kuvat mustavalkosena joku 4v, joskus jotain kissanristiäisiä on
    pitänyt jostain kumman syystä kuvata värinä.

Melkoisen hyvännäköistä vedostusta:
    HOME
    Donkirbyphotography |

Hyvistä kuvista pidän mutta olen yrittänyt opetalla pitää niistä huonommistakin, eli omista.

12. Ei kyllähän vielä suomessakin lienee paljon maisemakuvaajia, jotka paukuttelevat palkeilla yms.
    Siinä on kuitenkin sellaisia etuja, mitä ei SLR-koosta löydy... ja filmille senkin takia, että nuo digiperät on kuitenkin 'jonnin verran' kalliita.

Lisäksi jos lähdetään johonkin safarille, niin digitaalikameran huolto/ylläpito on pirun vaivalloista touhua. Lisäksi tulee sähkönsaannin ongelmat jne, eli ei se aina ole niin kirkonkirjoissa, että digi on järkevämpi ratkaisu luontokuvaajalle, kuvasi sitten lintuja tai nisäkkäitä.

Kuvamäärät vaan tuppaa kasvamaan aikas paljon lintukuvaamisessa, joten ihan järkevä ratkaisu on investoida se digitaali.. (sano Osku siihen sitten mitä tahansa)

13. motris

motris Well-Known Member

4 892
    765
    113
    Näistäpä tulikin mieleen Larry Bartlett:in kirja Black & White photographic printing workshop (toim. John Tarrant) ISBN 0-86343-366-9. Kirjassa on hyvin havainnollistettuja vedostusesimerkkejä, jos jotakuta kiinnostaa...

Amazoniin linkki

Eidt: tybo ja linkkilisäys

14. No kiitän... niitä vedostusoppaita/opuksia ja mestareiden työtapoja tässä ollaan kirjallisessa muodssa etsittykin, vaan ei oo oikein tullut vastaan.

Vielä kun joku kertoisi, mistä noita voi ostaa =)

15. äyni

äyni Member

414
    0
    16
    Tässä on yksi myyjä:
    Halvat kirjat netistä – Miljoonia kirjoja verkossa - CDON.COM

16. vime

vime

133
    0
    0
    Jeps. Kyllähän toi digitaalisuus on vienyt minutkin jo mennessään. Opiskeluista johtuen toi mvkuvaus filmille on mulle taas pitkästä aikaa mielenkiinnon kohteena. Katselin jokinaika sitten tutun 80-luvulla ottamia mvkuvia kotkahaaskalta. Siitä sikisi tälläinen idea/ajatus.

17. Joo, kiitän tiedosta ja sieltä löyty näemmä kaikki muukin tarpeellinen.
    Tilaamaan joutuvat hekin, mutta tilailkoot.

Eli Anselinpoika Adamsin setti tilattu, vielä varmaankin tuo The Darkroom Cookbook pitäis hankkia.
    En tiedä, pitäiskö samalla ottaa The Film Developing Cookbook ja kuina päivitettyä tietoa noissa opuksissa on....

18. Möin joku aika sitten bronica SQAi:ni sällille joka kuvasi maisemaa Delta100sella ja jolla oli alle kymmenen viestiä valokuva.netissä ,)

19. motris

motris Well-Known Member

4 892
    765
    113
    Nick Brandtilla on hienoja luontokuvia mustavalkoisena. Kaveri osaa kyllä tehdä musiikkivideoitakin.
    Nick Brandt: Photography