Valokuvausliikkeessä asiointi on poikkeuksellisen aikaavievää. Jokaisen asiakkaan on vuorollaan vakuutettava myyjä siitä, että juuri hän tuntee valokuvauksen salat poikkeuksellisen hyvin. Tämä lisää seuraavina jonossa olevien jonotusajan nelinkertaiseksi. Samaan aikaan juuri työnsä aloittanut myyjä kertoo vuosikymmeniä kuvanneelle asiakkaalle mitä tämä oikeasti tarvitsisi, vaikka tämä vain haluaisi saada tarvitsemansa kikkeen mahdollisimman nopeasti. Kaikkeen tähän menee niin paljon aikaa, että poikkeaminen myymälään ja yhden tuotteen ostaminen on siinä määrin hankalaa, että nettiostaminen jää kohta ainoaksi mielekkääksi vaihtoehdoksi. Ellei siis koe erityisen tärkeäksi vakuuttaa myyjää poikkeuksellisesta valokuvausymmärryksestään...
Vs: valokuvausliikkeessä asiointi No, purin vain turhautumistani, kun olisin junan lähtöä odotellessani ostanut Rajalasta yhden lisäakun. Se osoittautui käytettävissä olevan ajan puitteissa mahdottomaksi, vaikka olisin samassa ajassa koeajanut ja ostanut käytetyn auton. Valokuvausluentoja kuulin kyllä...
Vs: valokuvausliikkeessä asiointi Kai kauppoja ja asiakaskuntia on erilaisia. Omaa "hovihankkijaani" en kyllä kuvauksestasi tunnista.
Vs: valokuvausliikkeessä asiointi Kyllä tämä valitettavasti on oma kokemukseni myös monella kertaa monesta liikkeestä. Ja sitten kun palvelua saa, saa myyjäksi H. Moilasen ja vastauseksi 'ei oo'.
Vs: valokuvausliikkeessä asiointi Kävin viime viikolla, laturia kyselin. "Ei oo..." Saattaa taas mennä vuosi tai pari.
Vs: valokuvausliikkeessä asiointi Tästä ketjusta tuli mieleeni hauska tapaus 1990-luvulta. Tukholmassa sijaitsevan LP-foton käytettyjen ilmoituksessa oli Nikonin diakopiointilaite, ja pyysin tukholmalaista ystävääni ostamaan sen puolestani ja tuomaan tullessaan. Hän meni kauppaan ja esitti asian, jolloin myyjä sanoi että ei heillä sellaisia ole. Ystäväni totesi, että tuollahan se on hyllyssä. Ulkona oli sateinen ilma, joten hän kysyi myös voisiko laitteeseen saada jonkinlaisen kääreen sateelta suojaamaan. "Ei se siitä pilalle mene", vastasi myyjä.
Vs: valokuvausliikkeessä asiointi Akku lienee suotimen ohella semmonen ostos, mitä ei kivijalkaliikkeestä kannata hankkia kuin aivan äärimmäisessä hädässä. Ainakin miten hintoja olen seurannut, lisäksi nämä tuotteet myydään usein puoliväkisin joko optiikan tai kameran hankkivalle. Ymmärrän tämän, lisätarvikkeessa on monesti euromääräinen kate jopa suurempi kuin itse laitteessa.
Vs: valokuvausliikkeessä asiointi Tämä tapahtui ilmeisesti postitalon Rajalassa? Sieltä on mahdoton ostaa mitään. En yleistäisi kaikkiin valokuvausliikkeisiin. Ostan sieltä vain, jos on pakko saada hetinyt ja se on ainoa paikka jolla on hyllyssä. Ninim. Muutaman kerran käynyt toteamassa heidän hienon palvelukonseptin olevan toimimaton
Vs: valokuvausliikkeessä asiointi Siellähän tuo tietysti. Täytyy kyllä tunnustaa kun suurin turhautuminen on ohi, että on tietenkin toinen asia asioida valokuvausentusiastin pitämässä myymälässä, silloin aikaa saa kuluakin. Mutta konsepti, joka on rakennettu niin, että asiantuntemattomat myyvät ymmärtämättömille, ei enää saa samalla olla aikasyöppö. Turhat jorinat ja toimimaton malli ovat raskas yhdistelmä...
Vs: valokuvausliikkeessä asiointi Silloin harvoin kun olen Rajalassa käynyt, ei mulle mitään turhia ole höpisty.
Vs: valokuvausliikkeessä asiointi Asiakas on Helsingissä aina oikeassa, joten hänen kuulunee kertoa kaikki mitä osaa, vaikka se sitten harmittaisikin seuraavaa, jonka tarina meinaa ihan unohtua vartuessa ;-)
Vs: valokuvausliikkeessä asiointi Kävin mäkin nuorempana traktorikaupassa tämän tästä hopisemässä, vaikkei mulla ollut mitään tarvetta traktorille. Kaveri oli siellä myyjänä ja Valmetti tarjosi kupin kahvia. Myymälä oli ihan paraatipaikalla kaupungissa, raatihuonetta vastapäätä.
Vs: valokuvausliikkeessä asiointi Enpä ole jäänyt jonottamaan, jos näyttää siltä että asiakkaita on siellä ruuhkaksi asti. Yleensä olen alle 10 minuutissa selvinnyt Postitalon myymälästäkin ulos. Poikkeuksena ne reissut kun on ollut vaihtotavaraa arvioitavana. Tähän mennessä jokainen myyjä sielläkin on ollut ystävällinen ja asiantunteva.
Vs: valokuvausliikkeessä asiointi Minusta on hienoa, että liikkeitä vielä on. Lauantaina asioin Kuva-Järvisellä Salossa, en ensimmäistä enkä viimeistä kertaa. Ja vaikken luullakseni luennoi, on minusta mukava keskustella pitkäänkin nuoren isännän kanssa, joka itsekin kuvaa ja jolla on käytännön kokemusta ja myös muiden asiakkkaiden näkemyksiä eri optiikoista. Hän toki palvelee muut asiakkaat välillä, jos niikseen tulee. Sain hyvän vaihtotarjouksen käytetystä 400mm telestä, isänpäivälahjaa en varmaankaan ansaitse, mutta ostin sellaisen kuitenkin itselleni; siellä on nyt myynnissä uutta vastaava Zeiss 21mm f/2.8 Distagon T* ZE ja jo vanhempi mutta täysin ehjä ja hyvä Canon EF 300mm f/2.8L IS USM. Menkää kaupoille palvelevaan liikkeeseen, en ole siellä höpisemässä, minulla on kukkaro tyhjä ja käytän aikaani vastaisuudessa punttisalilla, jotta jaksan uutta putkea kantaa.
Vs: valokuvausliikkeessä asiointi Jos puhutaan entisestä Superkuvasta, niin mulla on toisenlainen kokemus. Ostin joskus Olympuksen OM-D:n sieltä. Siitä irtosi ohjelmavalitsinnupin päällys kohtapuoliin ostamisen jälkeen. Kiikutin sen takaisin ja kysyin mitä tehdään, johon sain "liikkeen vanhimmalta" vastauksen että menet kotiin ja liimaat sen takaisin. Kysyin, eikö tämä ole takuuasia ja sain vastauksen että ei me aleta tuollaisia korjaamaan. Jäi ostamiset siinä valokuvausliikkeessä siihen kun tuntui että myyjän kiinnostus asiakkaan tyytyväisyyttä kohtaan loppuu siihen kun asiakas kävelee ovesta ostoksensa kanssa ulos. Onhan tämä sikäli Off-Topic, että se myyntipuoli ko. liikkeessä sujuu tehokkaasti. Mutta hyvä myyjän kriteeristöön mun mielestäni kuuluisi pitää vanhat asiakkaatkin tyytyväisenä, jotta he kantaisivat tulevaisuudessakin rahansa samaan firmaan.
Vs: valokuvausliikkeessä asiointi Jos ei takuu, niin virhevastuuasia ainakin. Kuinka jatkoit - puritko hammasta ja jupisit poistuessasi paikalta? Mitä tuollaisessa tilanteessa on mahdollista tehdä: - Äänestää jaloillaa kuten viestin kirjoittaja oli tehnyt - Nakata myyjää turpiin - Kirjoitella netissä liikkeen toiminnasta laajasti - Olla yhteydessä kuluttaja-asiamieheen - Valittaa valokuvausliikkeistä ja muista porvareista omalle ministerilleen - Käydä kusasemassa seuraavan ravintolareissun yhteydessä niiden pääoven taakse. Aamuyöstä. - Syödä närästyslääkkeitä pari viikkoa putkeen ja pistää poikki vaimon/tyttöystävän kanssa Venäjällähän tällainen myyjän käytös on aivan mahdollista missä tahansa liikkeessä. Saksassa ei missään vaikka asia on vähäpätöinen, periaatetta/sääntöjä/lakia on kunnioitettava.
Vs: valokuvausliikkeessä asiointi Niin, ja jos omaa stressitasoaan aattelee, niin truuttaa vaan liimaa väliin ja jatkaa kuvaamista.
Vs: valokuvausliikkeessä asiointi En oo jaksanu enää vuosiin selitellä myyjille muuta ku et onko kyseistä tuotetta ku tullu vaan pätevän asiakkaan fiilis. Eihän ne voikkaan tietää kaikkea kaikista myytävissä/olemassa olevista tuotteista.. edit:typo
Vs: valokuvausliikkeessä asiointi Jätin asian siihen, oli silloin muistaakseni muutto meneillään ja muutakin mietittävää. Nykyään olen tarkempi näiden kanssa, ennen helposti jätti sikseen. Oikea tapa olisi luultavasti ollut ottaa heti yhteyttä kuluttaja-asiamieheen/kuluttajariitalautakuntaan. Eihän se omaa aktivisuutta vaadi muuta kuin kirjoittaa lomakkeelle mitä on tapahtunut ja ottaa kuvat tavarasta, jota asia koskee. Tai pahimmassa tapauksessa tavara pitää lähettää raadin arvioitavaksi, jolloin ollaan sitten ilman kameraa se aika minkä vian toteaminen/todistaminen vie.
Vs: valokuvausliikkeessä asiointi Oikea osoite on kuluttajariitalautakunta. Kuluttaja-asiamies on kuluttajaviraston korkea virkamies.