Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mustavalko-originaalista värikuva...?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Omenahillo, 10 Toukokuu 2012.

    Vs: Mustavalko-originaalista värikuva...?

    Ja mäkun tuollaiset äkkiä konvertoin Mustavalko "radical stuff" kamaksi...
     
  1. Vs: Mustavalko-originaalista värikuva...?

    Minä olen mv-kuvia värjännyt ihan puuväreillä.
     
  2. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 13 Maaliskuu 2019
  3. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Mustavalko-originaalista värikuva...?

    On nää hienoja Kapa, kiitos!
     
  4. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Mustavalko-originaalista värikuva...?

    Kiitos kommenteista. Kun täällä on ollut toisenlaisiakin tekniikoita, niitä käsin tehtyjä, niin laitanpa tähän muutaman esimerkin. Ovat saattaneet olla jo aiemminkin (huom. ei aijemminkin).

    Kiiltävälle baryyttipaperille vedostettuja, väritys öljypastelleilla. Liidulla veto kuvan päälle ja sormella levitys. Ensin kevyt hinkkaus, ja sitten voimakkaampi. Sormi hikoilee ja väri levittyy paremmin.  Mitä enemmän hieroo, sitä ohuempi ja kuutavampi värikerros. Näin saadaan väri joko peittäväksi tai kuultavaksi. Saa mennä yli kohteen . Rajat sitten pumpulipuikolla, itse käytin ohutta tikkua ja siihen kärkeen tavallista apteekin pumpulia. Teipillä sopivia rajaviivoja etc... Vain mielikuvitus rajana. Ei toimi hyvin muovipaperille, parhaiten ilmakuivatulle kiiltävälle baryytille.

    Öljypastellin kuivumisaika on pitkä, vähintään vuosi, enemmänkin, joten käsittelyn ja kehystyksen kanssa on oltava tarkka. Paspartuuri ehdoton.

    Tekniikan etu on, että saadaan alla oleva mustavalkokuva esille väritettynä ja halutessa päälle peittävä värikerros.

    Tämän kehittelin aikoinani ihan itse. En ole nähnyt näin tehtyjä kuvia muitten tekemänä. (En tosin ole aktiivisesti etsinytkään)

    kapa

    ps.
    Alussa mustavalkoista ja sävytettynä. Yhden kuvan nurkan väri johtuu valon heijastuksesta. Näitä ei nimittäin ole reprottu ammattimaisesti, kunhan räpsäisty vallitsevassa valossa. Täyttivät silloisen kuvatarpeen.
     
  5. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Mustavalko-originaalista värikuva...?

    Jokainen kulkee valitsemallaan tiellä.

    kapa
     
  6. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Mustavalko-originaalista värikuva...?

    Mä vesiväreillä kans...
     
  7. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Mustavalko-originaalista värikuva...?

    Mulla on varmaan vieläkin jossain Marshallin valokuville tarkoitettu öljyvärisatsi. Vesivärejä parempi mielestäni oli Cibachrome-korjailuvärisatsi, jolla väritin märälle (lastalla liiat vedet pois) kuvapinnalle. Värit imeytyivät hienosti emulsioon. Vähän kerrallaan, huuhtelu ja taas lisää...

    kapa
     
  8. Vs: Mustavalko-originaalista värikuva...?

    Kyllä siihenkin joku pluggari löytyy kohta kun jässet erehtyy ostamaan M Monochrom kameran ja huomaa että perkules sillä ei saakkan värikuvia, eikun värittämään...