Vs: Mustavalko kuvien tekoa Kuvia saa aikaseks suorallakin valotuksella, mutta sitten kun tehdään sitä oikeaa näyttelyvedosta huolella, sitä ei yleensä tehdä yhdellä valotuksella kerralla suoraa paperille. Usein se ei vielä ole valmis kehityksen ja kiinnityksenkään jälkeen. (Edelleen, kukaan ei kuitenkaan kiellä roiskimasta rennomminkaan.) Suojavalo ehtii varmasti paperille osua pidempään kuin sen valotusajan, mitä suurennuskoneen valo paperille ruuttaa, sen takia sen ei pitäis vaikuttaa useamman minuutinkaan ajalla. Vedoksissa yleensä on järkevää kiinnittää huomiota muuhunkin kuin siihen, että saa valkoista ja mustaa yhtä aikaa paperille. Ei ole kiva jos suojavalon takia muut osat kuvasta kärsivät, tai pahassa tapauksessa esim. lopullisen vedoksen teossa kestääkin pidempään ja suojavalo ehtii vaikuttaa näkyvästi. Sen takia sen suojavalon tulee voida olla päällä paperia käsitellessä pidempäänkin kuin vähän enempi kuin keskimääräinen valotusaika on.
Vs: Mustavalko kuvien tekoa Pakko olla jääräpäisin. Kun alan vedostaan, sammutan koneen lähellä olevan lähimmän valon. Kun vien liuskan kehitykseen, käännän paperin pohja alaspäin. Kehitteelle valitsen tietysti tummimman altaan, joka heijastaa vähiten valoa. Negan huomioin filminkehityksessä. Siitä pitää kehittää sellainen, että siitä saa kohtuudella hyvän vedoksen. Toki jossakin vedoksessa voi mennä 5 tuntia. Lisävalotukset eivät yleensä kestä niin kauaa, että siinä menisi yli minuutti. Leikkaan pahvista etukäteen sopivia paloja lisävalotusta varten kullekin negatiiville yleensä oman. Harvassa kuvassa on täysin tasainen pinta, esim. jos valottaa lisää taivasta. Omat kehitysaikani ovat välillä 15-60 sek. Käytännössä aukko on välillä 5.6-11, jolloin tuo kehitysaika tulee. Joskus käytän suurempaa aukkoa, jos teen niin ison suurennoksen, että valo ei muuten riitä. Valotusajan maksimi on 60 sek, jonka verran jaksan pidättää hengitystä. Ettei tärähdä tai pöly lennä. T Jukka
Vs: Mustavalko kuvien tekoa Pakko vielä sanoa, että tämä on asiallinen keskustelu, jota värittää huumori, vaikka mustavalkokuvista puhutaankin. T Jukka
Vs: Mustavalko kuvien tekoa Mikä tässä nyt perustelee sen, että 20 sek suojavalon kesto riittää? [QUOTE> [/QUOTE] Siis mitä ihmettä . Heiluuko sulla koko pimiö jos hengität? . Tuskin se pari pölyhiukkastakaan ilmassa vaikuttaa vedoksen laatuun ihan kamalasti..
Vs: Mustavalko kuvien tekoa huh? minulle on opetettu, ja olen opettanut edelleen, että kehitysaika (paperin) on ns. vakio, vähän toki voi muuttua riippuen kapasiteetin käytöstä, mutta niin... ja aukko on aina 8 - paitsi jos isoa kuvaa tehdessä valotusaika menisi liian pitkäksi. Siis joskus 5.6 minun ja monen muunkin mielestä vakiointi, on just se juttu, kun pimiössä kuvia tekee. Minun tietääkseni pyörääkään ei ole paria kertaa useammin keksitty... EDIT: ja yleensä minäkin paperin heitän altaaseen ylösalaisin, mutta luultavasti eri syystä kuin.. EDIT2: joo, VALOTUSAIKA selittäisi tosiaan parikin pientä juttua
Vs: Mustavalko kuvien tekoa Ehdin jo ihmetellä että mitä kehitettä käytät, mutta ilmeisesti tarkoitat VALOTUSAIKAA?
Vs: Mustavalko kuvien tekoa aiheeseen liittyen - mitäs aikaa kehitteessä, käytätte lähtökohtaisesti (=tuore kehite) Ilford MG IV) kun pimiöllä touhuatte ? eli kehite, sekoitus, ja aika. kts
Vs: Mustavalko kuvien tekoa Neutolia peruslaimennuksella (en muista suhdetta, oliko 1+7 tms.) ja aikaa semmonen 1,5 min. Ei se niin haittaa jos vähän yli menee, kunhan ei jää ali. Tämä muovipaperille, kuidulla 2-3 min.
Vs: Mustavalko kuvien tekoa Näin Ilfordin kuitupapereilla: Ilford Multigrade Developer 1+9 2 min. tai Ilford Warmtone Developer 1+9 3 min.
Vs: Mustavalko kuvien tekoa Tiedä nyt, mitä tuo J tarkoittaa. Jääräpää on. Suosittelen nukkumaan yön yli ja ottamaan sitten järjen käteen ja lukemaan ketjun uudestaan. Minä päädyin aikani kokeiltuani Ilfordin Multigradeen. Hieno paperi, eikä tarvinnut kärvistellä punaisissa. Kehitysaika on syytä olla lähellä sitä suositeltua, tuommoiset 15 s. kuulostavat siltä, että riittävää mustumaa ei ehditä saamaan aikaiseksi. Parhaimmllani saatoin valottaa puolikin tuntia, kun tarpeeksi isoa kuvaa tuli tehtyä ja nega sattui olemaan hieman tiheä. No, kokokin oli sitten siinä vedoksessa tuommoiset metri kertaa puolitoista. Itku meinasi välillä tulla aamuyöstä, kun kolmatta versiota valottelin ja alkoi käsi kramppaamaan. Siinä muuten oli syytä sammuttaa suojavalo tai sitten huolehtia, että oli kunnollinen. Tuon kokoisesta ja hailakan kuvan himmeästä hohteesta piti poimia ne varjostukset ja lisävalotukset. Alkoi huumorintaju jossain vaiheessa pettää. Luulen muuten, että se tieto, mitä annettiin, että mitä pitempi valotusaika, sitä loivemi tulos ei johtunut paperin ominaisuudesta, vaan juuri tuosta Frankin esille tuomasta asiasta pimiövalon suhteen. kapa
Vs: Mustavalko kuvien tekoa Minäpä en heittänyt vaan sujutin paperin kalvopuoli ylöspäin, jolloin näin heti mahdolliset ilmakuplat ja sain ne heiluttamalla poistettua silmieni alla. Sitten vasta käänsin toisinpäin ja JATKUVA liikuttelu, ettei altaan röpelöt aiheuta epätasaista kehitystä. Jonkinlaista vainoharhaisuutta - ehkä? kapa
Vs: Mustavalko kuvien tekoa Tässä jo todettiin, että tarkoitin valotusaikaa. Kohta menen nukkumaan, mutta en vielä. T Jukka
Vs: Mustavalko kuvien tekoa Jokaisella on varmaan oma toimiva tapa. Mulla paperi on emulsio ylöspäin. Joskus tuli epätasaista kehittymistä altaan pohjassa olevien urien takia, kun emulsio oli alaspäin. Ehkä en keinutellut kippoa tuolloin vain sopivasti. Perinteinen hunnuttumisen vähentäminen paperin asennolla ei ole mun pimiössä olennaista, kun suojavalot eivät tee hallaa vielä 30min ajassakaan täydellä teholla. Pidempiä aikoja en ole testannut kun en tarvitse, eikä valokaan yleensä ole täysillä ainakaan koko aikaa.
Vs: Mustavalko kuvien tekoa Ite laitan paperin alkuun yleensä emulsio alaspäin, saa nopeasti kerralla nesteeseen. Käännän sitten, niin ei noi urat pääse tekemään mittään.. ja on se kivempi kattellakin. Mullakin on paperisuikale unohtunu pussin ulkopuolelle pitemmäksikin aikaa, eikä oo hunnuttunu kun oon testimielessä kehittäny.
Vs: Mustavalko kuvien tekoa mistäs näkee helpoiten millon kehite/kiinnite kannattaisi uusia? vedostuksessa siis. ja säilyykö ne yhtä kauan käyttökelpoisina?
Vs: Mustavalko kuvien tekoa Kehitteen vanhentumisen kyllä huomaa kuvista. Kiinnitteelle löytyy tiedot paketista ja sen kanssa ei kannata kamalasti riskeerata, kun vanhentuneen kiinnitteen vaikutusta ei heti näe, vaan kuvat saattaa mennä pilalle muutaman vuoden päästä. Kannattaa kiinnittä sen verran, ku ohjeet sanoo. Ei huono idea oo kaksikylpykiinnityskään, jos löytyy ylimääräinen allas (kiinnite ei kuitenkaan kovin kallista oo). Kiinnitteen hopeapitoisuuteen on kyllä jotain (ainakin Tetenalin) indikaattoritikkujakin, mutta niitä ei taida saada Suomesta mistään ja ovat kalliita joka tapauksessa, pitää siis luottaa valmistajan ilmoittamaan kapasiteettiin.
Vs: Mustavalko kuvien tekoa Vielä yksi kysymys kehiin: minkälaisia määriä litkua laitatte altaisiin, jos vaikka altaan koko on 30x40 cm? Itse olen mielestäni aika pihi, laitan ainoastaan 1200 ml. Kuitupapereiden kanssa saa näin pienillä nestemäärillä olla tarkkana kehitealtaassa kun paperit tahtovat kuivina vähän käpristyä kulmista.