Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Milloinka kehite on vanhaa?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Juke.K, 24 Elokuu 2008.

1. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Mulla on Agfan Rodinal kehitteestä tehty laimennettu seos. Enkä millään muista onko sillä litkulla kehitetty. Sen muistan että se on tehty helmi/maaliskuussa tänä vuona. Millä saa testattua että kehite on ok? Ei viittis pilata yhtä rullaa josta pitäis väsätä kuvakollaasi.

2. Vs: Milloinka kehite on vanhaa?

Mmm... tässä on nyt jotain syvällisempää, joka ei näin aurinkoisena sunnuntai-iltapäivänä aukene(?)  mutta kaikesta huolimatta uhmaan kohtaloa ja teen rakentavan ehdotuksen.... heittäydy kulutusjuhlaan mukaan ja tuhlaa uusi annos rotinaalia, sekoita uusi kehite? ;-)

3. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Milloinka kehite on vanhaa?

Ei rodinalia yleensä uusiks käytetä, joten jos haluaa varma olla, tekee uuden liuoksen. Ei se suuri menetys pitäs olla. Kinolle n. 6 milliä tai keskarille n. 10 milliä tiivistettä (Patersonin peruspurkeilla) :).

4. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Rodinal säilyy, mutta laimennettu on käytettävä "heti".

5. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Tätä mä muistelinkin...eli turhaan olen sitä säilytelly.
    Siis 6millilitraa rodia ja paljonks vettä? Onko toi aika laiha? Mikä on sitten kehitysaika 100asa:ssa?

6. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63

B&W Film Developing Times | The Massive Dev Chart

Tuoltahan noi löytyy, 1+50 suhteella 6 millilitraa Rodinalia ja 300 millilitraa vettä. 1+100 suhdetta hakiessa 300ml vettä ja 3 millilitraa rodinalia. Ja kehitysaika riippuu lämpötilasta yms, mutta kaikki tarvittava informaatio löytyy tuolta massive dev chartin puolelta.

edit: niin ja itse teen yleensä 1+50 sekoituksella, jolloin tuota tankkia ei tarvitse pyöritellä ihan niin kauaa. Ja lämpötilana 20C.

7. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

1/50 tein ja 17 minsaa oli kehitys. Nyt filkka kuivuu tuolla ja huomena pääsen skannailemaan.

8. Vs: Milloinka kehite on vanhaa?

oiii :)

niin riippuen filmistä ja sen semmoisista - voi olla vähän mutkalla se filmi ripustelun jälkeen. Pätkimisen jälkeen negatasku painotuotteen väliin, auttaa tuohon. Riippuen skannrista, mutkalla oleva voi olla mahdoton / vaikea skannata.

9. Vs: Milloinka kehite on vanhaa?

Rodinal on yksi harvoista kertakäyttökehitteistä, joten kiinnostavaa sinänsä että joku sitä laimentelee varastoon. Injektioruiskulla sitä on kätevä väsätä kehitysseoksia, jos noin pienet määrät tuntuvat hankalilta. Eikös rodinalin laatikossa ole enää mukana mitään kehitysaikoja?

10. Juha Koli

Juha Koli Well-Known Member

1 534
    89
    48

Ei ainakaan uusimmissa puteleissa ole enää minkäänlaista infoa. Tilasin viime viikolla Telefotosta rotinaalia ja näkyy liemen valmistajakin vaihtuneen, toivottavasti litku on entisenlaista.

11. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

No vittu joo. Mä mokasin. Ei vanha parta enään muista että se on kertiskamaa.

EDIT

Ja nyt tuli mieleen että pitää tehdä testi kuinka montaa voi samalla kertakäyttö kehitteellä kehittää uudestaan. Ihan muuten vaan. Saattaa olla että tulee jotakin sellasia efektejä notta kohta sitä myydään kertaalleen kehitettyä kehitettä niin ku kivipestyjä ja revittyjä farkkujaki.

12. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kyllähän sillä saattaa pari kertaa onnistua kehittymään, mutta kannattaa varmaan kuitenkin vähintäänkin pidentää sitä kehitysaikaa. Tärkeillä kuvilla ei varmaan kannata kokeilla, koska voi olla ettei kuvat kehitykään.

13. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Varmasti hyvä konsti. Sanonpahan vaan että mulla ne negat on jonkinlaisessa kansiossa sellasessa kuvasammon taskuissa. Ne on aivan surkeita. Pitäis hommata sellasia A4 kokoisia silkkipaperisia rengaskansio negasivuja varmaan. Ja laittaa kaikki uudestaan sinne, huoh mikä homma. Oisko ne hyviä?

14. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

17 minuuttia taisi olla apx100 kehitykselle?
    Mä laitoin aina 15 minuuttia, muuten tuppasi tulemaan hieman liian jyrkkää.
    Rodinal on kertakehite, ja hyvä sellainen.
    1+100 on yhdelle kinofilmille liian vähän. Agfa ei suosittele alle 5 mm käyttöä, koska tuloksena saattaa olla epätasainen kehitys.
    Enkä mä ainakaan jaksa pyöritellä 21 minuuttia vain mitä se oli?
    T Jukka

15. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Jos purkkiin mahtuu puoli litraa lientä niin 5 ml + 500 ml pitäisi riittää yhden kino- tai rullafilkan kehittämiseen ja laimennus on 1:100.

Esim. mulla on 400 ml:n purkki, johon mahtuu joko kaksi kinoa tai yksi rullafilkka. XTOL:lla tarvitaan varastoliuosta vähintään 100 ml per filmi. Jos kehitän vain yhden filmin niin voisin käyttää 1:3 laimennusta. Jos kehitän kaksi on käytettävä 1:1 laimennusta koska muuten "kehitysainetta" ei ole tarpeeksi ja nega jää liian ohueksi. Joten olen päätynyt käyttämään 1:1 vaikka kehittäisinkin vain yhden filkan kerrallaan.

16. Vs: Milloinka kehite on vanhaa?

Eilen viimeksi kehtin APX-100:sta Rodinalilla; 13 minuttia ja 20 °C:ta suhteella 1:50. 1 minutti + 10sek/min sheikkausta. Hyvältä näytti, niinkuin tuolla kombolla on tapana. Köyhältä kuulostaa, jos pitää Rodinalia kierrättää, kun rullaan tosiaan kuluu tuo 6 millilitraa ;)

17. Vs: Milloinka kehite on vanhaa?

Ja hmm.. itseasiassa A4 ei riitä, koska ne "paperiset" happovapaat negataskus on aika paljon yli 21 cm ;) Eli standardi A4 kansioon jos laitat niin pari senttiä tulee yli ;)

Jokunen vuosi sitten (vielä) Anttilassa oli negataskujen vieressä ;) passeleita kansioita. Luultavasti edelleen löytyy jostain, jos jaksaa kysellä. Ehkä siis jopa suomesta ?

18. Vs: Milloinka kehite on vanhaa?

Kuinka ollakaan, juuri tässä viikonloppuna puoliso kaiveli kaappeja ja toi rodinaalin datalehden mulle, "tarviitko tätä vai meneekö jätepaperiin?" Onhan tuosta varmaan kohta 5 vuotta kun viimeksi olen filmiä kehittänyt.

Osaankohan mää tehdä tähän linkin, skannasin tuon ja laitoin kuvan URLiin http://kikkomies.dy.fi/uploads/rodinal.jpg

Vieläköhän itse aine muuten olisi käyttökelpoista? Kuten todettua, riittoisaa on se, eihän tuo lopu koskaan.

19. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Hyvin se säilyy. Voihan sitä kattoa onko pahasti kiteytyny pullon seinämille kamaa, tosin muistelen huhuja että sellanenkin on ihan hyvin toiminu, ravistaa ne sekaan vaan :). Valitsin kuitenkin itse viimeksi kerhon pimiöllä sellaisen pullon jossa koko kama oli vielä nesteenä.

Aiemmasta Rodinalin versiosta oli kovia juttuja, miten sodanaikaiset toimii vieläkin tms. ;-).

20. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

No se 17 minsaa tais olla liikaa. Aika jyrkäksi meni. Mutta ei se haittaa. Tuleepahan enemmän vanhojen kuvien oloisia kuten niistä pitääkin tulla -70 luvun tyylisiä.

Mä skannasin 31 kuvaa kansioon ja nyt ei yksikään kuva aukea. Voi ketun kettu. Tunnin homma pieleen. En ole ennen silverfast ohjelmalla tallentanut suoran jpg muotoon vaan olen tallentanut tiff muodossa ja sitten alkanut käpistellä niitä. Ajattelin nopeuttaa hommaa ja laittaa suoraan jpg muotoon. Nyt ei mikään ohjelma avaa niitä. Ovat kuulemma tietsikan mukaan vahingoittuneita. Noh, huomenna uudestaan kuten teletapeilla.

21. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

No joo ei auttanut mikään asetus skannaamiseen. Oli pakko ajaa skannerin ajuri sekä silverfast ohjelma uudestaan. Sitten alkoi toimia. Aika pitkään ollukkin skanneri kaapissa. Senkö takia oli menny sekasin. Ei mikään hyvä skanneri mustavalko negoihin ole tuo plustek. Diojen kanssa olen hyvin pärjännyt sillä. En ole mv kuvia skannaillut ennen tätä. Olen hiukan pettynyt säätömahdollisuuksiin. Eikä sitten monikaan kuvankäsittely ohjelma pelitä mv kuvaan tarkennuksen ja valaistuksen säädön suhteen. No pitänee jatkaa runnaamista. Yksi kuva sarja jytyn syyspäiviltä pitäis tehdä -70 luvun henkeen, kun siellä oli edellisen kerran samanlaiset sessiot. Tässä teidän iloksi yksi kuva.