Saako jossain vielä teetettyä värinegoista, siis kinosta laadukkaita kymppikuvia tai vaikka vähän suurempiakin. Ifolorin jälki ei oikein kiehdo. Onko kukaan kokeillut esim. Eirin tuotantoa viime aikoina...? Skanneria ei enää ole, eikä muutaman rullan hommaan viitsi ostaakaan.
Vs: Mistä kymppikuvia? Tuskin saa, ainakaan halvalla. Tietysti joku vähän parempi paikka saattaa löytyä, mutta en tiedä kuinka suuria ne erot sitten lopulta ovat. Mulla ei ole Ifolorista kokemusta, mutta parista muusta paikasta on. Nykyään ne kymppikuvat tehdään niillä kuvanvalmistuslaitteilla joiden laatu ei ehkä niin ihmeellinen ole. Erikseen skannaamalla tai tietysti ihan suoraa paperille valottelemalla saa kyllä hyvää laatua... Mutta ei halvalla tai helpolla.
Vs: Mistä kymppikuvia? no saako jostain enää pelkästään halvalla? hinnat on kaksinkertaistuneet sitten viime vilkaisun..
Vs: Mistä kymppikuvia? Minuakin kiinnostaa. Eirikuvan ja Color-Kolmion hinnastoissa ei ole mitään. Kuvapisteen, MV-Kuvien ja Memofoton sivuilta ei myöskään selviä. Turku hakkaa muun Suomen, kerrankin. Sinne sitten. Kuva-Paijula 36 säästökuvaa kehityksineen 11,60 €. Telefotolla kehityksineen ja palaustuspostikuluineen yli 29 kuvaa 19,90. Fotoyksissä 36 kuvaa kehityksineen 18,90. Ifolorilla 36 kuvaa, kehitys ja postikulut yht. 22,34. Matkoilla voi sitten kehittää Eestissä niin perkeleesti, Tallinnassa 6-8 €, vaikka laatua ja kokemusta mainostava Fotohaus (ja Postifoto, Fotoluks, Photopoint, …). Tuttu kehitti kokeeksi huvikseen aikoinaan Reinissä filmin, ei taida onneksi enää onnistua.
Värinegojen paluu ?? Helmimaaliskuussa muistan lukeneeni Suomen uutisista että kauppojen hyllyiltä on värifilmit loppu ja että minilabrat jauhaa paperikuvia laakerit punaisena. Näin ainakin Lappeenrannassa.Syynä olivat kauniit talvimaisemat,jotka innostivat perinteiseen kuvaukseen. Jatkuuko sama meno kevään saapuessa ja juhannuksena ? Täällä käkikellojen maassa paperikuvien hinnat ovat nousseet vuodessa 20 %. Tällä hetkellä Fuji veloittaa 36-kuvan rullasta 9x13 cm kuvia kehityksineen n. EUR 11, tuplakuvat siihen päälle EUR 4.5 till.
Vs: Mistä kymppikuvia? Jotain olen teettänyt Fotoyksillä ja taso on viimeisen vuoden aikana laskenut. Kuvissa on epämääräistä huntua ja pieniä naarmuja. Pari kertaa on valmiit kuvat olleet kadoksissa (löytyivät noin viikon kuluttua). Harmittaa kun Fotoyks oli joskus oikein hyvä paikka teettää kuvia.
Vs: Mistä kymppikuvia? Silloin kun Ifolor oli vielä Ifi, tilasin joitakin kymppikuvasatseja nuukuuksissani. Jälki oli aina vähän haaleata ja melko lerpulle ohkaiselle paperille tehtyä. Lopetin tilaamisen siihen kun eräs nega oli leikattu keskeltä ruutua poikki. Okei, kuvassa oli siinä kohdalla tolppa, mutta eipä vastaavia ongelmia ole muilla valmistajilla tullut. Enpä ole kymppikuvia tilannut vuosiin muutenkaan, mutta aktiivikaudella mielestäni parhaat sain Zoomilta. Toki en mitään kovin kattavaa tutkimusta aiheesta tehnyt. Valitettavasti firma häipyi Tampereelta mutta Helsingissä näyttää edelleen olevan ja ehkä muutamassa muussakin kaupungissa vielä. Nykyhinnoista ei minulla ole hajuakaan.
Vs: Mistä kymppikuvia? Lohdutukseksi täytyy sanoa, että 2000-luvun alun kymppikuvien hintaromahduksen jälkeen kuvien hinnat eivät vieläkään ole nousseet samalla tasolle - puhumattakaan aikaisempien vuosikymmenien hintatasosta. Muutama vuosi sitten (olikohan 3-4 v) Eiri mokasi täysin ammattipuolella ryhtyessään valmistamaan ammattikuvat skannaamalla ensin esim. 6x7-negat ja tekemällä niistä tiedostoista kopiot. Parhaitten kuvien syvyys, komiulotteisuus ja briljannssi menivät saman tien. Pientä parannusta tapahtui ajan mittaan mutta sinne jäi ammattikopion aiempi laatutaso. Tosin olen kyllä saanut eiristä vielä viime syksynä erinomaisia kopioita (filminä Ektar) mutta laajempaa otantaa siltä osin ei enää ole. Minulla on tuttu kuvaajakonkari Tuusulan seudulta, jolla on vakiokuvien valmistajana pieni labra. Täytyykin kysyä paikan nimeä, sillä hänen pienetkin printit ovat hyviä.
Vs: Mistä kymppikuvia? Zoomista olen kuullut kehujakin. Vähän OT:nä: juttelin pari kuukautta sitten baarissa erään Ifolorin työntekijän kanssa ja hän sanoi ettei itsekään kehittäisi kuvia heidän puljussaan. Sen verran marginaalitouhua kuulemma nykyään että hommaan ei juurikaan panosteta. Pitäis kai opetella uudestaan pimiöhommat. Tosin sekään ei auttaisi siihen että kehitetyissä negoissa on naarmuja ja huntumaisia läikkiä. Eli pitäis opetella vähän muutakin..
Vs: Mistä kymppikuvia? Kotkassa K-M Salosella hoidetaan Frontier-prosessia pieteetillä. Jos sielläpäin on asiaa kannattaa kokeilla. Kymppikuvia isompi pulma on että mistä saa korkealaatuisia isoja printtejä, varsinkin kinoa suuremmista filmeistä. T. K.
Vs: Mistä kymppikuvia? Tekeekö Kuva-Paijula sitten hyvää jälkeä? <SIZE size="1"]Kovaa retostelua nettisivu puolillaan ainakin...</SIZE>
Vs: Mistä kymppikuvia? täytyypä koittaa Eiriä. Sitten näkee... On kai niillä vielä joku PRO-linjakin. Ainakin oli syksyllä ja hinta n 2X.
Vs: Mistä kymppikuvia? Täällä Keski-Pohjanmaalla tekevät vielä mielestäni laadukkaita kymppikuvia; siis kinofilmistä. Kokkolassa on kolme fotoliikettä, jotka kaikki tekevät hyvää jälkeä.
Vs: Mistä kymppikuvia? Ovat juu. Niistä on mukava tehdä alpuumeja. Kuten ennen tehtiin 6x6- ym. pinnakkaisista. "Diashow" tietokoneella ei ole niin kiva kuin kymppipinnakkaiset. edit: Silti niistä pinnakkaisista toivoisi kemioilla tehdyt kunnon kuvat, ei mitään 'sinne päin' -printtejä.
Vs: Mistä kymppikuvia? Mutta itse Eiriä halvemmalla! Telefotossa 19,90, Eirillä (Anttilan ja Prisman kautta) 21,95. Mitä mieltä asiantuntijat ovat kymppikuvien heikosta laadusta, johtuuko se huolimattomasta skannaukseta, automatiikkaan luottamisesta, vanhoista kemioista vai mistä? Saako parempaa laatua jos kehityttää filmin ja skannaa itse, ja sitten tilaa kuvat (tai tulostaa itse)?