Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mustat pienet pilkut/läiskät kuvissa?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jericho, 17 Heinäkuu 2006.

  1. jericho

    jericho Member

    722
    0
    16
    Mitäs sellaiset mahtaa olla, joissain kuvissa niitä ei näy, mutta kun näkyvät niin yleensä samassa kohdassa. Eri linssiä on käytetty, mutta silti niitä kuvissa esiintyy. Voiko olla kenno likainen? Ja jos se mahtaa olla siitä kiinni, niin mitä mahtaa sen puhdistus esim. Arjalassa kustantaa tai pystyyköhän tuota "ongelmaa" itse korjaamaan/puhdistamaan?

    [​IMG]
     
  2. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Pölyä kennolla, puhdistamisesta maksaa ~30e JAS-tekniikalla.
     
  3. Oman kameran kennon puhdistin ite ja hyvin onnistu. Pitää olla vaan tarkkana tuhrates.
     
  4. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Kerrotkos lissää? Pitäis tehdä sama operaatio,mutta en raattisi olla armaastani erossa.
     
  5. Tääl on jossain ketju/ohjeet kennon puhdistukseen, olikohan RDahl:in kirjottama(?). En nyt millään jaksa ettii sitä. Se on kuitenkin hyvin simppeli homma. Tarkkana ja varovainen vaan pitää olla. Missähän se ketju nyt olis......

    Löytypäs se: http://www.kameralaukku.com/portal/...e=viewtopic&t=6232&highlight=kennon+puhdistus

    Ai nii, viel pikku lisäys. Mulla oli vähän vaikeuksii saada kenno ihan reunoilta puhtaaks. En tiiä miks. Ehkä se pyyhkijäviritys oli jotenkii kehno reunoilta. Onnistu se sit kuitenkin viimenää.
     
  6. Imurilla saa nopsasti ja (ainakin mun mielestä) turvallisesti isoimmat roskat pois.
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 321
    1 222
    113
    Mulla meinas lähteä D100:sta peilikin irti kun imurilla pölyjä putsailin, niinettä WaroWainen pitää silläkin olla!

    Ilmapumppu (kummimosselo) tehosi paremmin kuin imuri.
     
  8. motris

    motris Well-Known Member

    4 793
    749
    113
    Tai sellaisella sivellin-pumppusysteemillä ilman sitä sivellinosaa.
     
  9. Eikö se pumputin vaan pyöritä sitä roinaa siel sisäl?
     
  10. Mulla on kanssa tämä käsitys.

    Imuria kun käytän, niin imuri ei ole täysillä ja siinä on semmoinen suutin, että se ei mahdu peilikammioon. Toistaiseksi on toiminut kivasti. Kaikki läikät ei tosin imurilla lähde, mutta yleensä ne isoimmat ja pahimmat lähtee tosi helposti.
     
  11. motris

    motris Well-Known Member

    4 793
    749
    113
    Kyllä se mulla on toiminut vuoden verran. En tosin ole montaa kertaa joutunut kennoa putsaamaan. Ensin oon puhaltanut peilikammiosta pölyt ja sitten kennosta. Kerran oli joku isompi roska, joka vaati useamman puhaltelun.
     
  12. Voisin kuvitella, että se kennon päällä oleva lasi on hiukkasen staattisen sähkön piinaava niin kuin esim. telkkarin ruutu. Silloinhan se vetää irronneen pölyn takaisin pintaansa hetken päästä vaikka se pumputellessa irtoaisikin. Varmaa tietoo asiasta ei ainakaan mulla ole, joten en ala inttämään. Tuli vaan tällänen mieleen. Pumputin ja imuri vois olla yhdessä varsin toimiva juttu.
     
  13. Ehkä semmoinen pikkiriikkinen sutipumppu, mutta kunnollinen ison rupisammakon kokoinen käsipumppu, jossa on kunnon venttiilit, eli imee takaa ja puhaltaa edestä, lennättää kyllä yhdellä painalluksella irroittamansa pölyt peilipesästä ainakin puolen metrin päähän. Imuri on tehoton, ellei sitä saa ihan kiinni puhdistettavaan pintaan, ja silloin se vasta huono onkin. Imetty virtaus tulee joka suunnasta ja virtausnopeus laskee nopeasti etäisyyden kasvaessa. Puhallettu virtaus pysyy keskeltä laminaarisena ja on tehokas pitkänkin matkan päästä.
     
  14. Eipä ole vielä imuria saunan lauteille tarvinnut raahata ;)

    Eli pelkkä pumputin toimii, kamera ylösalaisin saunan lauteilla jalustan varassa (liekkö pikakiinnityslevy olennainen tieto)

    2 kertaa pitänyt puhdistella, ja kerrasta on toiminut kummallakin kerralla.
     
  15. Ei tuo kenno aivan yliherkkä ole. Sen voi puhdistaa asianmukaisilla työvälineillä varovaisesti työskennellen. Ohessa linkki ja kuva kennon rakenteesta. Pinnalla on lasia, joten se ei mene rikki jos sen puhdistaa varovaisesti. Korostan varovaisuutta. Kuka tahansa kovakoura ei kennoon saa koskea. Ei se kuitenkaan hajoa varovaisesta puhdistamisesta. Onhan se koottu tehtaalla ja usein vielä käsivoimin.

    Digital Sensor Cleaning - Part I

    [​IMG]
     
  16. Mun pari duunikaveria on viritellyt imuriin "supistuksen", eli teipanneet 8-10mm sisähalkaisijaltaan olevaa instrumentti-ilmaletkua normaalin imuriputken jatkeeksi. Molemmat on kehuneet, että sen kanssa saa mukavasti pölyt pois kennolta/peililtä turvallisen matkan päästä. Itse en ole kyseistä viritystä kokeillut, mutta uskoisin sen pelittävän vallan mainiosti. :)
     
  17. Meikäläinen teki tällaisen virityksen tuos jokunen aika sitten:

    [​IMG]

    Hyvin lähti pölyt myös tähyslasilta. Päähän piti tehdä pienoinen lovi jottei ime kiinni tasaisiin pintoihin vaan liikkuu nätisti. Eli pahvinpalasesta tein tukon imurin päähän ja siihen pilli kiinni =)
     
  18. Larsson

    Larsson Member

    339
    0
    16
    Eilen kävin ostamassa sellaisen ison pumpun. Viitisen kertaa olen sillä puhallellut, mutta yksi pölyhiukkanen siellä vielä kummittelee. Pitänee viritellä imuria sitten. Ihmetyttää miten hyvin se on kennossa kiinni, kun en minä ole pahemmin linssiä vaihtanut missään läskinpalvaamossa tm. likaisessa paikassa mielestäni. Miten voi pölyhiukkanen roikkua lasissa noin tiukasti? Sen pumputtimen teho on aika vaikuttava.

    Ilmeisesti harjalla (aitoa poninkarvaa) ei pidä sensoria puhdistaa, vai kuinka?

    Peilit ja tähyslasit tulivat kyllä kertapuhalluksella puhtaiksi.
     
  19. haka

    haka

    79
    0
    0
    Imurille kanssa ääni :) 10D ja 350D olen siivonnut siten että optiikka tietty pois ja peili ylös puhdistusasentovalinnalla, imuriletku (ilman mitään suuttimia) bajonetin reunaa vasten ulkopuolella, sinne runkoon sisälle ei ole tarvinnut vielä ikinä mennä millään vehkeellä. Panen siis sen imuriletkun epäkeskeisesti siten että nojaa kamerarungon etuseinään eikä luiskahda sisään.Rungon asentona imuroitaessa olen pitänyt etuseinä alaspäin.

    Vaikka ei obiskaa ottaisi koskaan irti, tarkennus ja zoomaus siirtelee ilmaa edestakaisin ulkoilman ja objektiivin takaosan välillä. Pöly siirtyy mukana.