Onko elämäsi sisältököyhää? No, tällä saat sisältöä elämääsi! Tiedäthän tilanteen; et halua kokea bulkkifilmin latauksen aiheuttamaa kovaa tuskaa ja kanttisi ei kestä 24-kuvan filmirullan ostamista? No, jääkaapissasi ja pakastimessasi on 36 kuvan rullia pilvin pimein..ongelmaksi olet saanut sen, että 36:n kuvan rulla kestää usein liian kauan kuvata loppuun asti (tai sen että esim. kontrastisessa tilanteessa et saanut kuvattua filmiä loppuun asti ja myöhemmin kuvaatkin rullan loppuosaan vähäkontrastisissa olosuhteissa... ongelmaksi tulee kuinka kehittää rulla ?? -- vähäisen vai ison kontrastin mukaan?)....ja salaa sisimmässä sielun syövereissäsi haaveilet 18 kuvan rullista... "18 kuvan rullalle voisin kuvata juhannuskuvat ja joulukuvat ERI rullille...oih, ehkä joskus ehkä..." No, tässä oiva ratkaisu pahaan pulmaasi: | Photo.net Nyt saat kuvattua maagiset tallentamisen arvoiset hetket kätevästi noin 17-18 kuvan rulliin. Onnea ja menestystä uuden, toimivan ja elämäsi mullistavan filminkääntösilmätempun parissa! EDIT: Kuvituksessa on muuten pieni virhe... Toinen rulla pitää olla tietysti teippaamisvaiheessa ylösalaisin, että filmi teippantuu kiinni oikein päin...muuten voi tulla heikohkoa jälkeä toisen rullan kuvissa Silmällä kun katsot niin saanet teipattua filmin emulsio-emulsiota vasten pum-pum.
ab-so-luuttisen hieno pirkkavinkki!! Lisää, kansa tahtoo lisää tällaisia Eikun oikeesti, hyvä idea. 36kuvainen rulla on oikeasti liian pitkä, ja tuolla saa just sellaisia filkanpätkiä joita on mukavampi käsitellä pimiössä. Itseäni sellaisin ylipitkän lipareen purkittaminen spiraalille tympii melkosesti.
Kertokaas miten rakennetaan filminpään ulosvetäjä? Mieli tekis tollasta, mutta en oo jaksanut kaupassa käydä katsomassa. p.s. Haluuks Petri, että tää laitettais tonne artikkelit osioon kaikkien nähtäväksi?
Hiano pirkkavinkki, mutta..... Nythän on niin, että tuossa 36 kuvan rullassa on tilaa siis 36 kuvalle, eikö? Nyt laitamme filkan keskeltä kahtia, meillä on teoriassa 2x18 kuvan rullaa... Nyt tullaan siihen kohtaan mutta, koska joudumme kuitenkin leikaamaan siitä ulkona olevasta lirpukasta pikkasen, että se menee nätisti sinne kameran puolalle ja .... sen jälkeen joudumme vielä vetämään sitä hieman ulos rullasta jotta saamme sen ladattua kameraan, niin mietin tässä vain, että paljonko siinä menee hukkaan filkkaa?? Okei, ehkä tämä meni saivarteluiksi Hyvä vinkki, ja hyvät kuvitetut ohjeet.
Hauskat ohjeet, ihan niiden takia voisin kokeilla. Muuten olen ottanut valotetut ruudut suoraan kamerasta spiraalille, niin että noin puolet filmistä jää edelleen rullaan ja kameran sisään. Ei tarvita teippejä eikä pujotteluja.
On toki, vaikeata on alkaa puljaan filkan puolikasta spiraalille jossain tien päällä Lisäksi pitää muistaa kuinka monta ruutua on valottanut ja osata laskeakin se oikein pimeässä...
Juu, meneehän siinä aavistuksen verran hukkaan kyllä Itse olen huomannut, että useimmilla filmeillä mitä minä käytän, pitää muistaa itse rajoittaa kuvamäärä 36:n kohdalla -- monesti on tullut kuvattua 37 kuvaa... ja nyt en saa päähäni kuvaanko alkupäässä 2 vai 3 tyhjää ruutua ennen ensimmäistä oikeaa kuvaa... noh, jos oikein piheiksi aletaan niin saisin ilman epäonnistumisen vaaraa sieltä alkupäästäkin yhden ruudun verran lisää kuvaa talteen... Eli hyvällä tuurilla saisi sen 2x18 ruutua tai vähintään 1x18 + 1x17 ruudun setin... Eiköhän tuo hävikkiasia selvinne tässä lähiaikoina EDIT: Tarkistin asian ja toisessa kamerassa ainakin teen tuossa alussa 1+3 tyhjä ruutua. Eli ensimmäinen on se missä katson filmiä ja lataan kerran + sitten 3 tyhjää ruutua päälle takaluukun ollessa kiinni.
Onnistutko vielä saamaan kaksi 18 kuvan pätkää peräkkäin spiraalille? Muutenhan tuo säästö haihtuu kehitysvaiheessa.
En tiedä kyllä. Tai en tiedä sillä ideani olikin se, että kehitän aina puolikkaan rullan kerrallaan. Ideana ei ollut niinkään rahallinen säästö vaan se, että saan kuvattua ja kehitettyä nopeammalla tahdilla noita kuvia kun kuvaan ja kehitän rullia joissa on puolet normaalia vähemmän noita ruutuja... (Tälläkin hetkellä toisessa kamerassa on ollut sama rulla sisällä kolmatta viikkoa ja kuvalaskuri näyttää 23...). Kehityshommasta -- nestemäärähän pitää olla kehityspurkissa sama 18 ja 36 kuvan rullissa, mutta kenties 18 kuvan rullalle riittää vähempi kehitemäärä? Onhan siinä kehitettävän filmin pinta-ala puolet pienempi kuin täydessä rullassa... Tuokin vaatii testailua...
Perus 36 ruudun kinofilmirullassa on yleensä 36 ruudun verran kuvattavaa tavaraa ja kuuden ruudun verran varaa alku ja loppupäihin (kamerat useimmiten vaativat varaa ~5ruutua jolloin saadaan kuvattua 37 ruutua) Koska kinofilmipuola on mitoitettu niin, että yksi kierros = yksi ruutu, voidaan filmi jakaa kahtia myös laskemalla kierrokset. Filmin pitäisi mennä kutakuinkin puoliksi, kun filmiä kierretään tyhjään koteloon 21 kierrosta. En ole tätä itse kokeillut, mutta kierros/ruutu -mekanismilla toimivat ainakin suurin osa manuaaliviritteisistä kameroista. Tämän pitäisi toimia IMHO.
Itse ainakin kehitän välillä pari kappaletta 12 kuvan filmejä samalla spiraalilla. 18-kuvan filmeillä pitää varmaan olla aika tarkkana, että filmit eivät mene pällekkäin. Olisikohan Jobolla ollut jotain stoppareita tätä varten...
Joo on. Mutta jobon spiraalit ovat mielestäni aika kammottavia rimpulavirityksiä Patersoneihin tai teräksisiin verrattuna, ja ne stopperitsydeemitkin pieninä esineinä ovat katoamisherkkiä. Toisaalta itse tankit ovat jobolla kyllä oivalliset.