Mitähän materiaalia pitäisi olla kankaan/taustan jos haluaa että se on musta ja heijastaa mahdollissimman vähän. Otetaan nyt pahimpana esimerkkinä vaikkapa muki joka olisi täysin mustassa maailmassa leijumassa... Pitäisi ilmeisesti olla pöydän päällä jokin kangas tms. joka ei heijastelisi tai sitten taustakangas ja kauheat rautalankaviritelmät leijuttamassa mukia.
Vs: Musta kangas? Oletko Ikean tumman sinistä päiväpeittoa kokeillut? Se on minulla toiminut jopa liian hyvin; imuroi valoa niin, ettei meinaa tehot riittää. Edit: niin värillä se ei ole ihan musta -tietystikään.
Vs: Musta kangas? sekin syö valoa aikalailla Parisängyn päiväpeitto kokoa 240x200-jotakin maksoi parisen kymppiä. Ja aina sitä voi käyttää päiväpeittona, jos ei toimi taustana
Vs: Musta kangas? Olen kuullut mainittavan, että sametti jossa ei ole vakoja olisi mustana parhaasta päästä imemään valoa. Sitä saattaa saada kangaskaupasta jopa halvalla jos hyvä tuuri käy.. Jos pitää kuvata jotakin, niin että tausta on hyvin musta, niin valoerolla homma hoituu myös. Eli 4-5 aukkoa tai enemmän eroa ja mikä vaan tumma tausta muuttuu mustaksi kuvassa. Jos itse haluaisin kuvata juomalasin leijumassa ilmassa, asettelisin sen jonkin mustan metallitapin tms. päähän irti kaikesta ja taustalle jonkin tumman (no itsellä on mustaa kangasta) ja valaisisin voimakkailla valoilla ylhäältä niin, että lasin alla oleva tanko jää varjoon, samoin tausta.
Vs: Musta kangas? Musta sametti on kaikkein paras tuohon tarkoitukseen. Ei pelkästään sen vuoksi, että parhaimmat laadut ovat toisiaan mustia, vaan myös sen vuoksi, että valaisemalla vinosti ja silittämällä samentin pintaa "vastakarvaan" saa aikaan todella kauniita valoliukuja. Hyvälaatuinen sametti ei ole halpaa. Itse asiassa se on arvokasta materiaalia. Kuvauksissa hankalin vaihe on saada se täysin pölyttömäksi, niin etteivät pilkut tuohoa syvän, muttei elottoman mustan (joka ei mielestäni ole sama kuin fotarin 0/0/0) vaikutelmaa.
Vs: Musta kangas? Tässä ja tässä on molemmissa käytetty mustaa vakosamenttia ja mustasta paperista on rullattu "pilari", jonka päällä esineet ovat. Lisäksi on varottu, että valo ei osu kankaaseen. Radiokuvassa on säädetty taustaa vielä tummemmaksi. Eli kangaskaupasta tarvittava määrä mustaa kapeavakoista samettia.
Vs: Musta kangas? nämä on otettu mustan, tasaisen sametin päällä. samettejakin on monenlaisia. mahdollisimman kiillotonta, tasaista puuvillasamettia hommaisin itse. saattaa maksaa kyllä mansikoita. kangaskaupantädiltä voi kysellä muitakin vaihtoehtoja.