Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Muovi/lasisuodattimet ja kuvanlaatu

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Jukkis71, 26 Elokuu 2009.

  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Hep!
    Olen harkinnut suodatinpitimet hankkimista.
    Onko suurta eroa kuvanlaatuun esim. cokinin p-järjestelmällä, jossa suotimet ovat muovia verrattuna lasillisisiin, esim. cokinin x-järjestelmä tai ymmärtääkseni Leellä on lasisia.
    Mitkä ovat kokemuksenne?
    T Jukka
     
  2. Vs: Muovi/lasisuodattimet ja kuvanlaatu

    Cokinit on aika halpoja mutta naarmuuntuu, lasiset, huonolla käsitelyllä , rikkoutuu. Parhaita ovat Tiffenin leffasuotimet, paksua lasia.
    Jos tarttee jotakin "vakiosuodinta" kuten IR tai UV tai talvella värille lohenpunaista lämmittävää, kannataa harkita linssin takaosaan teipillä  kiinnitettävää ohutta gel suodinta joka on aina suojassa ja piilossa.
     
  3. Vs: Muovi/lasisuodattimet ja kuvanlaatu

    Kaupunkitarinan mukaan Cokinit värjää hieman.
    Leet ovat käsittääkseni muovia.

    Mieti mikä on sopiva koko jolla saat laajiksesi toimimaan ilman vinjetointina? Käytännössä 4x5" riittää kinariin ja noin vajaaseen 20mm polttoovälille.
    Tottakai jotain vaikutusta kuvan laatuun on seurauksena kaikilla filsuilla, jos jaksaa pikseluitä hinkata, mutta in real life....? En  ole jaksanut tutkia miten suttu lisääntyy kulmissa, ei ole vaan kiinnostanut ;-)
    Käytännössä kuitenkin huomaa että vastavalo tilanteessa yksi "ylimääräinen linssi" lisää aiheuttaa herkemmin flareja kuvaan joita sitten joutuu siivoamaan fotarissa.
    Mulla on Hitechit (jotka ovat lähellä Leen laatua ja hiukan edullisemmat) ja Leen suodatin pidike + adapterirengas.
     
  4. jappe

    jappe

    325
    0
    0
    Vs: Muovi/lasisuodattimet ja kuvanlaatu

    Ymmärtääkseni, käsittääkseni...

    Valmistajien www-sivuilta löytyvät tarkat tiedot mistä aineesta suodattimet on tehty.

    Leellä osa suodattimista on muovia ja osa lasia. Kannattaa katsoa tuolta:

    http://www.leefilters.com/camera/products/range/ref:I46C9C1B6AA3DD/

    Menemällä yksittäisen suodattimen tietoihin asti.

    Cokinilla sama tilanne:

    http://www.cokin.com/ico5-p1.html#7

    Tuo "organic glass" on myös muovia.

    Itse olen myös miettinyt suodatin pitimen ja suodattimien hankkimista, mutta valinta on vielä kesken. Veikkaan, että 2 mm lasinen 100mm*150mm (esim. harmaa puolivärisuodatin) suodatin on aika heikko ja saattaa katketa helposti.

    Leen ja Cokinin 4" pitimet on tuollaisia "palapeli" versioita, joten niihin saa sopivilla välipaloilla kiinni myös 4 mm suodattimia. 4 mm suodattimia en ole vielä katsellut, mutta tarjonta Suomessa lienee aika vähäistä (noilla voi olla myös hintaa...).
     
  5. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
    Vs: Muovi/lasisuodattimet ja kuvanlaatu

    Täältä kanssa ääni Hitecheille. Noita saa ainakin Cokin P-koossa ja 100-millisinä. kts. http://www.formatt.co.uk/stills-filters/products.aspx

    Kyllä ymmärtääkseni yleinen konsensus on että nuo muoviset suotimet ovat ihan riittäviä laadultaan - tehdäänhän silmälasitkin kai nykyään useimmiten muovista. Paras optinen laatu lienee gelatiinisuotimilla, mutta noiden huono puolihan on se mekaaninen kestävyys. Lisäksi gelatiinit taitaa rajoittua pääasiassa MV- ja värikorjailusuotimiin ts. esim. liukuväri/puoliharmaina noita ei kai ole saatavissa.

    Noista eri kooista vielä, ymmärtääkseni mitään 4 tuuman (101,6 mm) järjestelmää ei ole olemassa vaan juurikin 100 millin systeemi. Eli ei tarvitse olla huolissaan ostaako epäsopivan 4" suotimen 100 millin järjestelmään (jos nyt sellaiseen päädyt).
     
  6. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Muovi/lasisuodattimet ja kuvanlaatu

    Kiitoksia vastauksista.
    Taidan siis ostaa tuon cokinin p-sarjan, telefotossa on kolmen setti pitimellä 55 euroa. Siihen vain pari sopivaa kierrettä lisäksi ja homma on bueno.
    T Jukka
     
  7. Vs: Muovi/lasisuodattimet ja kuvanlaatu

    Kyllä, hyvä tarkennus Sahelta mun ajatuksen katkeamiseen. 100x125mm Hitecheja ne ovat.
     
  8. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
    Vs: Muovi/lasisuodattimet ja kuvanlaatu

    Jos et useampaa kuin kahta suodinta aio käyttää yhtaikaa ja laajiksilla meinaat kuvata, niin kannattaa ottaa se laajakulmapidin - tuo vinjetoi vähemmän herkästi.
     
  9. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Muovi/lasisuodattimet ja kuvanlaatu

    Vinjetoiko riippumatta suodinkiereestä?
    20 millisessä on 62 mm ja täyden kennon kamerà?
    T Jukka
     
  10. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
    Vs: Muovi/lasisuodattimet ja kuvanlaatu

    Eipä tuohon kai mitään yleispätevää vastausta ole - kokeilemalla selvinnee. Suodinkierteen ja polttovälin lisäksi vaikuttaa myös etulinssin ulkohalkaisija. Joskushan tuo tulee melkein objektiivin reunaan asti ja toisinaan taas noiden välillä on reilusti matkaa. Vaan jos pidin vinjetoi ja vaan yhtä suodinta meinaa käyttää, niin yleensä olen tuon ratkaissut laittamalla pienen pallon sinitarraa objektiivin etu/yläreunaan ja siihen suotimen suoraan kiinni. Ei esteettisesti kovin hieno ratkaisu mutta toimii ihan hyvin, jos ei nyt ihan hirveän kova tuuli ole.
     
  11. jappe

    jappe

    325
    0
    0
    Vs: Muovi/lasisuodattimet ja kuvanlaatu

    No tuo 4" tuli yankee-kauppojen tietojen perusteella esim:

    http://www.bhphotovideo.com/c/product/292653-REG/LEE_Filters_NDGSSET_Graduated_Neutral_Density_Soft.html

    Lee puhuu omilla sivuillaan 100 mm suodattimista. Tuo on varmaan oikea/tarkka määritelmä tuolle suodatinsysteemille. Minulle tuo parin prosentin virhe ei ole niin merkitsevä. Jos sattuu menemään kauppaan englannin kielisessä maassa 4" suodattimia kyselemällä saa lähelle sopivaa kokoa.
     
  12. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Muovi/lasisuodattimet ja kuvanlaatu

    Kaupunkitarina sanoo että ainakin Cokinin P-sarjan nd-suotimet värjäisivät pikkuisen, mutta en pysty itse todentamaan tuota vaikka Cokineita käytänkin.

    Yleisesti ottaen valitsisin Lee:n jos olisi rahaa. Cokin on tämmöinen köyhän miehen sydeemi jota olen käytellyt jo parikymmentä vuotta :D

    Cokinin suotimet tosiaan naarmuuntuvat helposti, toisaalta eivät maksakaan kauheita.
    Gelatiinipitimet saa ja kalliimpiin sarjoihin saa vaikka mitä - mutta hinnoittelu ylittää jo Lee:n.

    Laadusta - vastavaloon Cokin on aikamoinen ei-ei. Tosin niin on halpa lasisuodinkin.
    Cokineiden kanssa ehkä olen ollut aika varovainen, sillä niistä aiheutuvaan huntuun en ole törmännyt käytännössä lainkaan.

    Liitteenä olevassa kuvassa on heijastusta, otettu 40mm laajiksella suoraan kohti aurinkoa, oranssi cokin vain tökättynä kuminauha+vaahtokumi-viritelmään. Luultavasti olisi heijastusta ilman Cokiniakin.


    Jälkilisäys: Toki värityöskentelyssä Cokin voi helpommin tuoda ongelmia koska suotimia tulee helposti monta päällekkäin. MV-puolella suotimia on niin vähän kerralla linssin edessä ettei suotimien pinnoista heijastuileva hajavalo niin häiritse.
    Värikuvauksessa taas tulee äkkiä pinoon lämminsävy + puoliharmaa + pola jne...
     
  13. timppis

    timppis Well-Known Member

    1 896
    167
    63
    Vs: Muovi/lasisuodattimet ja kuvanlaatu

    Mulla on käytössä Leen systeemi joka on ollut käyttööni riittävän laadukas. Maisemia kuvatessa käytän ainakin kahta suodinta, joskus kolmeakin. Vaikka suotimet ovat muovia, niin naarmuja ei ole syntynyt siihen tahtiin, kuin Cokinilla, joita käytin melko pitkään.  Aloituspaketin ostin käytettynä  softi puoliharmaa setillä(0,3, 0,6 ja 0,9) eikä se ollut kovinkaan kalliskaan. Sen verran tarttee vielä lisätä, että Leen sovitteita on kahta sorttia, normaali ja wide joka sopii laajakulmien käyttäjille, muttei kuitenkaan "superlaajiksien" kanssa, niihin ei saa kaupasta minkäänlaista sovitetta(kädessä on ollut aika toimiva pitää.)
     
  14. jappe

    jappe

    325
    0
    0
    Vs: Muovi/lasisuodattimet ja kuvanlaatu

    Tarkemmin kun katselee, niin tuo Formatt vaikuttaa "oikealta" suodatin kaupalta. Sieltä löytyy myös lasista tehtyjä ND suodattimia. Hintaa tosin kpl perussarjalla on 300-400 £, ilman pitimiä.

    Valokuvaus ND suodattimet näyttävät olevan CR39:ää, eli muovia nekin. Lienevät kuitenkin riittävän naarmuuntumattomia.

    http://www.formatt.co.uk/stills-filters/products.aspx
    CR-39 - Wikipedia
     
  15. jja

    jja Well-Known Member

    608
    604
    93
    Vs: Muovi/lasisuodattimet ja kuvanlaatu

    Olisiko näistä gelatiinisuotimista mitään vertailutietoa suhteessa näihin Lee:n ym. vastaaviin: esim. Kodak Wratten settejä saisi suht edullisesti käyttämättöminäkin ja kompendiumissani olisi 75mm:sille sopivasti slotti takaosassa? Gradientit jne. ei tietysti näillä hoidu, mutta ainakin MV -kuvauksen tarpeet suurelta osin.

    -jja
     
  16. Vs: Muovi/lasisuodattimet ja kuvanlaatu

    Yksi paikka hommata on filsut on
    http://www.teamworkphoto.co.uk/

    Formattin filter holder on varmasti jees (taisi olla metallinen?) mutta Leen vastaava ABS-muovinen on ihan ok ja hieman edullisempi "foundation kit:ssä".

    Ei ne filsut ihan naarmuttomina pysy mitenkään kun niitä tulee kuitenkin rantahiekassa uitettua ;-)
     
  17. Vs: Muovi/lasisuodattimet ja kuvanlaatu

    Hmm.. Hitech näyttää lisänneen valikoimiinsa myös paljemalisen vastiksen. Onko kenelläkään tuosta mitään kokemuksia?

    Ison kameran kanssa kuvatessa asiallinen paljemalinen vastavalosuoja on mun valintakriteereissä ehdoton. Toistaiseksi olen leikkinyt Cokinin kanssa ja lisäillyt vastavalosuojaan sopivan määrän niitä paloja, mutta tuo ei ole oikein käyttäjäystävällinen eikä tarkkaa suojausta saa millään.

    Cokinin ongelma on mulla myös pieni suodin ts. vinjetoi helposti. Laajispidike yhdelle suotimelle oli myös laadultaan ikävä. Leikkasin useamman suotimen pidikkeen lyhyemmäksi laajiskäyttöä varten ja se on mielestäni paljon mukavampi. Naarmuuntuminen ei ole ollut mulla mikään ongelma muovisuotimillakaan, kun en uita niitä hiekassa tai säilytä irtotavarana repun pohjalla.

    Ainiin, jos värisävyt eivät tyydytä, voi Hitech:n kapeampia suotimia käyttää myös Cokinin pidikkeissä, jolloin saa halvemmat pidikkeet.
     
  18. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Muovi/lasisuodattimet ja kuvanlaatu

    Asia mikä mua jaksaa ihmetyttää on se, että jenkkilän die-hard-LF -hepuistakin valtaosa kuvaa ilman mitää vastavalosuojia, vähän stetsonia tai darkslideä korkeintaan käyttää varjostukseen.
    Kuitenkin monista esimerkeistä käy suoraan ilmi, että mm. ladonovi-systeemi jo parantaa pilvisen päivän varjotoistoa roimasti (melkein sanoisin että sama kuin detaljien puolesta zs II siirtyisi III:lle).

    Mä muuten löysin cokiniin sopivan tuntematonta perää olevan kompendin ebaysta, taisi maksaa luokkaa 8e... Ei paras, mutta pesee cokinin omat neliömuotoiset jatkopalat.
    Sopii fieldiin. Palkissa onkin sitten state-of-art -kompendi.

    Cokinin yksi ongelma unohtui mainita kokonaan, suodin"raosta" pääsee hajavaloa paljon. Mulla on vähän samanlainen viritelmä kuin tämä, mutta simppelimpää tekoa ja silti kestänyt ainakin 10 vuotta: http://www.bealecorner.com/trv900/wide/


    En tiedä oletko törmännyt tähän, mutta mielenkiintoinen systeemi jos jaksaa väsätä:
    http://web.mac.com/razeichner/iWeb/RAZP ... g%201.html"]http://web.mac.com/razeichner/iWeb/RAZP%20large%20pix/Shade%20pg%201.html
     
  19. Vs: Muovi/lasisuodattimet ja kuvanlaatu

    Asia mikä mua jaksaa ihmetyttää on se, että jenkkilän die-hard-LF -hepuistakin valtaosa kuvaa ilman mitää vastavalosuojia, vähän stetsonia tai darkslideä korkeintaan käyttää varjostukseen.
    Kuitenkin monista esimerkeistä käy suoraan ilmi, että mm. ladonovi-systeemi jo parantaa pilvisen päivän varjotoistoa roimasti (melkein sanoisin että sama kuin detaljien puolesta zs II siirtyisi III:lle).

    Cokinin yksi ongelma unohtui mainita kokonaan, suodin"raosta" pääsee hajavaloa paljon. Mulla on vähän samanlainen viritelmä kuin tämä, mutta simppelimpää tekoa ja silti kestänyt ainakin 10 vuotta: http://www.bealecorner.com/trv900/wide/
    [/quote]

    Olenpa minäkin ihmetellyt noita hatulla varjostajia. Mun shen-hao:ssa oli sen verran heijastavat pinnat filmikasetin lähellä, että pieni karhennus ja uudellen mustaus oli tosissaan tarpeen (pinta kuin peili originaalina). Tuon jälkeen pärjäilee kohtalaisesti Cokinin kanssa.

    Hattu tms on loistava vekotin, mikäli kyse on auringosta tai muusta pistelähteestä. Jos taas ongelmana on pilvisen sään hajavalo, tarvitaan neljä hattua neliöksi aseteltuna - tai kompendi.

    Isommilla häviöillä (etenkin 5 aukon ir-suotimella) on minuakin häirinnyt tuo Cokinin vuoto, jollei sitä ole estetty. Yleensä en koe tuota ongelmaksi, koska nokalla on ulla lähinnä keltainen/81A/B  tai korkeintaan parin aukon puoliharmaa. Etenkin infrapunan kanssa tarkistan aina valon tulosuunnan ja mahdolliset suojaustarpeet. Hattu/käsi toimii minun suojana cokinin heijastumille.
     
  20. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Muovi/lasisuodattimet ja kuvanlaatu

    Tarkoitat toki että cokinin heijastimille  ;D