Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Muotokuvaus isolla kameralla

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana pikkuteemu, 3 Tammikuu 2008.

    Keskustelusta onko järkee vai ei poikinut avaus.
    Löytyykö enää yhtään ääntä kannattamaan muotokuvausta isolle negalle vai onko tehokkuus sumentanut jo kaikki puolesta argumentit? Yhtään syytä puolesta?
    Muotokuvauksen luonne on kuitenkin hiukan muuttunut sitten AAn.
     
  1. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Muotokuvaus isolla kameralla

    Kymmenen syytä puolesta:
    * Kuvan subjektiivisen laadun paraneminen. Kohde pitää kuvaa sitä parempana, mitä parempana hän pitää kuvaajaa. Ja isoa negatiivia käyttävä iso kamera viestii positiivisia asioita kuvaajasta.
    * Muotokuvaamisen tapahtumaluonteen tukeminen. Muotokuvaus on kohteelle kokemus. Kokemus on rikkaampi, jos kamera on erikoinen, eikä joku bulkki-Canoni, jollainen on naapurillakin.
    * Tradition ylistäminen vastapainona nykyajalle on terapeuttista kuvaajalle ja kohteelle.
    * Muotokuva on usein pysyvyyden ja historian kiinnittämisen hetki, johon sopii "vanha" kamera toisena kiinnepisteenä menneeseen.
    * Jos siitä tykkää, niin mikäs siinä.
    * Jos identiteettiin kuuluu konkreettinen käsityöläismäisyys, valinta on varmasti ihan hyvä.
    * Jos tykkää ko. kamerasta, mikäs siinä.
    * Jos siten saa parempaa jälkeä kuin muuten.
    * "Isossa on vara parempi", sanoo vanha kansa.
    * "Hiljaa hyvä tulee", sanoo vanha kansa.
     
  2. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Muotokuvaus isolla kameralla

    Minä aion ainakin kokeilla ja mm. siksi tuon omakuva -ketjun kuvan Graflexin hommasin. Kuva on testikuva kutakuin lähimmältä tarkennusetäisyydeltä 127mm:llä.
    Ajatuksena mittaetsin varmentaa hommaa sen verran, että tarkennuksen voi vielä tsekata siinä vaiheessa, kun pelti on pois kasetista, mutta kuvaa ei ole viellä otettu. Fieldillä onnistui kyllä ihan hyvin tähyslasiltakin tarkennettuna, mutta vähän jäi epävarma olo, kun malli alkoi kyllästyä virittelyyn ja pyöri paikallaan. Aloittelijan tuuria oli toki mukana. Kameran mukana tuli tarkennusveitset 127 ja 135mm laseille ja joulunpyhinä väkersin aikani kuluksi itse veitsen 270mm lasille. Noilla polttoväleillä kattaa potrettitarpeet kokovartalokuvasta tiukkaan lärvirajaukseen. Vielä kun ehtisi kuvaamaan kaikelta virittelyltä :)
     
  3. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Muotokuvaus isolla kameralla

    Katsoin jokin aika sitten netistä video"dokkarin" valokuvaajasta nimeltä David Burnett ja heti teki mieli ostaa se Speed Graphicci, mutten ihan vielä raaskinut, kun olisi sitten pitäny tehdä muitakin hankintoja. Jotain miehen settiä löytyy ihan netistäkin: David Burnett | Photographer

    Tämä oli yksi niistä kuvista jotka erityisesti houkuttelivat ison koon kokeilua:
    http://www.davidburnett.com/gallery.html?gallery=Orlando-for%20Nat%27l%20Geographic
    Dokkari oli esillä vain rajoitetun ajan..

    mvuorella onkin ihan hyvä lista, myös asioita joita ei itse tullut ajateltuakaan..
     
  4. Vs: Muotokuvaus isolla kameralla

    Vaikka/juuri siksi kun itsekkin olen näinä päivinä lähes kokonaan "pixelipiippari"", niin mieleen tulee myös sellainen etu,että kun tekee muutaman kuvan huolella, niin ei sitten tarvii miettiä, että mikähän näistä olis se...

    Toisaalta olen niin kyllästynyt skannailuun, että filmit homehtuvat minun osalta. Mutta kivahan noilla isoilla kameroilla on leikkiä silloin, kun sellaiseen pääsee käsiksi.
     
  5. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 909
    3 370
    113
    Vs: Muotokuvaus isolla kameralla

    mvuoren lista on aika hyvä.... :)  Ainoa, mikä tulee mieleen:  onko 4x5"  tai 9x12 cm  nyt mikään ISO kamera?  Pieniä ja näppäriä taskulaitteita....  Tosimiesten vehkeethän ovat aina olleet 8x10, isottelijoilla sitten suurempia ;)
     
  6. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Muotokuvaus isolla kameralla

    Joo pieniähän ne, mutta kuitenkin kuuluvat määritelmien mukaan ison koon kameroihin ("Large format").
     
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 909
    3 370
    113
    Vs: Muotokuvaus isolla kameralla

    Niinpä.... tavanomaisia käännösvirheitä ;)  Saattaa tosin jossain sanakirjassakin "format"  olla suomennettu "koko" ?  Mun kovakantisessa on vain "muoto, kaava, rakenne"
     
  8. Vs: Muotokuvaus isolla kameralla

    Eihän tässä ole vielä formaattiin kantaa otettukaan, muutakuin yli 9x12.
    keskustelun avauksen kirvoitti kun eksyin viihdyttämään itseäni Greg Millerin haastattelulla.
    Tuolla sanottiin mm. että jos ei speed graphicia meinaa käyttää on ammuttava jalustalta ja silloin on sama vaikka kuvaisi 8x10:llä.
     
  9. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Muotokuvaus isolla kameralla

    Paitti mites filkkojen saanti yms.. purkit, vai altaissako tekee? Koneko sulla oli jo?
     
  10. Vs: Muotokuvaus isolla kameralla

    no mulla on 4x5 kamera mutta nyt voidaankin keskustella ihan  yleisellä tasolla.
    kyllä siellä mistä ostin 5x7 suurennuskoneen oli 8x10 vertikaalikoneitakin myynnin..