Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Muotokuva ja "polttovälisäännöt" jotka eivät päde

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana J.Vuokko, 19 Heinäkuu 2012.

  1. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Perinteinen kinokauden kirjatieto opastaa ottamaan muotokuvat aina mieluiten 85mm polttovälillä. Silloin puolivartalokuvassa / kasvokuvassa suhteet toistuvat luonnollisina. Nenä ei pitene liiaksi jne. Jokainen on nähnyt kirjoissa ne rinnakkaiset kuvat 35mm, 50mm ja 85mm joista huomaa kuinka laajimmalla pää näyttää pitkältä, nenä kasvaa ja korvat loittonevat.

    Oikeastihan tässä on kyse kuvausetäisyydestä, ei polttovälistä. No se on kuitenkin sivuseikka.

    Keskarilla (6x6) useimmat suosivat sitä 150mm objektiivia, samoin perustein kuin kinossa 85:sta.

    Sitten kun filmikoot kasvavat niin kaikki muuttuu. 4x5:ssä muotokuvia otetaan usein 150mm (joka vastaa noin 35mm kinoa kuvakulmaltaan ja siten kuvaus-etäisyydeltä) tai 180 / 210mm polttoväleillä.Viimeisin näistä vastaa kinon 52mm objektiivia aika tarkkaan.

    Siis kuvakoon suurentuessa lähdetäänkin lähemmäs kohdetta - tämähän rikkoo kaikki kinokuvaajien kiveen hakatut ohjeet.
    4x5:lle semmoinen 300mm tai vähän yli olisi se "hyvä" muotokuvapituus, mutta harvoin niin pitkää käytetään.

    Harppaus vielä suurempaan. 8x10" - siinä tuo samainen 300mm on hyvin yleinen muotokuvakäytössä. Se joka vastaa 4x5:n 150mm ja kinon noin 35mm polttoväliä. Jopa lyhyempiä käytetään - kuten noin 200mm objektiivit, joiden kinovastikkeet ovat siellä 27-30mm luokassa!

    Kuitenkaan näissä isojen formaattien kuvissa ei tule huomattua samanlaista kasvojen vääristymistä.Miksi?

    Koska kuvausetäisyydet pysyvät samoina, elleivät jopa lyhene, näin pitäisi käydä. Äkkiseltään en keksi muuta selitystä kuin lyhenevän terävyysalueen. Jos silmät ovat tarkat, nenän pää harvoin enään on...
     
  2. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 14 Maaliskuu 2019
  3. Vs: Muotokuva ja "polttovälisäännöt" jotka eivät päde

    Vai oisko se ihan vaan polttovälikysymys se vääristymä, riippumatta formaatista ?
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Vs: Muotokuva ja "polttovälisäännöt" jotka eivät päde

    Ainoastaan kuvausetäisyys vaikuttaa.  Toisaalta vääristymä on osin väärä termi tässä yhteydessä, sillä kuitenkin kuva on aivan luonnollinen eli sellainen minkä näkee silmin yhtä läheltä - tosin eroa tulee ihmisen kaksisilmäiseen 'stereokuvaan'. 

    Muistan nähneeni useinkin selvästi liian (tai ehkä paremminkin "liian") läheltä otettuja kasvoja myös laakakoossa, joten tässä minulla on aivan erilainen havainto kuin J. Vuokolla. 

    ("Liian" läheltä = kysymys on ainoastaan muotokuvan perinteestä tai oppikirjamaisuudesta -  läheltä kuvatut kasvot voivat olla myös oikein kiva henkilökuva. Esimerkkejä foorumilla voi etsiä nimimerkeiltä Supadeluxe ja Kimo.)
     
  5. jaguar

    jaguar Active Member

    1 649
    6
    38
    Vs: Muotokuva ja "polttovälisäännöt" jotka eivät päde

    Komppaan edellista Mirroredin vastausta.
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Vs: Muotokuva ja "polttovälisäännöt" jotka eivät päde

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Muistaakseni nämä on noin normaalilla (150mm?) otettu 4x5'' kokoon.  Myöhemmin hänellä oli pitempipolttovälinen haussa ostetaan puolella.
    http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,52315.0.html
    http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,49809.0.html
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Vs: Muotokuva ja "polttovälisäännöt" jotka eivät päde

    Taisit verrata lyhyen sivun kuvakulmaa, mikä onkin paikallaan tässä yhteydessä. Yhden laskurin mukaan 211mm 4x5'' vastaa 50mm kinokoossa eli lyhyt sivu on 27 astetta:  http://www.radical.org/aov/

    (Pitkää sivua verraten 177mm.)
     
  8. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Muotokuva ja "polttovälisäännöt" jotka eivät päde

    Tää on nyt ihan hakuammuntaa, mutta kerrompa yhden teorian.
    Joskus auttaa kun miettii ns maksimi/ääritilannetta, nyt tässäkin voisi kuvitella filmiä jonka koko on 1:1 kuvattavan koko.
    Objektiivihan ei ole kuin simppelimmillään sellainen, että valonsäteet menee taittumatta mitenkään läpi objektiivin ja silloin kuvakulma on yhden pisteen kautta kulkeva valonsäteiden kuvakulma.
    Jos objektiivi on hiemankaan monimutkaisempi, niin valonsäteet eivät kohdistu yhden pisteen kautta taittumatta mitenkään sitä ennen ja jälkeen.
    Nyt sitten se teoria, mikä on ihan oikeasti isomman negan kanssa käytetyn objektiivin kuvakulma, eli vastaako se sittenkin pidemmän polttovälin kuvakulmaa ja näin kuvausetäisyyttä voidaan jopa lähentää, ilman perspektiivivääristymää.
    Ei varmaan kovin yksiselitteinen kertomus, mutta ehkä jotain mietittävää kuitenkin.
    Tumpula mikä tumpula, siis meikäläinen, mutta avoin kaikille ajatuksille ;-)))
     
  9. Vs: Muotokuva ja "polttovälisäännöt" jotka eivät päde

    Arvelen, että isolla kameralla usein haetaan "perinteisempää" potrettia, esim kokovartalokuvaa, ja silloin etäisyys ja kuvakulma eroavat kinarin noin 1m / 85mm oppikirjaesimerkistä.
    Kinokameralla ja vielä keskikoon kameralla voi mennä aika lähelle, mutta luulen, että iso kamera metrin päässä alkaa jo pelottaa useimpia.
    Ja voihan hidas filmi tosiaan tehdä riittävän himmennyksen vaikeaksi, jos isolla kameralla ja 300 mm polttovälillä mennään lähelle, noin terävyysalueen kannalta siis.