Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mummokamera?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Elizzza, 20 Lokakuu 2012.

    Tietääkö kukaan, olisiko saatavilla digitaalista mummokameraa? Minulla on mummokännykkä, kun mitään muuta en osaisi käyttääkään.

    Tarkoitan mummokameralla sellaista, jossa olisi väännettävät renkaat linssin ympärillä, joilla saisi aukon ja valotusajan ja etäisyyden. Ja kiiretilanteisiin automaatti.

    Ja että voi katsoa siitä silmästä, ettei tarvi olla takanäytön varassa.

    Minulle on todella hankalaa painella pikkiriikkisiä mustia nappeja ja muistaa mitä missäkin valikossa olikaan.

    Kiitos jos saisin vastauksia teiltä.
     
  1. Vs: Mummokamera?

    Kiitos diefenbaker. Oliko tämä ainoa? Olisikohan missään sellaista, jossa olisi linssi kiinteästi, jo valmiina?
    Siellä oli M9 ja M9-P. Aika samanlaisen näköiset.

    Kertokaa jos olisi missään lisää mummokameramallia?

    Katsoin hintoja netistä, aikas kallista. Mutta kun tehdään varta vasten eläkeläisille, niin pannaan kova hinta. Senioritaloissa ja palvelutaloissa osakehuoneistot maksaa moninkerroin sen, mitä normaali taloissa.

    Sama mummokännyköissä, niisä isommissa. Kalliita nekin. Minulla on Nokian yksinkertainen malli ja miehelläni on Nokia 5140. Sillä kun ottaa kuvia, mainitsen nyt siitäkin tässä, tulee iiiihanan valokorosteisia, toki epäselvää on kovasti, mutta tunnelmaa löytyy.
     
  2. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Mummokamera?

    Oikeat mummot, jotka käyttävät mummokännyköitä, eivät halua väännellä mitään aukkoja, etäisyyksiä tai muutakaan. Siihen ei ole vuosikymmeniin ollut mitään tarvetta. Osta mikä tahansa digipokkari, laita sen automaatti päälle ja paina laukaisinta, niin saat parhaita mahdollisia kuvia.

    Viimeistään kysymyksesi siitä, että onko olemassa kameroita, joissa on "linssi jo valmiina", saa epäilemään, että olet joko elänyt tynnyrissä ainakin viimeiset kymmenen vuotta (kaikilla mummoilla on sukulaisia tai kavereita, joilla on nimenomaan sellaisia digikameroita. Niitä sanotaan pokkareiksi.) tai et oikeasti ole mummo, vaan "sosiaalinen kokeilu", joka teeskentelee olevansa mummo. Sellaisia on nähty täällä ennenkin.
     
  3. Vs: Mummokamera?

    mvuori oikaisi taas ja kertoi miten asiat IHAN OIKEASTI on. Nyt tiedetään mummojenkin oikea määritys..

    Osta m4/3-systeemi ja siihen adapterilla manuaali-optiikka. Saat ainakin aukon ja skarpin käsipelille.
     
  4. Vs: Mummokamera?

    Hei mvuori. En tiedä mikä on sosiaalinen kokeilu. Olen ihan aidosti liikkeellä tässä asiassa, olen niin monta kertaa hermostunut digikameroiden kanssa, kun en muista mitä nappia piti käyttää ja kuinka.
    Jos ottaa automaatilla, ei saa mitään taiteellista.

    Voitteko te miehet ymmärtää, että naisille tekniikka voi olla vaikeaa.

    Ostaisin Leican heti, jos olisi varaa. Ei ole.

    Olen oppinut täällä(kin) jo paljon, kun luen näitä.
     
  5. Vs: Mummokamera?

    Kiitos silvasa. Mikä on m4/3-systeemi?

    Ja täydennän vielä, tietysti tiedän että kompaktikameroissa on linssi valmiina, kyse oli siitä että voisi säätää niitä niinkuin oikeita kameroita.
     
  6. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Mummokamera?

    Oikotietä onneen ei ole.
     
  7. Vs: Mummokamera?

    Mummolle passeli digikamera olisi Esim. Fujifilm X-10

    Fujifilm X10

    Olettaen siis, että mummo vaivautuu yhtään opettelemaan kameran säätöjä. Kyllä tuolla mummokuvat tulee.
     
  8. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Mummokamera?

    Nyt trolli pilkkaa oikeita mummoja. Oikeat mummot ovat elämänsä aikana oppineet ottamaan asioista selvää. Ainakin silloin, jos osaavat tänne kirjautua .

    kapa

    p.s.
    lisäsin yhden puuttuvan sanan
     
  9. V-M

    V-M Member

    123
    0
    16
    Vs: Mummokamera?

    Aikanaan kun käytin pitkään Nikonin FM ja FE2:sta, niin digiaikaan siirryttäessä ensimmäinen kamera jonka kanssa kuvaaminen tuntui taas tutulta tai "oikealta" oli Fuji X100. Samalta tuntuu myös Fujin x-pro1 ja oletettavasti myös uusi x-e1.
     
  10. Vs: Mummokamera?

    Kiitän paljon vinkeistä. Aion tutkia ne tarkoin, kiitos.

    Kasimirille sanoisin, olen tavattavissa kyllä, niin näet että olen mummo.
    Ikää 50-60v. (Mummoksi muuttuu jotkut jopa alle 40-vuotiaana)

    Kerron yhden esimerkin, niin Kasimir ymmärrät. Laitoin kamerassa valituksi sen sydämen kuva symbolin, joka tarkoittaa että helppo. Sitten kuvasin paljon. Ihmettelin kun kuvatessa tuli outo symboli esiin. Minun näkökykyni ei riittänyt edes näkemään, mikä se on, pää sillä oli, jokin hahmo.

    Kotona selvisi että kun laittaa sydämen, kamera ottaa kuvat vähillä pikseleillä. Hahmo  tarkoitti vapisevaa, se tulee aina kun laittaa sydämen.

    Toinen esimerkki, minulle oli vaikeaa oppia, että pitää valita ensin vuorenkuva, ennenkö voi valita tulppaaninkuvan.

    Nämä siis pikkukameraa koskien.
     
  11. Vs: Mummokamera?

    Micro four thirds. Pienikoisia peilittömiä kameroita järkkäreitä, jotka nyt tuli mieleen ensimmäisenä jostain syystä sun tarvetta ajatellen. Mutta niissä on mainitsemaasi nappulavalikkoa ehkä liikaa. Tietty saat manuaalilasit mihin tahansa digijärkkärin.
     
  12. Vs: Mummokamera?

    kiitän kaikkia ja laittakaa vaan lisää ideoita. Nyt minun täytyy odottaa 2-3 vuotta, että nämä halpenee, saa sitten käytettynä halvemmalla kun jaksaa odottaa.
     
  13. Vs: Mummokamera?

    Mä ostin oman Olympus PL-1: (näitä peilittömiä) about 150-170 eurolla, eikä joku vanhempi isompi järkkärikään paljoa enempää ole.. ei noi hinnat kyllä odottamalla tipu.
     
  14. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Mummokamera?

    Löytyyhän viimevuoden uutuudet jo täältä myynnistä :)
     
  15. juh4

    juh4

    63
    0
    0
    Vs: Mummokamera?

    Ei tule tuollaisia ongelmia  jos käyttää esimerkiksi mitä tahansa digijärkkäriä ja kuvaa manuaalilla, taikka Av/Tv asetuksella. Kuten kaikki muukin elektroniikka niin myös digikuvaus vaatii opettelua. Niin itse kuvaamisen kuin tekniikan tuntemiseen. Ei ole oikotietä onneen vaan monesti ainakin itse on tullut kuljettua erehdyksen kautta. Kirjoista saa paljon hyvää tietoa ja mitä enemmän kameraa käsittelee niin sitä paremmin sen kanssa tulee tutuksi.

    Itse olen kyllä lähes 100% varma, että jos tutustuisit vaikka Canonin tai Nikonin digijärkkäreihin niin saat varmasti parempia kuvia käyttäen vaikka vain osittain niiden automatiikkaa kuin, että käyttäisit kameraa jossa kaikki tulee säätää manuaalisesti.
     
  16. Vs: Mummokamera?

    Ostat täältä kameralaukun myyntipalstalta jonkun Canon Eos 300d, 350d, 400d tai 450d. Riippuen siitä paljonko olet valmis rahaa tuhraamaan. Siihen sitten joku vanha käsitarkenteinen objektiivi kiinni adapterilla. Siinä sulle mummokameraa kerrakseen.
     
  17. juh4

    juh4

    63
    0
    0
    Vs: Mummokamera?

    Tai mä voin myydän alle vuoden ikäisen 550d:n.
     
  18. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Mummokamera?

    Objektiivinkin voi valkata niin, että siinä on kytkin automaattitarkennukselle ja käsitarkennusrengas, jonka jälkeen voi harjoitella kuvaamaan kuin mummelit konsanaan ;)
     
  19. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Mummokamera?

    Voisko tarvetta kertoa hieman yksityiskohtaisemmin, eli pitääkö olla erillinen nuppi josta valitaan ajat, erillinen säädin aukoille, erillinen säädin herkkyydelle, mekaaninen MF vai mitkä on niitä oleellisia asioita mitä ei saa hukata valikoiden syövereihin tai sähköisiin toimintoihin?
     
  20. Vs: Mummokamera?

    Juuri sitä tarkoitin. Tällä välin olen taas oppinutkin jotain. Käsitarkennus olisi hyvä kun sillä saa syväterävyyden, automaattitarkennuksessa kamera päättää minun puolestani eikä tottele.