Vs: Muita palstoja Esimerkki on usein paras motivaattori muille ja lumipalloefekti syntyy suhteellisen helposti. Voit tuupata pallon liikkeelle -ole hyvä vain: http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewforum.php?f=6.0
Vs: Muita palstoja Siis eihän tämä galleria täälä ole läheskään ainoita nettigallerioita ja kaikkia koskee sama ongelma. On tämä kuitenkin sieltä paremmasta päästä ehkä, ainakin parhaillaan. Ehkäpä ne jotka kuvia analysoi, ei jaksa ihan jokaisen nettiin niitä laittavan kuvia pohtia läpi, koska tulva on valtava. Voi myös olla että eivät haluaisikaan huvikseen tällaista tehdä, ainakaan sen jälkeen kun sattuu antamaan kritiikkiä "väärään paikkaan". Valokuvauksen harrastajillakin on erilaisia tavoitteita - toiset haluavat todella panostaa ja haaveena on ehkä ammatti tai ainakin ammattimainen jälki. Toisille riittää kotikissasta söpöt kuvat. Ei sitä sitten vakavampi jaksa jokaista kissakuvaa ruveta analysoimaan puhki. Valokuvauskoulutuksessa ainakin varmasti saisi palautetta kunnolla.. http://www.jorepuusa.fi/Kritiiikkikuvat/kritiikit.htm
Vs: Muita palstoja Yksi juttu on myös se, että kuvia ilmestyy sen verran paljon, että syvällisen analyysin kirjoittaminen kaikista ei vain onnistu. Kun ei ole pakko, on helpompi olla kirjoittamatta mitään.
Vs: Muita palstoja Minä taas olen huomannut, että eriävän mielipiteen esittäminen johtaa.... ei mihinkään eli seurauksena on hiljaisuus pikemmin kuin haukut väärästä mielipiteestä. Olen lähtenyt arvioimaan kuvia aika haluttomasti koska en koe olevani "arvollinen" analysoimaan ja kertomaan miten se olisi parempi. Kun ei ole muodollista koulutusta tai edes kokemusta olla kunnollisen palautteen vastaanottavana puolena, on aika varovainen. Puhun ennemmin siitä mitä koen kuvassa ja mitä en. Olen ainakin tähän asti jättänyt arvioinnin siitä miksi näin on, sen paremmin osaaville. Siitä kai johtuu sitten että omassakin kuvaamisessa tiedän mitä haen, tunnelmaa jne. ja "näen" kuvan jo etukäteen (tai sitten vasta tilanteessa, mutta se "näky" on oleellinen). Siitä mikä siinä kuvassa aiheuttaa ne ominaisuudet ei minulla ole yleensä harmainta aavistusta. Ehkä jopa pelkään että jos alan kliinisesti ja insinöörimäisesti anlysoida kuvia, niin ne "näyt" katoavat... ehkä haluankin soitella korvakuulolta. Sitä palautetta taas kaipaisin, että mitä ajatuksia ja tuntemuksia ne kuvat herättävät katsojassa, että oliko omat tunnelmat sinnepäinkään kuin mitä suurin osa muista kokee niitä katsoessaan. Tämän pitäisi olla helpompaa katsojankin kannalta kertoa, kuin ryhtyä erittelemään ammattimaisesti ja ehdottamaan parannuksia. Omat tunnelmansa pystyy kai kaikki kertomaan ilman analysointeja ja ehdotuksia?
Vs: Muita palstoja Ja ei tarte edes paljoa kun aikaa myöten kuviin turtuu. Ne alkavat menettää merkityksen sanallisessa muodossa vaikka kuvat olisikin hienoja. Kuitenkin olisi ihanteellista, jos kommentoi niin kertoa asiallisesti sekä hyvällä fiiliksellä kuten vaikkapa Harald sanoi omat tuntemukset kuvasta. Mieluiten harvoin ja hyvin kommentoi kuin paljon tyyliin "olipas kiva kuva". Mutta toisaalta onhan se mukava tuokin kommentti kuin ei mitään..
Vs: Muita palstoja Näinhän se on. Keskustelufoorumien kirous on mun mielestä vain siinä, että omastakin mielestä typerät kommentit jää elämään. Kasvokkain ja "tosielämässä" annettu palaute on helpompi vetää läskiksi tai korjata muuten. Epäselvästi sanottuna, kuvan antamien tunnelmien kertominen on varmaan usein vastaavasti yhtä henkilökohtaista kuin mitä kuvan laittaja kokee omasta kuvastaan.
Vs: Muita palstoja Tämän takia kuvia kannattaa katsoa muualtakin, kuin harrastelijafoorumeilta intterwebistä. Kuvan esillepano ja fyysinen olemus vaikuttaa, toki kuvankin pitää olla jonkunlainen. Eihän ne pikkuselta monitorilta näytä kovin usein niin vaikuttavilta. Mestareiden kuvat yleensä pääasiassa esitetäänkin muualla. Vai onko enää mestareita?
Vs: Muita palstoja Valitettavasti on niin, ettei edes sellaista kritiikkiä, jonka sisältö perustuu 100% kuvaan, mutta huomaa puutteita ensimmäisenä siedä kukaan ja sivusta seuraavat alkavat nakertaa kommentoijaa, joten kommentointi vähitellen kuolee kokonaan pois.. Niin kävi itselleni, kun olin sen verran tyhmä, että tosissani yritin. Olin kuulemma itseäni täynnä oleva ja luulin osaavani muita paremmin ja muutenkin mulkku kun sanoin asioita, jotka eivät olleet kaikille mieleen... Laitoin sitten turpani kiinni. Täälläkään ei voi aidosti ja avoimesti kommentoida kovin pitkään mitään saamatta aika nopeasti palautetta, että "mikä vittu" luulet olevasi. ----lääkettä---- Katso kuvaasi analyyttisesti ja pyri näkemään se toisten silmin, mieti mikä sinusta voisi olla pielessä, mikä on hyvin (ja miksi), tee kaikki huolellisesti järjestyksessä, niin et tarvitse muita. Pura kuvan sanoma ja se mitä se esittää osatekijöiksi, katsele kokonaisuutta ja osatekijöiden välisiä suhteita, että voisiko niitä parantaa jotain muuttamalla jne..... Pohdi sitä osaa kuvassa, jonka näkeminen on enemmän mielipide kuin oikea parannettava ja ajattele kuinka eri kulttuuri voi vaikutta kuvan "näkemiseen".. Tuossa muutama keino "nähdä" ja ymmärtää kuinka kuvan muut näkevät.
Vs: Muita palstoja Kuvista voi kyllä keskustella, mutta se on hyvin vaikeaa. Näppituntumalta, perehtymättä alan teoriaan, se on hyvin helposti - miten sen nyt sanoisi - mutua, mystistä ja ehkä jopa epäluotettavaa. Itse olen harrastanut valokuvausta primäärisenä harrastuksenani ehkä nelisen vuotta, ja koko sinä aikana lukemani kirjallisuus (satoja ja satoja sivuja kirjoista, lehdistä ja netistä) ei juuri käsittele aihetta. Miksi? Koska se on vaikeaa, ja menee kovin teoreettiseksi. Alan esitykset tuppaavat kuitenkin olemaan yleisluontoisia ja kansantajuisia. Kuvien lukeminen vaatii perehtymistä kuvien historian ja muun yleissivistyksen ja mielikuvituksen lisäksi visuaalisiin lainalaisuuksiin (muodot, linjat, värioppi jne), jotka osittain lienevät myötäsyntyisesti, osittain kulttuurisesti muodostuneita. Viitteiden etsiminen niihin on vaikeaa, ainakin jos ei oikein paneudu. Tästä paneutumattomuudesta ainakin itse jatkuvasti tunnen huonoa omaatuntoa ja turhautumista, koska se jarruttaa harrastukseni kehittymistä. Tunnen junnaavani paikallani, en tunne hallitsevani mediaa, vaikka "periaatteessa osaankin kuvata". Osaan kirjoittaa sanoja, mutta kielioppi on hukassa. Suosittelen uudelle innostuneelle paljon lukemista .