Tässä tuli mieleen pistää kyselyä kuinka monella salamalla yleensä porukat studiossa kuvaa. Viisas saattaa pärjätä vähälläkin, mutta mestarilla niitä saattaa olla paljonkin. Taidan kuulua jälkimmäiseen, vaikken mestari olekkaan. Kaikki muukin aihetta liippaava keskustelu on tervetullutta tähän ketjuun.
Vs: Montako salamaa käytät studiosssa? Tarkoittaako tämä sitä, että montako keskimäärin: päävalo, tasoitusvalo, hius/irroitusvalo samalla, taustavalo eli 4. T Jukka
Vs: Montako salamaa käytät studiosssa? Jep. Mulla on viimeaikoina ollut 6 kpl. Ei ne joka kuvassa kaikki näy, osa on vain pientä tehostusta.
Vs: Montako salamaa käytät studiosssa? 1-3 riippuu tilanteesta... Usein 1 salama ja yksi tai kaksi heijastinta. Itseasiassa helpompaa kun pitää kontrolloida vain yksi tai vähäinen määrä valoja.. (kolmea enempää ei voi laittaa kun ei ole tullut hommattua ja ihan äkkiä en keksi syytä miksi pitäisikään, enkä kuvaa muotikuvia)
Vs: Montako salamaa käytät studiosssa? Riippuu siitä mitä studiossa kuvaa. Eihän studiossa aina tartte kuvata ihmisiä. Kun reprosin tauluja niin käytin kahta salamaa.
Vs: Montako salamaa käytät studiosssa? Täähän on sikäli ihan turha kysymys, kun se valojen määrä riippuu kokonaan kuvauksen kohteesta ja näkemyksestä. Normaalin koulukuvanhan tekee 3-4 valolla. Alle ja yli syntyy jotain toisenlaista. Kuvaamisesta tulee rajoittunutta, jos asettaa itselle jonkun minimi tai maksimi valojen määrän.
Vs: Montako salamaa käytät studiosssa? Tämähän on toteuman tilastoinntia eikä mitään lutterismin oppeja. Mä kuvaan yleensä kahdella koska kolmannesta puuttuu yleensä, apuvalo, jalusta, tms.. Kaksi salamaa kilkkeineen on myös helpompi kuljettaa kuin kolme ,) Kuvani on siis rajottuneita koska kuvaan kameraseurojen lainavehkeillä.
Vs: Montako salamaa käytät studiosssa? Itse käytän studiossa 1-7 kpl salamoita ja henkilökuvia kuvaan pääasiassa. Koulu & kerhokuvissa on mukana 3 kpl. 4 olis mun mielestä aika sopiva vähimmäismäärä kun ei tarvi hienostella, ihmettelen kun se ei ola saanut kovin suurta kannatusta. Heijastimia käytän vähän sillointällöin, mun mielestä niillä valon hallinta on persustasta, koska mun salamoissa on ohjausvalot ja välähdykset synkassa keskenään ja niillä valaistuksen säätö on kohtuullisen helppoa. Kun käyttää tasoitukseen salamaa heijastimen sijaan, ei ole väliä onko kuvassa 1 vai useampi ihiminen.
Vs: Montako salamaa käytät studiosssa? Heijastimien kanssa saa olla tarkkana, helposti näyttää luonnottomalle varjopuoli, tulee laikukasta. Mieluummin salamat ja salamamittari. TJukka
Vs: Montako salamaa käytät studiosssa? Voisitko pitää sellasen kl.comin sisäisen koulutuspäivän studioflässiperusteista? ..sellasen rennon juttelupainotteisen, ilman alastonmalleja tai fashionotetta ..
Vs: Montako salamaa käytät studiosssa? Minähän en mikään mestari ole, mutta jos vaikka näillä kaavioilla keskusteltais mitä mieltä kukin asiasta on? Tämä ei ole mikään valaisumalli, valot on missä sattuu.
Vs: Montako salamaa käytät studiosssa? No mä olen ihastunut päävaloksi tuohon beutydishiin mattavalkealla kuvulla, jossa vielä hunis. Hyvä suunnata, antaa juuri sopivan jyrkkyistä valoa, ei ole softboxin pliisua eikä pelkän kuvun kovaa. Isoa softboxia käytän vain kokovartalokuvissa, usein silloin jos käytän vain yhtä valoa. Softboxissakin vielä valonohjaimena sellainen pystyviivat, softbox on 60*120 cm ,mikä on aika hyvä kokorvartalokuviin. Siihen on myös strippilisäke, mutta siihen en ole vielä perehtynyt. Olen ajatallut kyllä käyttää sitä strippilisäkkeen kanssa myös päävalona. Tasoitusvalona käytän sateenvarjoa tai pientä softboxia. Tulevat pienet valopisteet silmiin, isosta softboxista tulee liikaa. Kokeilen jokaisen valon yksinään päällä, pitää olla tarkkana, ettei taustaan vuoda mistään ylimääräistä valo. Tasoitusvalo lähtkökohtaisesti 1.5 aukkoa alle päävalon. TJukka
Vs: Montako salamaa käytät studiosssa? Usein nuo valinnat juurikin tekee ne kaksi täplää silmiin.. Itse olen käyttänyt pehmeähköä isoa päävaloa lähellä juuri siksi, ettei kovin jyrkkiä varjoja olisi tasoitettavaaksi ja tasoitusvalon teho 2,5 aukkoa tai enemmän päävalon alle..
Vs: Montako salamaa käytät studiosssa? Mun liikuteltavalla studiolla otin kahdella: yksi softimpi boksi ja sitten heijastettava sateenvarjo. Kolmannnkin olisin ottanut mukaan, mutta ei toiminut.
Vs: Montako salamaa käytät studiosssa? Miten tuollaisia piirroksia saa aikaan? Onko joku ohjelma valmiina? T Jukka
Vs: Montako salamaa käytät studiosssa? Jostain netistä aikoinaan ottanut, varmaan täältä löytyy: http://www.diyphotography.net/kevin-kertzs-excellent-lighting-diagrams-gets-an-online-version
Vs: Montako salamaa käytät studiosssa? Tuli uus täydennys valaisinarsenaaliin. RX 300 ja vaalea Softlight-kuuppa hunajakennolla.
Vs: Montako salamaa käytät studiosssa? Mun suosikkikombo. Antaa juuri sopivan kontrastikasta valoa, ja on mukava, kun suuntavuus on ilman varjostimia erinomainen. Saako tuohon sisään vielä pienemmän kennon, jolloin saa keskelle selvästi valoisimman kohdan? T Jukka
Vs: Montako salamaa käytät studiosssa? Pienempää kennoa ei saa, pitäis olla vielä viisaampi insinööri suunnittelemassa.
Vs: Montako salamaa käytät studiosssa? Enää ei ole studiota, joten jäljellä on vähän eli Broncolorin akkusalama muutamalla akulla, invertterillä ja verkkolaitteella sekä kahdella välähdyspäällä. Jos ei kuvaa ihmistä tai muuta liikkuvaa niin noilla, heijastimilla ja Photoshopilla tekee kaiken mahdollisen. Ihmisen valaisu on se kaikkein kriittisin, koska se pitää saada kerrasta purkkiin. Lähes kaiken muun voi valaista paloina. Valaisulaitteista itseäni kiinnostaa tällä hetkellä eniten LEDien kehittyminen. Ra-arvot ja valoteho paranevat... -p-