Tervehdyksen huudahdus! Elikkä kysymys niille jotka kehittävät rodinalilla...kuulisin mieluisasti jotain pieniä tipsejä miten rodinalilla saa parhaan loppu tuloksen. En o ennen kyseisellä kehitteellä tehny mitään joskus aikoinaan tmaxilla. ja nyt seisoo avaamattomat litkut tuossa nenukan edessä... jos on jotain sivuja missä ois hyviä tipsejä. mieltä askaruttaa esim se että miten kauan yhellä kehite sekotuksella pärjää vai kannattaako tolla tehä aina uus satsi joka kerta? kiitoksia jo etukäteen filmihörhöille =)
Vs: Rodinalilla kehittävät Rotinaali on kertakäyttökehite, eli dumppaa litkusatsi heti kun olet kehittänyt sillä kerran. Tästä huolimatta tavara on hyvin riittoisaa ja puolella litralla pärjää piiitkääään.
Vs: Rodinalilla kehittävät okeij! Hyvä tietää eli paljos se on käytännössä (dl) vettä ja (ml) litkua?
Vs: Rodinalilla kehittävät Juu, ei paree yhtä kertaa enempää käyttää - sekoitussuhteetkin sen verran pieniä että ainakin mulla on vaikeuksia saada purkkia loppumaan Ehkäpä jo tiesitkin, mutta aikavinkkejä löytyy tuolta: B&W Film Developing Times | The Massive Dev Chart EDIT: se on sitten se "Rodinal" siitä listalta eikä "Rodinal Special", joka on ihan eri kamaa.. Mä uitan yleensä 1+50 ssuhteella, tykkään et tulee ihan kivaa jälkeä, ainakin kivempaa kuin 1+25 suhteella. Jotkut taas hehkuttaa ständimeiningin puolesta..
Vs: Rodinalilla kehittävät 1+100 kehityssuhdetta joillain filkoilla käytän, silloin pitää laskea että tulee tarpeeksi poppaa purkkiin. 1+25 vältän. perinteisemmät filkat (FP4+, HP5+, 3X, X+, APX) toimivat Rodinaalissa parhaiten. käytä "injektioruiskua" rodinalin annostelussa, koska pienikin heitto pienessä määrässä on iso heitto liemisuhteessa. ( eli tasan 10ml rodinalia ja n. litra vettä = 1+100)
Vs: Rodinalilla kehittävät Mun systeemi on että mulla on 10cc pienissä pulloissa valmiiksi mitattuna (silloin kun on skarppi olo) sitten jos kindermaini purkissa vetelen vaikka 4 rullaa tai 2 120 rullaa standina eli 1:100 yhden tunnin liikuttamatta (paitsi eka minuutti emulsion softausvaihetta koko ajan liikuttaen) jos laitan 1:50 kymenen minuuttia ja joka minuutti keikauttaen,kaadan kahden pikku putelin sisällön veteen Voi olla aika sekopää tai tiltti vaihe päällä, aina onnistuu. Määrän mittaan injektioruiskulla, muuten menee harakoille laita sun katuosoite yksärillä, lähetän vaikka kymmenen putelia sulle ilman velotusta.
Vs: Rodinalilla kehittävät Tyhmä kysymys mutta kysyn kumminki eli meinaako noi 1+20 1+50 1+100 aina sitä että esim 1+50=10ml rotskua ja 5dl vettä?
Vs: Rodinalilla kehittävät apua! mun matikka pää ei tajuu kyl nyt mitään hehe sanokaas milleinä ja deseinä miten mun kannatas lähtä testaa nyt ekaa rullaa mulla on tommone pien haman tankki...mihi mahtuu yks 120
Vs: Rodinalilla kehittävät Laimennusten laskemista varten on Warthog tehnyt näppärän Excelin. Sen voi ladata koneelleen täältä: http://warthog.fi/agfanistania/mvfilmi/mvftekstit/liuoslaskurifg.xls.zip Vinkkejä ja kuvia Rotskun ständikehitykseen. Kts. myös täältä: http://www.flickr.com/photos/cchiopris/sets/72157610266094791/
Vs: Rodinalilla kehittävät 1:1000 on sama jos tiputtais litraan vettä yhden vitamiinipillerin, kyllä silläkin kehittyy, X-tol on pääasiassa C-vitamiiniä mun paletti ( vaikka rollei profeettaa tarttis elvistellä) on rotsku 1:100 stand, 1:50 10min ja pientä variaatiota puoleen ja toiseen riippuen valaistuksesta, filkasta ja halutusta negan kotrastista, sitten Acufine, tuorestettuna 1 galloonan tonkassa 4-6min, taas edellä sanotut variatiot Sitten viimeinen vaihtoehto, Diafine. saa olla aika "maistissa" ja silti onnaa, vaikka Acros, Tri-X ja TS eagle samaan aikaan samassa purkissa. se on se viimeinen vaihtoehto, jonka otan jos reissuun pitää lähteä ja salaa hotlan vessassa puljata... On loppujen lopuksi aika sama mitä teet, kunhan teet AINA SAMALLA TAVALLA että tiedät mitä teet, siitähän se "käden jälki" modostuu, ei ole automaattia auttamassa, eikä delete toimintaa mokia poistamassa, loppupelissä vaan nega arkin väliin tai mustaan pyöreään arkistoon (jätesäkki) Good luck, Dude...
Vs: Rodinalilla kehittävät iso kiitos teille kaikille alan ehkä jopa jotain hahmottamaan pohjassa näyttäs olevan että 1x120filmiin menis 600ml vettä
Vs: Rodinalilla kehittävät Katsos, jos tehdään valmista 1+50 seosta litra, laitetaan 19.6 ml rodinalia ja vettä ad 1000 ml. Sama suhde tulee, jos laittaa 1 litran vettä ja 20 ml rodinalia, kokonaismäärä on vain tällöin 1020 ml. juhanalappalainen: riippuu tankin koosta, mutta normaalisti 120-filmiin riittävä puoli litraa tekee 5 dl vettä ja 10 ml vettä. Silloin saat suhteella 1+50 reilun puoli litraa kehitettä. Vinkkinä, tankissa lukenee, kuinka paljon nestettä täytyy laittaa per 135-rulla tai per 120-rulla. Jaa se luku seossuhteella, laita tämän osamäärän ilmaisema tilavuus rodinalia ja loput vettä. Esimerkiksi: 600 ml / 50 = 12 ml. Laitat 600 ml vettä ja 12 ml rotskua.