Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa? Olen laskujeni mukaan n 28, 44-vuotias arkkitehti Espoosta. Homma lähti riistäytymään käsistä kun viime vuonna Mamiya 645:n shiftissä rupesi säätönuppi loppumaan kesken. Hommasin vuoden alussa EP-kameran loppua enteilleiltä "hulluilta päiviltä" 1970-luvun Sinar P:n. Sony A100:n alensin välittömästi valotusmittariksi. Rakensin Sinarille vanerisen selässä kannettavan boksin, johon mahtuu kaikki mitä tarvitään täydelliseen valokuvausnautintoon. Vaikka boksi on ergonomisempi kuin Sinarin oma kontti, se vie fotomasokismin aivan uusiin ulottuvuuksiin. Kymmenkunta kuvauskeikkaa tehneenä suhtaudun netissä esiintyneisiin suosituksiin käyttää laitteen liikutteluun kentällä sherpaa tai Humweetä ymmärryksella. Laseina on 65-, 90- ja 210-milliset Rodenstockit, joista 65 on eniten käytössä. Arkkitehtikoulutuksen saanutta miestä hivelee Sinarin säätöjen täsmällisyys ja lasien täsmällinen geometria. Filmille on yritetty onkia haalia arkkitehtuuri(maisemista) heijastuvaa valoa. Alun perin oli ensisijaisesti mielessä mustavalkoinen laaka ja 6x9-rullis, jotka olen kehittänyt itse. Negat olen skannannut Epson V750 skannerilla. Nyt olen yhdessä kirjaprojektissa ajautunut käyttämään laakavärinegaa, jonka hinta on tätä nykyä asettunut aika karsealle tasolle ... Liekö siinäkin edessä itse kehittäminen?
Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa? paapas osoitteesi tulemaan profiilissa kerrottuun osoitteeseen, saat paluupostissa vähän uskonvahvistusta. Mitäs muuten tykkäät digilaajisten käytöstä arkkitehtuurihommiin, kun olet 65 millisellä laakoja vedellyt. kivaa eiko oo , räplätä viivoja kohdalleen photarissa digin jäljiltä ???
Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa? Tässä yleisön pyynöstä kuvia ja tietoa itsekyhätystä Sinar-boksista. Boksiin mahtuu: Sinar P, 65-, 90- ja 210-milliset lasit, 6 laakafilmikasettia, Sinarin 6x9-perä + huput, piuhat, suodattimet, vatupassi jne. Mitat: 30 cm x 34 cm x 56 cm Rakenne: 9 ja 4 millin vaneri + puinen tukikehikko. Kestää kuvaamisen boksin päältä. Paino: Toistaiseksi tuntematon, mutta painava. Boksi kulkee selässä Retkiaitasta ostetun tynnyrinkantorinkan avulla.
Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa? Taitaa olla kunto, sekä lihas- että aerobinen, kohdallaan.
Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa? Mä olen suunnitellut jonkun vanhan ja suuren rinkan hankkimista palkin kantoon. Rinkan vain pitäisi olla kokonaan avattava, sitten palkille "roikotuspaikka" ja kovikevahvistetut lokerot. Nykyisellään tuo kulkee kyllä Pro Trekkerissä, mutta vähän turhan ahtaasti. Liitteenä kuva ja linkin kautta pääsee tarkempaan selitykseen. Suurin ongelma tuossa on palkkini leveys. Repun kansiläppä menee sen verran ahtaaksi parin säätönamiskan kohdalle etten voi hyödyntää kannen sisätaskuja (suodintaskut jne) lainkaan.
Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa? Shen-Hao HZX 4X5-IIA mulla (vähäisessä) käytössä, nyt taas kesän aikana tulee käytettyä enemmän. Pääosin delta 100:Sta on tolla valoteltu, jotain värinegaa myös.
Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa? Huh hui..... se Humvee ja tukeva kinopää katon konekiväärijalustaan, sopisi sitten isommallekin koolle. Mikäli oikein ymmärsin, tuossa ei vielä ollut jalusta mukana?
Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa? Jos joku saa boksiin tungettua Sinar P:lle kelpaavan jalustan, lupaan hankkia hänelle fysiikan Nobelin ...
Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa? Sinarihan on niin pieni ja kätevä.... olen miettinyt pyörillä varustettua kuljetusalustaa Plaubelille, saas nähdä toteutuuko kesän mittaan.
Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa? Moro, ihan mielenkiinnosta kyselen, joko on Ladalla Speedi/Crowni hankittuna? Itse olen kanssa kärkkynyt nyt jokusen viikon Ebaysta Speed Graphiccia, mutta vielä ei ole tullut kohdalle oikeen sopivaa. Tai jos on, niin joku muu on halunnut sitä enemmän kuin minä. Aika paljon on liikkeellä sellasia, joista myyjä "veikkaa verhosulkimen toimivan" mutta mitään faktaa ei ole ladata tiskiin. Olisiko teillä tietoa, mihin hintaan (suurinpiirtein, eli onko vaikee kamera huoltaa) ja missä tuollaisen Speed Graphicin suljinremontin saisi kotimaan kamaralla tehtailtua? Tänks.
Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa? Ainakin se suljin on suht simppeli ja sielä on vissiin vaan yks jousi jota sitten vois kiristää. Mulla ei kuitenkaan oo kauheesti tommosista tietotaitoa, joten suosiolla tyydyn toistaiseksi keskussulkimeen sen Aero Ektarin sijasta. Toi verhokin on jonkin verran paikkailtu, niin ehkä se on vaikeempi saada kulkemaan tasaisesti. Ei varmasti paha ois tehdä uutta verhoakaan itte, jos tommonen askartelu hallussa vaan olis...
Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa? Eipä ole projekti vielä edennyt ebay-kyttäystä pidemmälle. Olen kyllä tod.näk. päätymässä Crown Graphiciin. Hinnat tuntuu ebayssä heittelevän melko lailla. Itse aattelin vaan olla kärsivällinen ja ostaa vasta kun tulee tarjolle kamera, joka on selkeästi hyväkuntoinen kuvauksen perusteella (palautteen perusteella luotettava ja asiantunteva myyjä) ja sisältää riittävästi oheistilpehööriä. Vaikka sitten maksais satasen enemmän. Huollosta en tiedä, mutta kamerasepolta kysyisin, jos olis tarvetta (http://personal.inet.fi/yritys/kameraseppo/). En kyllä tiedä kuuluuko speed graphic repertuaariin, mutta eiköhän tuo kysymällä selviä.
Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa? Käytin Sepolla oma Speediä, kyllä se jossain määrin hoitunee... Mutta mulla se verhosuljin näytti jotensakin toimivan vähän nopeammilla ajoilla niin ei sitten hitaampien takia viitsiny laittaa hommaa sekasin jousta kiristämällä tms. Voisihan tuota tosiaan itekkin viä katsella, mutta tuntuu että ehkä kuitenkin tuo keskussuljin riittää, sillä olihan se Aero Ektar aika järkäle ja sillä ei varmaan ainakaan sen enempää tulisi kuvattua kuin nyt tuolla Speedillä .
Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa? Taidan olla mahdollinen rajatapaus "ison" kameran käyttäjäksi. Tuli justiin hankittua Linhof super-technica 6*9, taitaa jäädä vielä moposarjaan tässä porukassa. En ole paria tesstirullaa enempää ehtinyt tuolla pilata, mutta maisemakuvaukseen ym. olis tarkoitus käyttää. Jos arvoisa raati meikäläisen mopoineen hyväksyy jäseneksi, niin numero saattaa olla 29.
Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa? "Baby" Technica käyttäytyy samalla tavalla kuin mikä tahansa muu palkki- tai fieldkamera riippumatta siitä, käytätkö sitten rullafilmiä tai 6.5x9cm laakoja. Tervetuloa joukkoon. Joukko, joka maailmalla eri foorumeissa tuntuu olevan pieni, mutta jatkuvasti kasvava ryhmä. Linhof 6x9 on näppäränkokoinen ja sillä pystyy tekemään käytännössä kaikki ison kameran liikkeet. Itsellänikin oli sellainen pitkään, kunnes siirryin pinnakkaiskokoon eli 8x10" formaattiin. Aluksi oli ajatus kuvata ja tehdä vain 8x10 MV-pinnakkaisia, mutta nyttemmin on tullut kuvattua lähinnä E-6 diaa.
Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa? Rajatapaus täälläkin, kun ei tällä hetkellä asusta Suomessa, mutta siellä vielä ollessa tuli aloiteltua tätä touhua, eikä varmaan ole vielä lopullisesti päätetty, etteikö sitten joku päivä siellä lopeta. Jos hyväksytään joukkoon, niin #30. Minulla on Speed Graphic, 90mm Super-Angulon 1:8, 135mm Optar 1:4.7, 250mm Imagon, sekä yksi 300mm Wollensak mikälie barrel-lens. Filmiä on toistaiseksi palanut aika vähän, ehkä noin yksi 25 arkin laatikko vuodessa.