Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana L and Scape, 27 Maaliskuu 2009.

Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa?

405-perä on täälläkin käytössä pikkukuviin ja valotusten kokeiluihin, samoin 550 sommittelun tarkisteluun. 550-perien hinta näyttää seilaavan tosiaan reilustikin, etenkin ebay:ssä.

Lienee kurssivaihtelua, että fujin pakkojen hinta on noussut huimasti vuoden sisään. Hinta tuntuisi muuttuneen n. 1,5-kertaiseksi reilun vuoden takaiseen.

Japan exposures (eli entinen Megapearls) on ollut ainakin mun asioinnin kohteena pikafilmissä ja muutamassa muussakin laakafilmissä. Myös quicloadit valikoimissa. http://www.unicircuits.com/shop/ Nopeahko toimitus ja hinta inhimillinen enkä ole törmännyt negatiivisiin kommentteihin muidenkaan taholta.

Laskennan helpottamiseksi,: #26 taisi olla viimeinen kamerasta puhunut.

1. Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa?

Kyllä minusta japan exposuren hinnat euroissa on aika kovat esim macodirectiin verrattuna

Jos vertaa 100c pikkukoko japsi  € 20,60  macodirect  9,50
    100c 4x5"    japan exposures € 40.22  maco direct € 32,-
    mun hinnat sitten noitten välistä sis ALV 22% ja kuitilla, rahtia 0...

2. issis

issis Member

199
    0
    16

Olen hieman myöhässä mutta ei anneta häiritä. ;) Öö, onko luku 27? Asemapaikkana on Jyväskylä.

Elikkäs, pääasiallinen laakafilmikamera on 4x5 Wista, 8x10 Toho ja kaapissa on ns. hieman isompi rakenteluprojekti, tai ebay.n myyntikohde. Olisi pitänyt uskoa 8x10:ä hankkiessa että sekin menee jo överiksi. ;)

Kuvaan Quickloadille (Acros ja Velvia) sekä normikaseteille. Karkeimmat virheet yritän tilanteen salliessa suodattaa Fujin pakkafilmille (550-perä). Velviaa ja instant-filmiä sain ison kasan Wistan mukana. Acrosia pyrin käyttämään vain kun pitää tinkiä painossa ja tilavuudessa...

Mikko

ps. Ja hyllyssä on "KRP", eli KissanRuokaPurkki -nimeä kantava neulanreikäkamera joka syö 9x12/4x5" filmiä . =D

3. Lada66

Lada66

96
    0
    0

Tämä on varmaan hyvä ketju kysäistä neuvoa kamerahankinnoissa -nimimerkillä tuleva isolla kameralla kuvaava. Olen nimittäin aikeissa hankkia Crown/Speed Graphicin. Toiveissa olisi kuvata laakaa, fujin polaroidia ja rullafilmiperäkin vois olla ihan mukava lelu joskus. Olen kallistumassa Crown Graphicin puoleen lähinnä sen takia, että siinä ei ole verhosuljinta. Säästyy painoa ja todennäköisesti huoltovaivaa. 1/500 riittää mulle ihan mainiosti, eikä se aero-ektar varmaan aiheuta mitään hallitsemattomia pakkomielteitä. Mitäs muuta kannattaa ottaa huomioon tuommoisen hankinnassa? Mallit/ikä? Linssit? Perät? jne.

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Sitä verhosuljintahan ei ole mikään pakko käyttää ja olisko jopa niin että Speedit on hiukan Crowneja halvempia? Enpä ole varma. Tietty turha siitä verhosulkimesta ainakaan maksaa on, jos ei tommoset valovoimaiset himota. Tuollahan on halpa Pentacikin, kovalla valovoimalla juuri myynnissä.

Perus Ektaria on kovasti kehuttu, eiköhän se oo kovan luokan linssi. 127/4.7 ja sitten ne jotkut 135mm kans.

Crownissa tuskin on paljon muuta kun että kamera on jotakuinkin ehjä. Speedissä sitten se verhosuljin... Lisäksi voi sitten olla rungon laukaisin jonka toimivuus vaihtelee, mutta varmaan moni käyttää pelkkää lankalaukaisinta jos jalustalta kuvaa.
    Mulla ei ollut 127mm Ektarissa lankalaukaisimen paikkaa, mutta oli sähköllä toimiva solenoidi, jolla tuon voisi laukaista ilman isompaa rungon täristämistä. Itse kuitenkin ajattelin käsivaraltakin kuvailla :).

Kamerasta en raaskine luopua, mutta 90mm laajis lautoineen, 6x7 rullaperä ja pari kasettia vois olla myynnissä =). Ritewayta on noi peruskasetit, jotka menee siihen jousiperään. Siihen ei mene kovin paksut esim. rullafilmiperät, vaan pitää olla ohuempaa mallia. Grafmatic-kasettiin saa ladattua 6 ruutua ja niitä pystyy nopeamminkin sitten kuvaamaan, yleensä menee kaksi ruutua ja välissä pitää kasetti aina sitten irroittaa ja kääntää.

Jos mittaetsintä aikoo käyttää, niin sivussa kiinni oleva Kalart on kai paras. Sen pystyy itsekin kalibroimaan, ainakin mielestäni onnistuin siinä ihan ok. Sitten tarvii siihen erilliseen etsimeen sopivan rajainmaskin tietylle kuvakulmalle...

5. Lada66

Lada66

96
    0
    0

Kiitokset neuvoista. En ala vielä noita tilpehöörejä ostelemaan, kun ei ole oikein kunnollista käsitystä vaihtoehdoista ja hintatasosta. Täytyy notkua E-bayssä kuukausi tai kaksi, ennen kuin pääsee varsinaiseen hankintavaiheeseen

6. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Juuh. Halvimmat runkosetit ehkä linssillä tai ilman ovat varmaan reilua satasta, sitten laajempia settejä pariin-kolmeensataan ja ehkä ylikin.

Kuvausvalmiiseen pakettiin tarttee filmikasetin, rungon ja linssin, sulkimella jos Crown ja Speedillä (tai Pacemakerilla tms.) käy sulkimetonkin (ne on usein valovoimaisempia).

7. Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa?

Jos kilpavarustelu iskee lottovoiton jälkeen, niin maailmalla on tosimiehelle äijälinssejä tarjolla :

http://cgi.ebay.de/Sinar-Objektiv-Rodenstock-APO-RONAR-CL-1-16-f-1800mm_W0QQitemZ150345006748QQcmdZViewItemQQptZDE_Elektronik_Computer_Foto_Camcorder_Foto_Camcorderzubeh%C3%B6r_PM?hash=item150345006748&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A1%7C39%3A1%7C240%3A1318%7C301%3A1%7C293%3A2%7C294%3A50

Hankinnan jälkeen vain nouto Saksasta tulee kymysyxeen :)

8. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    .

.

9. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

En ole hailii habbamii, mutta tarkoitatko EDIT 55:sta? Mulla on jääkaapissa 2 laatikkoa. Kummatkin täysiä, toinen avattu ja katsottu mitä se on syönyt ja teipattu uudestaan visusti kiinni. 5/2008 on päiväys. Lisäksi pussi "kirkasteen" raaka-ainetta Hopeavedoksesta, jonka pitäisi riittää toiseen laatikolliseen. Laita tarjous yksärillä jos kiinnostaa.

10. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Mulla on (EDIT) 55:sta posa/negaa. Laita tarjous yksärillä.

11. Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa?

Hifistelyksi saa touhun muuttumaan, kun alkaa ostella saksalaisen laatuvalmistajan vermeitä katalogista laitaa lukien. On kuitenkin muistettava, että välineinä laakakamerat (pl. laaka"pokkarit") ovat edustaneet suorituskyvyltään kautta aikojen parhaimmistoa, jopa HighEndiä. Mulla ainakin on palkit edelleen käytössä etupäässä sen takia, että niitä korvaavia kameroita ei markkinoilla kertakaikkiaan ole. Kun haluaa tietynlaisia kuvia, pitää olla siihen soveltuva välineistö ja menetelmät. Ei auta että menee aikaa ja vaivaa. Lopputulos on yleensä sen arvoinen (paitsi kaupallisesti). Kun ottaa monenlaisia aiheita, niin sitten pitää olla monenlaisia releitä jne...
    Toisella foorumilla käytävä keskustelu softaamisesta osoittaa, miten lähes sata vuotta sitten osattiin. Ei pikselikoneilla taida saada pitkään aikaan laadukkaita hollywoodpotretteja - kovia tahtovat olla. Jos tavoittelee I.K.Inhan tapaista kuvaa, niin välineitä saa hakea ensin ja sitten vasta ryhtyä kuvaamaan...
    Vaikka kuinka hehkutetaan sitä, että valokuvaaminen on ajattelemista, taitoa, ilmaisua jne. on kuitenkin oltava työkalut kuten viulistilla ennenkuin alkaa tulosta syntyä. Tässäkin lopputulos on yhtä heikko kuin heikoin lenkki. Tonnikasisatasella Apo-Ronarilla lottovoittaja voisi ruveta kurottelemaan tähtiä taivaalta, jos valovoima riittää :)

12. Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa?

Hifistelyksi menee, mutta niin pitääkin...

13. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    .

.

14. Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa?

Nyt kun meni hifistelyksi niin millä suurennat / printtaat?

15. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Tuo oli aika yllättävä lausuma....  aika tarkka joutuu minusta olemaan, että ylettyy lähelle nykyisten digijärkkärien laatua.....  ;)

16. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    .

.

17. Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa?

Täh ??? mullakin menee paketti Rollei 4X5 infra  laakaa viikonlopussa kun tuon art rakkineen raahaan skutsiin, sit viellä rullashotit päälle.
    kasettejakin mulla on 2x 20   Toyo ja Lisco, ja kaikki ladataan täyteen kun lähdetään reissuun ja sit yöllä mustan takin sisällä ladataan uudelleen.
    Mutta filkka onkin mulla halpaa... Prolabin sisin olemus on että matskumyynti kattaa mun omat käytöt, voittoa ei tartte tulla, ettei tule verojakaan lisää.
    Yksinkertaista kun sen sisäistää...

18. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Kyllä laakaan mahtuu muuta kuin hifistelyä vaikka mun pääasiallinen kuvagenre kaikessa mv-hommassa on staattinen maisemakuvaus.

Pitkään olen haaveillut pressistä jolla voisi näpsykuvata laakakokoon, mutta ootetaan että rahaa sattuisi olemaan.

Itse tykkään isosta koosta ihan peruskuvissa, potreteissa ja muissa jo lyhyen syväterävyydenkin takia. Isolla kameralla otetut reportaasikuvat takavuosilta ovat hienoa katsottavaa, tulee jotenkin sellainen läsnäolon fiilis ihan eri tavalla kuin pikkukameroiden kuvien kanssa.
    Esimerkiksi kadulla oleva henkilö (pääkohde) on tarkka, kaikki muu on pehmeää mutta silti riittävän tarkkaa jotta ympäristön hahmottaa. Syntyy sama efekti kuin aivoissa kun keskittyy yhteen kohteeseen, silloin näkee muun hämäränä.

Enemmän säätöjä omaavassa kamerassa on sitten nää edut pitää terävyysalue lyhyenä tai laittaa se osumaan vain haluttuun osaan kuvaa. Voi sitä tilttiä ja kääntöä käyttää muulloinkin kuin f/64 -ryhmän hengessä kuvatessa.

Jos mulla on fieldi kannossa jossakin "piknikillä" kuvauksellisessa maisemassa niin kyllä sillä syntyy myös ne muistokuvat varsinaisten maisemakuvien lisäksi. Sellaisessa touhussa fieldikään ei juuri keskarista eroa kankeudellaan - mutta pressi olisi toki iso plussa.

19. Vs: Montako isolla kameralla kuvaavaa Suomessa?

Onks sulla linssi jossa skarppauskierre, ja 4X5 filmipidike, noin satkulla varmaan mun CNC frendit surauttaa alumiinijöötin joka on paras pressi, ei ikupäivänä mene littuun tai muuten hajoa.