Jalustakuume iskenyt, tällä hetkellä 14 v vanha manfrotton 055, joka tuntuu osin huteralta. Tavoitteena tietysti paino/tukevuus suhteeltaan hyvä. Tukeva, ettei keskikoon kamera heilahda ulkonakaan, ja kuitenkin kevyt, että jaksaa ottaa mukaan. Voiko mikään alle 2.5 kg jalusta olla riittävän tukeva? Telefoton sivuilla on aika edustava kattaus manfrottoa, gitzoa, benroa yms. Benrohan näyttää hinta/laatu (suurin kantavuus/jalustan paino) hyvältä, manfrotollakin on speksien mukaan kevyitä ja tukevia. Sitten on tietysti gitzo, jonka jalustat ovat hieman painavampia ja tietysti kalliita. Onko järkevintä ostaa suoraan gitzo, onko se niin hyvä. Myös korkealle olisi saatava, silmän korkeudelle kamera eli lienee jalusta jonnekin 155 cm. Gitzoissahan näyttää olevan lyhyempi keskiputki kuin muissa, tekeekö se siitä osittain tukevan. Ovatko nuo taivutettavat keskiputket mistään kotoisin - onko taivutettuna jalustalla riittävä tukevuus? T Jukka
Vs: Hyvä jalusta ei oo gitzon hankinnan jälkeen ollut ikävä muita - en muista edes mallia, enkä tiedä onko enää ohjelmassa, mutta se on hiilikuituinen ja ilman keskiputkea - kevyt ja tosi tukeva ja nousee kyllä ainakin tuonne 155cm:iin... oli joskus tuo painava manfrotton 055 ja sillä meinasin saada uusia kalustohankintoja, kun yksi pikalukko petti - olin nopea ja sain vaudissa kiinni - gitzossa ei oo sitä vaaraa, kun siinä on kunnolliset pyöritettävät lukot... on kai niitä muitakin hyviä, muttei oo tarvista kokeilla, mutta niitä vipumaisia pikalukkoja ei tähän taloon tuu...
Vs: Hyvä jalusta Katsoin juuri telefotosta noita gitzoja, joissa ei oo keskiputkea, maalaisjärki sanoo, että ovat tukevia, vaikka suhteellisen kevyitä. T Jukka
Vs: Hyvä jalusta Voiko mikään kevyt jalusta olla tukeva, jos sen päälle laitetaan painava kamera? Aika monesta jalustasta tulee tukeva, jos voi laittaa muutaman kilon painoisen kameralaukun roikkumaan keskiputken alapäähän.
Vs: Hyvä jalusta Tätä olen juuri miettinyt. Tämä tulisi nimenomaan kohtuullisen raskaan (mamiya rz tai nikon d700 kahvalla) eli noin 3 kg kannatteluun. Aika kevyeltä tuntuvat nykyjalustat, varsinkin kun kantavuutta luvataan jopa 18 kg. Maalaisjärjellä ajateltuna tuntuu, että tuo kantavuus tarkoittaa ja heijastaa nimenomaan sitä tukevuutta. Ja tuleehan vielä käyttämäni kuulapää, joka painaa noin kilon. Eli 4 kg. T Jukka
Vs: Hyvä jalusta kyllä se tukevuus riippuu myös kantavuudesta, on suunnilleen saman kokoisia ja painoisia jalustoja, mutta eroa kuin yöllä ja päivällä, eikä se kivisäkki siellä keskikoukussa auta, jos jalusta lyyhistyy alta... alkaa muisti palailemaan pätkittäin - se mun gitso tais olla joku systematic ja olisko ollu jotain 2940 tai sinnepäin - mulla on myös suunnilleen saman kokoinen ja painoinen velbonin joku hiilikuituinen sherpa pro noilla kierrettävillä lukoilla - ihan ok jalusta hintaisekseen, mutta gitzo on tukevuudessa toiselta planeetalta... tukevuuteen vaikuttaa myös jalkojen teleskooppijatkeiden määrä, mitä vähemmän, sen tukevampi...
Vs: Hyvä jalusta Itse ajatttelen että jalustassa kuuluu olla mahdolisimman vähän liikuvia osia, tai osia yleensäkin, mahdolisimman vähät jatkeet kierrettävinä, keskiputkea ei tarvita, kuula tai kahden ruuvin kino, ei mitään sillisalaattia. Ja mahdollisimman vähän muovia.
Vs: Hyvä jalusta Mun paras jalusta on iänikuisen vanha Slik SL-67, jossa kokonaisuutta tukevoittaa vinotuet jaloista keskiputkeen. Jalat on melko isohalkaisijaisia ja varustettu sisään ruuvattavin piikein. Mukana oli ns. videopää, mutta sen saa tietysti vaihdettua kuulaniveleen jos haluaa, tosin tuo videopää on aika mukava käyttää, eikä retkahda kuten kuulanivel jos sen vahingossa jättää löysälle. Toisena on kevyempi Gitzo, jonka keskiputken voi käänttä jos haluaa vaikka makrokuvailla ison jalusta alla. En pidä jalustoista joiden jalkojen asentoa pitää trimmata jotta saa ne yhtä levälleen kuten duunin Manfrotto 075, eli jalkojen avautumista säädellään vinotukien säädöllä, hidasta ja hankalaa.
Vs: Hyvä jalusta Kiitoksia hyvistä vinkeistä! Tuo on varmaan totta, että mitä vähemmän liikkuvia osia, sen parempi. Ja sekin, ettei se varsinainen jalustan paino niin paljoa merkitse nykymateriaaleilla. Vähän olin itsekin tuohon gitzon systematic sarjaan päätymässä, vaikuttaa sangen hyvältä. T Jukka
Vs: Hyvä jalusta Yleensä kalliimpi omn parempi? Ostin joululahjaksi itselleni suht hyvän Benron. alla linkki. halusin nimenomaan helposti kuljeteltavaa jalustaa suht isollekin kameralle. Tämä on paljon kevyempi kuin Manfrotton 055, silti tukevuudessa aivan riittävä (kohtuuden rajoissa). Painuu myös pieneen kokoon, että reissua varten voi pakata vaikka matkalaukkuun. http://www.telefoto.fi/tuote/73/603/benro-transformer-travel-angel-c1692t-jalusta-b0-kuulapaa-c1692tb0 En haluaisi Manfrottoa moittia koska olen semmoista juuri myymässä, mutta kyllä on hyvä mieli tästä uudesta jalustasta. Kysymys on kuljeteltavuudesta ja käytön mukavuudesta mikä lisää myös kuvausmahdollisuuksia.
Vs: Hyvä jalusta Miten jalusta voi olla tukeva, jos sen painopiste on siellä puolentoista metrin korkeudella? Kokeilkaapa ihan vaikka huvin vuoksi, miten paljon kokonaisuus tukevoituu, jos keskiputken alapäähän laitetaan jokunen kilo, esimerkiksi se kameralaukku roikkumaan. Minusta jokaisessa jalustassa pitäisi olla keskiputken alapäähän kiinnitettävä koukku, mihin sen painon voisi ripustaa.
Vs: Hyvä jalusta Mulla on kanssa ihan hyviä kokemuksia Benrosta, en nyt muista mikä malli mutta taitaa olla sieltä isommasta päästä, painoa joku 2 kiloa. Itse en osaa kyllä kaivata tuohon mitään lisää. Jos oot Jukkis käymässä Hgissä lähiaikoina niin tuu testaamaan.
Vs: Hyvä jalusta Jos olet rapiat 180 cm, niin tuosta pitäisin kiinni. Minun vanha alumiininen Gitzoni yltää kyllä tasamaalla (kuulapäällä ja kameralla) silmän tasalla. Mutta jos on vähänkin epätasaista, niin pelivaraa saisi olla jalustan jaloissa. Minä olen harkinnut uudeksi jalustaksi Gitzon Systematic-sarjan jalustaa GT4542LS.
Vs: Hyvä jalusta Hiilikuitu on nykyään usein kevyiden jalustojen materiaalina, itsellä ei ole muuta kokemusta, kuin hiilikuidusta noin yleensä suhteessa alumiiniin, sekä polkupyörien rungoisa, että purjeveneen mastoissa. Alumiini on melko kuollutta materiaalia (pieni kimmomoduuli) ja hiilikuitu on taas joustavaa materiaalia riippuen pitkälti siitä minkä suuntaisia kuidut on ja millainen hartsi on käytössä. Yleistäen voisin määritellä oman kantani siten, että alumiininen jalusta on suhteellisen jäykkä ja joustamaton, kun taas hiilikuituinen on joustavampi ja, näin uskon, myös vähemmän vakaa, värinä hidastuu hitaammin. Kuten varmasti kaikki tietää, niin teräskin on joustavampi kuin alumiini (selvästi isompi kimmomoduuli), alumiinin ja hiilikuidun ero on melkoinen. Jotenkin jo alunperin pidin hieman kummallisena kun huomasin, että hiilikuitua on ruvettu käyttämään jalustoissa. Fossiili mikä fossiili ; )
Vs: Hyvä jalusta Valitettavasti painosta on apua tässä lajissa, joskin jalustan painoa voi lisätä lisäpainolla, kuten ripustamalla kuvauslaukun jalustan alaosaan. Ehdottomasti tukevin käyttämäni tripod-jalusta on Manfroton Pro 161, mutta sitä ei sitten kovin pitkälle roudaile mielellään. Painoa on 10 kiloa kunnon 3D-pään kanssa. Sillä pysyy palkkikamerakin paikallaan ja korkeutta saa yli 2,5 metriä, jos pitää esim. jotain teollisuuskuvia ottaa.
Vs: Hyvä jalusta Hiilikuituakin on monenmoista kimmomoduliltaan. Lisäksi rakenne ja hiilen suunta voi vaihdella. Tosin epäilen, etteivät nämä meidän jalustat - kalliitkaan - mitään komposiittirakenteen huippuja ole. Asiaa tutkimatta en väitä enempää. Käyttäjäkokemuksen perusteella sanoisin kuitenkin, että hiilikuitujalustasta saadaan painoonsa nähden tukevampi kuin alumiinisesta. (Ei liene yllätys.)
Vs: Hyvä jalusta Profiloitu alumiini on kyllä aika jäykkää, mutta noissa ihan kevyimmissä hiilikuidun "mukavuus-faktori" on varmaan juuri painon puolesta paljon parempi. Auton peräluukkuun kuitenkin heittäisin oikein kunnon alumiinikönkäleen, jos kuvista pitäisi laskuttaa.
Vs: Hyvä jalusta Värinän vaimennuksen kannalta materiaalien suhteen yleensä ajatellaan päinvastoin. Mutta pääasia, että on jotakin kantaa.