Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Suositelkaa kolmijalkaa

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana fangio, 1 Huhtikuu 2005.

    Mulla on nyt kunnon pallo ja jopa Wimberleyn sidekick, mutta eitse jalkaa ei ole.

    Mikäli olisi hyvä ja kohtuuhintainen tripodi?
     
  1. spege

    spege

    77
    0
    0
    Mulla on itselläni Manfrotto 055 Pro, erittäin hyvä hinta/laatusuhde, riittävän tukeva myös sille sinun viissatasellesi eikä ole liian kookas/painava. Korkeus riittää sinulle mainiosti.

    Jalustassa on myös sellainen hyvä puoli, että keskiputken saa siitä irti ja työnnettyä poikittain jalustan päähän, jolloin esim. makroilu maanrajasta onnistuu mukavasti, kun jalat menevät vielä täysspagatiin.

    Rajalalla jalusta maksaa 152 e, siis ilman mitään päätä.
     
  2. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 444
    432
    83
    Jos itselle nyt olisin ostamassa, niin manfrotto neotec olisi valinta. Mutta ei taida olla riittävän tukeva sun 500/4:lle. (kantavuus sama kuin 055:ssa, 6kg) Käytettävyys näyttää vaan olevan aika hyvä; asia jota osaisin arvostaa.

    Ja todellakin, en omista kyseistä jalkaa...vielä.

    Muitakin merkkejä tietty on... luontokuvaajien suosimat gitsot ja sit noi unilogit... slikin jaloista ei kokomuksia, paitti minipro3 pöytäjalka joka sinällään on omassa luokassaan aika toimiva.
     
  3. joonal

    joonal

    21
    0
    0
    No jos on sivukiikut hankittu, niin ei varmaan hirveesti kannattais kolmijalassa säästellä, varsinkin jos 500/4:sta meinaat sillä kannatella, eli jotain isompaa Gitzoa peliin vaan.
     
  4. spege

    spege

    77
    0
    0
    Raskaaksi menee...

    Mulla oli itselläni ennenkuin siirryin Leicaan Canon EF 300/2,8 L IS + 2-X + 10D/akkukahva, jota käytin paljon Manfrotto 055 Pro + 488 RCO-kuulapää-yhdistelmällä. Kamerasatsin paino oli siis jotain 4 kg.

    Ei mitään onkelmia tukevuudessa, välillä testasin jalustan tukevuutta nojaamalla koko 70 kg painollani täydessä pituudessa olevan jalustan päälle. Manfroton jalat hieman taipui, muttei minkäänlaista huteruutta tuntunut. :)
     
  5. Minä otin budjettijalustaksi Cullmannin 3430:n. Siinä on mukana varsin asiallinen kinopää DIN-pikakiinnityksellä, keskiputki toimii monopodina ja se on kohtuullisen kevyt ja tukeva ja venyy tarpeeksi pitkäksi. Maksoi Kalefotossa 170,-, nettikaupoista saa hiukan halvemmalla.
     
  6. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 398
    179
    63
    Tuo 500/4L painaa jo yksinään aika lähelle tuon 4 kg ja kun siihen Laitetaan 1D + 1.4x lisukkeekksi, niin aika lailla jo enemmän. Osta vaan Gizmo ja jos painoa karsastat niin hiilikuituna. Nuo kuula ja sidekick maksoi jo sen verran perkeleesti, että ei kannata mannefrottoon panostaa...

    Ns. ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki (sidekick ja sille tehty kuula taitaa kantaa jo useita kymmeniä kiloja, Manfrottot ei edes kymmentä)

    ps. saahan sitä kokeilla, mulla on tuollainen Manfrotto 055 WDB vai mikä lie ja juuri tuo 488 kuula, ihan ok, mutta päällä ei ole tuota 500/4L:ää. Jos Manfrottoa katselet, niin älä ota tuota pro mallia jossa putki voidaan laittaa 90 kulmaan se on selvästi huterompi kuin tuo halvempi josta ko. ominaisuus puuttuu.

    Kun Fangio poikkeat helsingissä ja jos asialle ei ole hillitön kiire saat kokeilla tuota mun jalustaa, jos kiinnostaa? (sun piti muutenkin myydä mulle se puolilähilinssi muistatko? Tarttis olla siis yhteyksissä senkin asian tiimoilta.. Viimeistään tuossa miljöömuotokuvauksessa ollaan yhtäaikaisesti, joten sielläkin noita voi ihmetellä!
     
  7. Palataan. Olen nähtävästi pari päivää nettipimennossa.