Jotkut eivät osaa edes D800E:llä, minä osaan D700:lla. Emme mene suunnittelussa arkkitehtien kanssa yhteen. Tai sitten yksilössäni on vikaa. Mielenkiintoista kuitenkin, kuinka Photari ja NX2 tulkitsevat tuon. Tässä kaksi esimerkkiä suoraan RAW-käännöksinä ilman minkäänlaisia käpristyksiä. kapa edit Tosin taitaa tuossa terävämmässä Photariesimerkkikuvassa olla perusasetuksena oma RAW-terävöitys, joten terävyyden kannalta eivät ole vertailukelpoisia.
Vs: Moirèsta vielä Näytti olevan eri ruudustakin nuo kopit, vaan sama oli ilmiö. Pikselipiippareille voin tehdä uudet esimerkit. kapa
Vs: Moirèsta vielä D800:n huomattavasti korkeampi resoluutio auttaa vähentämään Moirea, ei päinvastoin. Osaltaan riippuu tietysti suurennussuhteesta ja detaljien koosta. Pienemmän aukon käyttäminen (diffraktio) auttaa vähentämään tätä efektiä, jos se on ongelma.
Vs: Moirèsta vielä Struktuurien välinen kulma vaikuttaa myös. Kameran sopiva kallistaminen auttaa joissakin tilanteissa. -p-
Vs: Moirèsta vielä Tuo esimerkkipari oli huono. Pantakoon se perjantai-illan nautintoaineen syyksi. Nykyarkkitehtuurissa tuollaista teräsverkkorakennetta esiintyy usein. Olen yrittänyt noissa vaihdella hieman kameran kallistuskulmaa ja kuvauspaikkaa, mutta tuloksena on ollut vain erilainen moiré-kuvio. Vasta parissa viimeisemmässä kuvauskohteessa olen törmännyt ilmiöön. Yllättävän voimakkaana. kapa
Vs: Moirèsta vielä Ei ole helppoa. Ennen talot tehtiin tiilestä ja niitä kuvatessa optiikan vääristymät näkyy kuvissa, varsinkin läheltä kuvatessa.
Vs: Moirèsta vielä Alempi on kuin mainosesitteestä ennen ko. rakennuksen valmistumista, jos tuota moirea ei lasketa
Vs: Moirèsta vielä Ajatus on hassu -- varsinkin, kun kuvassa on kaikki linjatkin ihan vinksallaan (eikö kukaan ole siitä koskaan kapalle maininnut...). ...Mutta siitä tuli mieleen, että Tilt&Shift-objektiivin perspektiivikorjauskin vaikuttaa varmastikin moirèen, eli sitä voisi kallistamisen lisäksi ja ohella kokeilla, kun sellainen on varmaan usein tällaisissa kuvauksissa käytössä.
Vs: Moirèsta vielä Erp, miten kuvia voi enää ottaa ollenkaan? On moirea, vääristymiä, perspektiivitkin menee väärin. Siihen päälle värivirheet kun valon eri aallon pituudet eivät päädy samaan kohtaan kuvatasolla. Lisäksi eri objektiiveilla on erilainen väritoisto. Tietysti noita voi korjailla, mutta aikaahan korjailuun menee. Onneksi ns. suuri yleisö ei tiedä miten huonoja kaikki kuvat oikeastaan ovatkaan...
Vs: Moirèsta vielä Eihän digiaikana kukaan tosissaan kuvia voikkaan ottaa, kaikki aika menee seuratessa DxO:ta ja muita kennon-nysväyssaitteja ja tutkiessa kuvien artifakteja.
Vs: Moirèsta vielä Vaikuttaa käsi kädessä terävyystason ja perspektiivivaikutelman määrittämisessä. Toisin sanoen, onnistuu vain vaikuttamalla jompaan kumpaan tai molempiin noista primääritarkoituksista. Lightroomissa on nyt niin hieno moirén paikallinen korjaus, että itse en välittäisi kuvaustilanteessa enää koko asiasta yhtään mitään. -p-
Vs: Moirèsta vielä Yritin äsken valmistaa Lightroom 4:ssä kroppi-esimerkkiä D700 moiresta. Mutta kas kummaa, kuvat joissa LR 3:lla kässäröitynä näkyi vaatteessa oikein komea moire korjaantuivat _automaattisesti_ heti kun tein niihin jonkun muutoksen 4:ssä. Ei siis tarvittu mitään erillistä toimintoa tahi työkalua. Pekka, näinkö tämä menee LR4:ssä?
Vs: Moirèsta vielä Tjaa, voikohan joissakin kuvissa pelkkä muutos PV2010 -> PV2012 häivyttää moiréta? En tiedä, demosaicissa ei sinänsä pitäisi olla eroa, koska se on kamerariippuvainen. Voi toki olla, että senkin laskenta-algoritmeja on yleisesti kehitetty. Se varsinainen moirén korjaus on kuitenkin alueellisissa työkaluissa. -p-
Vs: Moirèsta vielä Siitäpä tuossa lienee ollut kysymys, että LR4 tekee moiren korjausta myös automaattisesti. Vähän paha todentaa väitettä kun LR3 ei enää ole käytettävissä... Joka tapauksessa käsillä olleessa 4:ssä kuvassa moire hävisi samalla kun siirtyi uuteen prosessiin.