Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Moiren poisto

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Pii, 15 Huhtikuu 2012.

1. Pii

Pii

4 011
    0
    0
    Kuvasin äskettäin tiiliseinää ja enhän minä ollut varuillani ollenkaan, koneella sitten huomasin että hirvee moire!

Aikoihin en ole kuvista joutunut moiretta käsittelemään .....kuinkas se tehtiinkään?

Vastaisen varalle ; mitenkä kuvatessa asiaa voi auttaa tai edes vähentää.

2. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38
    Vs: Moiren poisto

Mikäs se moire olikaan? Ainakin Lightroom 4:ssä on nappia sen poistoon.

3. Pii

Pii

4 011
    0
    0

Mulla ei ole lightroomia - olikos se kevyesti blurraten?

4. Vs: Moiren poisto

Onko se moire heti vai käsittelyn jälkeen?
    Kuvasitko RAW:na ?

5. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Itse oon muotokuvissa tormannyt monta kertaa moireeseen, aika hankala on poista millaan jarkevasti. Lab-varitilaa ja sielta a ja b kanavia olen paikallisesti blurraillut, mutta teho on aika kehno.

LR 4 ei ole, joten siita ei kokemuksia.

6. Pii

Pii

4 011
    0
    0

Joo on rawina sekä jpg:nä en ole itse asiassa katsonut edes näkyykö jpgssä. Ihan heti kun avasin kuvan niin näkyi moire,en viitsinyt edes käydä muuta tekemään ennekuin otan selvää saako sen pois.

7. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Siis "avasit" RAW-kuvan? Sitähän on jo silloin käsitelty, jos näet sen näytöllä.

8. Vs: Moiren poisto

Joskus D70 aikaan kun törmäsin vastaavaan niin ACR:lla en ulostanut sitä normaalikokoa vaan pyysin tekemään isomman. 2000x3000 muuttui siis pikselikooltaan isommaksi ja kas, moirea ei näkynyt ennen kuin kuvan sitten photarissa pienenti takaisin samaan kokoon :D Jos blurrasi sitä moirealuetta hieman ja ei pienentänyt alkuperäiseen kokoon vaan vähän pienemmäksi niin siitä oli välillä apua, välillä ei. 

9. Vs: Moiren poisto

Kuvaa pitää katsoa 100% (200%...) koossa ruudulla, että voisi arvioida onko siinä moiréta. Muissa prosenttimäärissä ruudulla voi näkyä moiréta, joka johtuu tiedoston ja ruudun pikselien huonosta yhteensovittamisesta kyseisessä ohjelmassa.

Lightroom 4:ssä on nyt hyvä moirénpoisto. Sama taitaa olla uusimmassa ACR:ssä? En ole tsekannut.
    -p-