Vs: Nimetön / Untitled Kun ihmisen kuvan nimi on Nimetön / Untitled, nimellä on väistämättä kaksi merkitystä: kuva on nimetön, mutta niin on ihminenkin, joka on kuvassa. Nimettömyys ei merkitse identiteetin puuttumista, vaan postmodernilla käänteislogiikalla kuvastaa juuri sitä, että hän on yksilö, melkein kuin samanaikaisesti jokainen meistä (vrt. tuntematon sotilas, joka on viittaa täsmälleen jokaiseen sotilaaseen). Ja kun nimi on vielä kaksikielinen, ollaan samalla lokaalin / globaalin äärellä. Abstrakti nimi helposti vieraannuttaa, mutta pyrkimys kääntämiseen "kaikille kielille" muuttaa abstraktin pyrkimykseksi konkreettiseen viestintään. ...Katselen telkkarista vanhaa saksalaista kauhufilmiä. Kuva voisi (stereotyyppisesti ajatellen) olla 1920-luvun saksalaisesta kabareesta... siinä on samanlaista tyylittelyn ja brutaaliuden, koristeellisuuden ja karuuden tasapainoilua. Ja sitähän on elämä kulttuurissa, jokaiselle meille....
Vs: Nimetön / Untitled Hanskakäsi ikävästi katkaisee leuan, tekee tytöstä leuattoman. Ei muuta sijaa moitteelle.