Löytyisikö keltään tietoja tai käyttökokemuksia Pentaxin ja Mamiyan 645 kameroista? Mamiyassa on filmiperät, mikä voisi painaa valinnassa jonkin verran, mutta entäpä sitten muuten. Kai AF-optiikoita voi molemmissa tarkentaa hyvin myös käsin? Entäpä vanhempien objektiivien yhteensopivuus - ainakin Pentaxiin sopinee käsitarkenteisetkin. Vaan mitenhän on tähyslasien kanssa - liekö vakiotähyslasi hyvä vain automaattitarkennukseen? Kummatkin käyttää kuutta AA-paristoa, joten luulisi virtaa riittävän pakkasessakin. (otsikkoon lisätty myöhemmin käsitarkenteinen 645 Pro - en tiedä vielä sen pattereista)
Vs: Pentax 645N / 645NII ja Mamiya 645AF / 645AFD Miten sitten vanhemmat mallit pelaisivat, kuten Mamiya 645 Pro, tai Pentax 645. Olisivatko ne varmempia valintoja pitemmän päälle. Vaikka eihän tuo Pro ole mikään vanha - vastahan se 90-luku oli. Mamiya - Wikipedia Sitten taas jokin Pentax 645NII valottaisi filmin reunaan valotustiedot. Olisi aika kiva ominaisuus, tavallaan turha, osin ei. Pikku juttu. Mamiyan uudempi malli ainakin tekee saman: http://www.shutterbug.com/equipmentreviews/medium_large_format/0406mamiya/ Löytyi jonkinverran vastauksia Mamiyan eri mallien välillä: Mamiya 645 AF + Hasselblad Lenses
Vs: Pentax 645N / 645NII ja Mamiya 645AF / 645AFD Mulla on toi Pentaxin 645N ja kyllä sekin tekee noi valotustiedot siihen reunaan. Hieno peli. AF on hiukan hidas, kun on noihin uusiin eos-laseihin tottunut ja hiukan se 645 tuntuu pieneltä negalta. Omasta mielestä tuo Pentax sopii käteen kun olisi siihen mitoitettu ja kaikki säädöt on juuri siinä loogisessa paikassa, mistä niitä automaattisesti hakee. Kasetin puute joskus vähän rassaa, vaan eipä se 16 ruutua nyt niin paljon ole kerrallakaan räiskiä. Uudempaan Mamiyaan saisi tietääkseni digiperän, mitä ei Pentaxiin kai ole. Jos nyt digikuvausta harrastaa. Valonmittaus on ainakin mun käytössä toiminut hyvin ja automaatti on tarkentanut yleensä haluttuun kohteeseen.
Vs: Pentax 645N / 645NII ja Mamiya 645AF / 645AFD Mamiyassa voi käyttää vanhempiakin käsitarkenteisia optiikoita, mutta valonmittaus tapahtuu tällöin aukkoa himmentämällä. Tähyslasien kanssakin oli tällöin joitakin rajoituksia. Lisää tietoa löytyy Mamiyan manuaaleista. Automaattitarkenteisia opiskoitakin voi tietty tarkentaa käsin. Etsin on iso(hko) joten onnistuu ihan siinä missä muillakin Mamiyoilla. Automaattitarkenteisilla tarkennus on USM:iin ja sen sellaisiin tottuneelle hidas ja äänekäs mutta tarkka. AF Mamiyat valottaa myös filmille valotusajat. Paristojen kanssa ei ole kylmässäkään ollut ongelmia, mutta akkuparistojen latausajat on penteleen pitkät. Olisiko ollut 12 h tai jotain siihen suuntaan... Aika muovinen oli ainakin tuo Mamiyan 645 AF. Se tuli aika yllätyksenä. En sitten tiedä vanhemmista. Pro:ta kehuvat jämäkkätekoiseksi, ainakin sisuskalujen puolesta.
Vs: Pentax 645N / 645NII ja Mamiya 645AF / 645AFD N-malli minullakin oli. En kaivannut periä, ja käytin AF- ja MF optiikoita sekaisin, tosin kaikkia tarkentelin käsin. N:ssä kunnon rulla, siinä ensimmäisessä painonappivalintaa. Loistokamera, hyvä mittaus, käteenkäyvä. Luovuin, kun tuon kanssa ei kuvannut kuin keskikoolla, vaan räpsyttelin menemään kuin kinolla. Eli tavoitteeni suunnitelmalisempaan kuvaamiseen ei toteutunut. Nyt digiaikana ollaan vielä kauempoana siitä, vaikka moni selittääkin valorengas pään pällä, että ei ei, ei välineet mitenkään ohjaa kuvausta, vaan ihminen itse tekee sen. Kyllä kai. Joka tapauksessa suosittelen: paljon sympaattisempi värkki oli kuin Mamiyan Super tai Pro, jotka hommasin myöhemmin, en tosin tiedä miksi fiilikseni on tuo.
Vs: Pentax 645N / 645NII ja Mamiya 645AF / 645AFD Mulla on kokemusta vaan Pentaxin 645:sen ykkös versiosta. Kamera on edelleen hyvässä iskussa vaikka nykyisin melko vähäisellä käytöllä. Linssit ovat mielestäni loistavia, ne vanhatkin joita suurin osa setistä onkin. Itselleni kamera on ollut se paras minkä filmikameroista olen "omaksi" tuntenut. Nykyisin rajoitteena ei ole se, että joutuisi kuvaamaan puutteelisella kalustolla vaan enemmänkin ajan puute ja oikean mielentilan saavuttaminen kuvaamaan lähtiessä.
Vs: Pentax 645N / 645NII ja Mamiya 645AF / 645AFD Kiitoksia. Pentax 645NII olisi kiinnostava (peilin lukitus/2 sek itselaukaisin ja tavallinen kierrekiinnitys lankalaukaisimelle), vaikkakin objektiivien tarjonta/ koko järjestelmän hinta pitää tutkia. AF objektiivit ovat kalliimpiakin ja molemmilla merkeillä digeihin sopivia. Kulmaetsinkin on hankittava. Pentax on Mamiyaa kevyempi. Jotenkin sitä taistelee AF:ää vastaan jotta niin kauan kuin näkee, luulisi näkevän jotenkin tarkentaakin. Toisaalta ei sitä tiedä ennen kuin kokeilee. Esimerkiksi Hasselin kanssa on nyt vaikeaa Acute Matte D lasilla ilman leikkokuvaa tai mikroprismaa. Pitäisi oppia katsomaan vasemmalla silmällä, kun oikea heikkenee. Muutenkin Hasseliin en oikein pääse ineen, vaan ajattelin laittaa myyntiin. Painava, kömpelö, kylmä (muovinen sopisi hyvin ) - perinteinen varma klassikko onneksi noin myynnin kannalta. Siihen tottuisi jos olisi halua. Sen sijaan tiedän, että hieman kevyempi ja paremmin kädessä pysyvä sekä kinarimaisempi on vain hyväksi. Ei mulla kinarillakaan tule roiskittua liikaa ruutuja. Taitaa olla myös sovitteita Hasselin Zeissien käyttämiseen näissä Pentaxeissa ja Mamiyoissa. Siirtymävaiheen ratkaisuna saattaisi mennä - kun myynti kuitenkin vie aikaa. (Löytyi ainakin Mamiyaan.) Manuaalitarkenteisista ehkä Mamiya 645 Pro. Pitää tutkia ominaisuuksia lisää. 645AF tai 645AFD sitten taas ennemmin kuin uudemmat, sillä: button for self-timer & mechanical switch for mirror-lockup; setting for T (purely mechanical Time exposures) DOF preview on myös oltava. Kun tuo tarkennus on yksi epäselvä juttu, että miten näen, voisi olla järkevintä hankkia Mamiyan käsitarkenteinen malli normaaliobjektiivilla, ihan vain kokeeksi. Koko järjestelmän hinnassa on kuitenkin suuri ero AF:ään, ja muutenkin jos sillä pärjää niin silloinhan AF on ainoastaan turha. Ja kyllä se erillinen perä vaan kiinnostaa, joten merkkivalinta taitaa olla siinä. ( Mamiyan toiseksi uusin Phase One nimellä: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170578813539 Pentax http://www.dpreview.com/news/1003/10031002pentax645d.asp ) Pitääkin vielä tutkia, miten mahtaa toimia Mamiyan manuaaliobjektiivi 645AF:ssä. Siinä olisi ainakin nopeampi suljin verraten Pro-malliin. On sekin ominaisuus toisaalta sellainen pikku juttu, kuten filmin valotustiedotkin. Pro:ssa 1/1000sek. Pentax Pentax 645NII focus screens Pentax vai Mamiya Mamiya 645AFD or Pentax 645NII?? Pentax http://www.kgcphoto.com/Reviews_&_Tutorials/pentax_645nii_review.htm Pentax http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-medium-format-slr-camera-reviews/63276-pentax-645n.html Pentaxiin on manuaalilasit sopivia, mutta AF-Mamiyat toimivat vain himmennetyllä aukolla.
Vs: Pentax 645N / 645NII ja Mamiya 645AF / 645AFD Jos se AF ei oikein nappaa, niin manuaali M645 olis kyllä hyvä vaihtoehto. Ne on ihan törkyhalpoja ja täälläkin taitaa olla parikin myynnissä. Irtoperää ei tosin ole ja niiden inserttien hyöty on ainakin itselle vähän kyseenalainen. Mä myin tossa muita kameroita pois, mutta mm. M645:n jätin, koska kuilulla se on pieni, kevyt ja näppärä. Lisäksi löytyy valovoimainen (f1.9) normaali, vastaavaa ei mun muihin keskareihin löydy. Vaikka käyttö on aika pientä käyttöarvo on kuitenkin huomattavasti suurempi, kuin se pari-kolme sataa, minkä siitä saisi.
Vs: Pentax 645N / 645NII ja Mamiya 645AF / 645AFD ^ Nyt tuli oikein aikamatka jo: Mamiya M645 Jopa 645 Pro ja Pro TL on hyvin edullinen nykyään. http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,20187.0.html http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,47055.0.html
Vs: Pentax 645N / 645NII ja Mamiya 645AF / 645AFD / 645 Pro Aurinko näkyi ja pari rullaa tuli kuvattua käsivaralta hasselilla. Sujuva vehjeshän se kuitenkin on, mutta kyllä pitempi rulla kelpaisi kuin 12 kuvaa - ja kinomaisempi meininki. Pitää varmaan katsella ensin rinnalle jotain halpaa 645 kameraa yhdellä objektiivilla, jotta saa tuntumaa. Ei voi hasseleista ihan noin vain luopua, kun vasta olen pääsemässä siihen ineen. Neliöformaatti on vähän metka juttu kanssa... en ole ihan varma haittaako se vaan minua käytännössä. Kevyempi kameralaukkukaan ei olisi pahitteeksi eikä leveämpi kuvakulmakaan laajikseen (hasselin 40mm vs 645 35mm). Taitaa olla 220 filmit kiven alla nykyään?
Vs: Pentax 645N / 645NII ja Mamiya 645AF / 645AFD / 645 Pro Ah, ei tuo ollut yhtään hyvä päätelmä! On lopulta monipuolisempi, ja käytännössä usein laajempi, tuo 40mm hasselissa kuin 35mm 645:ssä, koska hasselilla voi kuvata paremmin kamera vaakasuorassa, ts. pystylinjat suorassa.
Vs: Pentax 645N / 645NII ja Mamiya 645AF / 645AFD / 645 Pro Höbläkin muuttaa luonnettaan. Esim. prismaetsin tai verhosuljinpeilikammio valotusautomatiikalla tai moottori tai se 16-kasetti tekevät perusviissatasesta poikkeavan laitteen. 16-kasetti prisman kanssa on käypä juttu, jos siihen rullalle nyt jostain syystä haluaa yli 12 kuvaa. T. K.
Vs: Pentax 645N / 645NII ja Mamiya 645AF / 645AFD / 645 Pro Hauskaa,että tähänkin ketjuun tunkee "hasselblad" orientoituneita mielipiteitä, kun säikeen tarkoituksena oli jotain ihan muuta. Sanon ihan oikeesti, että missä se ero näkyy jos kuva valotetaan hasselilla ta pentaxilla................Kyl mää ihan oikeesti ihmettelen. Ihan oikeesti harkitsen tällä hetkellä ostanko 645D:n vai en.
Vs: Pentax 645N / 645NII ja Mamiya 645AF / 645AFD / 645 Pro Minulla oli jonkin aikaa Pentax 645, ja siitä viisastuneena valitsisin nyt Pentaxin 645-rungoksi 645N:n. Syyt: N:ssä ei ole niin nihkeä "painonappikäyttöliittymä" kuin vanhemmassa. Taasen NII:n peilin lukituksesta en maksaisi extraa, koska en kokenut vanhalla 645:lläkään sitä mitenkään kaipaavani. P645:n hyviä puolia olivat mm. loistava etsin, yleinen kätevyys (pl. painonapit), ja hyvä lasivalikoima. Ja hyvä yhteensopivuus Pentaxin muun kaluston kanssa (67-lasit 645:n, 645:n lasit kinorunoihin.. jopa automaattihimmennyksellä.) Mamiskan kanssahan ollaan äkkiä mittaamassa valoa himmennetyllä lasilla. Mamiyasta kadehdin aina 80/1.9 lasia ja jos joskus teen paluuta 645-formaattiin, niin ehkä hommaankin jonkun halvan Mamiya 645-rungon 80/1.9:n kera.
Vs: Pentax 645N / 645NII ja Mamiya 645AF / 645AFD / 645 Pro Anteeksi! Toisaalta luonnollista että vertailuja tehdään kameraryhmän ulkopuolelle. Vaan mikä on ulkopuolella, riippuu miihin rajaus laitetaan. Jos oikein tulkitsen, otit puheeksi objektiivien erot ja sanoit ettei niitä näy. Tästä ei ole vielä ollut sanallakaan puhetta. Itselleni on tullut käsitys, että niin Pentaxin kuin Mamiyankin 645 optiikat ovat erinomaisia. Tämä perustuu vain siihen, että merkit ovat tehneet perinteisesti hyvää, ja en ole sattunut näkemään 645 juttuja selatessani vielä moitteita. Se mitä toivon objektiiveilta, on pienempi paino ja koko kuin hassubladilla joka tässä ketjussa olkoon virallisesti julistettu kömpelöksi dinosaurukseksi. Vai 645D. Lie edullisempi kuin Mamiyan perät? http://www.studiovarustamo.fi/Studiovarustamo/VARUSTAMO.html Tuosta saisi digille sopivan rungon: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280602434801 Miten tätä digiorientaatiota tännekin tunkee!
Vs: Pentax 645N / 645NII ja Mamiya 645AF / 645AFD / 645 Pro Itsellä on mamiyan 645 Pro kahvalla ja ei ole oikeastaan kuin hyvää sanottavaa. 80mm f1.9 lasilla aivan mieletön peli. Omistan myös 150mm f4 lasin josta ei myöskään pahaa sanottavaa. Mukavan kokonen ja painoinen kädessä(ei liian kevyt). "Käyttöliittymäkin" kahvan kanssa on juuri eikä melkeen omaan käteeni sopiva. Kulkee mukana ulkona ja sisällä. Leaf shutter objektiiveillä saa synkkaan vauhtia.
Vs: Pentax 645N / 645NII ja Mamiya 645AF / 645AFD / 645 Pro Terve! Itsellä Mamiya 645AF ja AFD-II rungot + tukko lasia. Olen ollut tyytyväinen. Ensimmäinen AFD-II runko oli nk. maanantai kappale. Suljin tai jokin siitä hajosi ja oli piiitkään huollossa, lähettivät Ruotsin huollosta Japaniin asti. Sieltä se sitten aikanaan tuli takaisin ja nassauttelin vajaan rullan kunnes se sekosi uudelleen. Sovin maahantuojan kanssa että pidän vararungon jonka heiltä sain ja palautan tuon viallisen. Eipä ole ongelmia ollut sen jälkeen. AF ja AFD-II rungoissa on pieniä eroja, esim. mirror lock up on AFD-II:ssa sähköinen kun taas AF rungossa se on mekaaninen vipu. AF nopeudessa taitaa olla jotain marginaalista eroa, en ole vertaillut sen enempää. Lasit on erittäin hyviä, itsellä kokemuksia 45mm, 55-110mm, 80mm 150mm, 105-210mm laseista. Kaikki piirtää täydellä aukolla jo erittäin kauniisti. Jos kameraa käyttää manuaalitarkennuksella kannattaa harkita tähyslasin vaihtoa, alkuperäinen on ehkä hieman heikko, tämä siis oma mielipiteeni. Muut kertokoon omista kokemuksista. Voin kyllä suositella Mamiya 645AF/AFD settiä!
Vs: Pentax 645N / 645NII ja Mamiya 645AF / 645AFD / 645 Pro Sittenkin 30mm 645 koossa on myös tuolla tavoin 'kroppisiirtona' käyttäen laajempi kumpaankin suuntaan kuin 40mm 66 koossa. (645 pystyruutuna sommiteltuna: horisontaalikulma 73,7 astetta vs kuuskutosen 71 astetta. Itse asiassa se on tasan sama kuin SWC:n 38mm objektiivilla) FL x (57mm) y (45mm) 30 87.069° 73.745° 40 70.945° 58.720° FL x (57mm) 38 73.745° Laskinta käytin, jossa on tuo 57x45mm filmiala 645:lle. Field Of View Calculator edit. ÄHÄkutti!! Mistä minä nyt tuon 30mm repäisin. Sehän on 35mm, mikä 645:een on saatavilla! Siis sittenkin: FL x y 35 78.317° 65.475° Mutta on pitkä sivu kuitenkin noin laaja kuin 78,3, joten on se varsin 'tehokas' kroppisiirtokäytössä kuitenkin. Tässäkin tulee konkreettiseksi eri kuvamuotojen vertaamisen vaikeus, mikä on aina osin mahdotonta. 35mm 645-pystyruutuna antaa selvästi enemmän "siirtovaraa" vertikaalisesti kuin SWC - se nyt on selvä - kuvakulma ei kuitenkaan ole yhtä laaja toiseen suuntaan. (Mutta tämä sopisi minulle erittäin hyvin!)
Vs: Pentax 645N / 645NII ja Mamiya 645AF / 645AFD / 645 Pro ^ Päinvastoin. Ajatuksen liukastusaine auttaisi varmaan aamutuimaankin. Onko 35mm objektiivi myös tuttu? Vanha 35mm on selvästi AF-mallia erilainen jo etulinssin muodosta päätellen: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=330505681301 http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130467155655 IF = Inner Focus Joissain Mamiyan objektiiveissa on samanlainen hahlo kuin vanhoissa Nikkoreissa. Mihin runkoihin sitä tarvitaan? Ilmeisesti sellaiset objektiivit ovat vanhempaa sarjaa, oletan. http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170561206603 Mamiyan optiikoista löytyy sitä ja tätä. Pitää tutkia aihetta enemmän, mutta nyt ällistyttää tällaiset: Beware the original 80mm lenses, both f2.8 and f1.9 - they are lemons! I've found that for near focus, the sharpness of the 35/3.5 makes me cry for joy just about every time. Soft corners, soft everything, murky contrast, very cool, greenish color rendition. (35mm) Just how funky is the Mamiya 645 35mm/3.5 N lens? Are all Mamiya M645 lenses the same quality? Pitäisi löytää jostain selostuksia versioista. Onko mitäkin muutettu ja missä vaiheessa. Hasselblad 40mm IF FLE Mamiya AF 35mm f3.5 Pentax FA 35mm f3.5 Pentax 645 FA 35mm Review