Tästä aiheesta (http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,76992.0.html) innostuneena ajattelin tehdä tällaisen testin itse ja yritän kehitellä tätä vielä lisää. Ensin kokeilin suurennuskoneen objektiivilla, mutta en saanut koko negatiivia kuvaan kerralla enkä ala kiinnittelemään niitä GIMP:ssä. Seuraavaksi kokeilin JML Optics 1,2/56 objektiivia, joka on kiinni sähköisessä sulkimessa. Valonlähteenä eBaystä ostettu joku Pro LED video light ja valo tulee kondensorilinssin läpi vnegatiiville, joka on kiinni Opemus 4:n filmipidikkeessä ja palkeina Opemus 4:n palkeet. Kamerana Canon EOS 450D. Seuraavaan testiin pitää laittaa negatiivi lasilevypidikkeeseen, koska optiikka ei tule tässä systeemissä aivan keskelle. Asiasta enemmän tietävät saavat kertoa mielipiteitä tästä ja antaa käytännön/parannus vinkkejä. Nuo kolme esimerkkiä on GIMPissä käännetty ja auto white balance.
Vs: Digireproaminen projekti Onkos kukaan kokeillut ihan vain valopöytä - makro-optiikka-viritelmää? Valopöytään mustalla mattakartongilla reunustettu nega/dia, makro-optiikka jalustalla ja tarkennuskiskolla ja valopöydän ympärille mustasta kartongista hajavalosuoja? Jos ostaisi valopöydän ja yrittäisi tuota?
Vs: Digireproaminen projekti Aika pitkälti tuolla tavalla ihmiset taitavat tehdä. Eiköhän näitä tapoja ole monia. Tuo JML:n objektiivi on esim. täysin macro-objektiivi Ei edes tarkenna kovin pitkälle.
Vs: Digireproaminen projekti mä skannaan kaikki keskikoon negani tuolla systeemillä. Laitan negan suurennuskoneen pitimeen ja suoraan valopöydälle. Laitoin pari kertaa ympärille mustaa kartonkia, mutta en ole sillä mitään vaikutusta siihen, että kuvaan ilman kartonkia. Optiikka on niin lähellä, että siitä näkyy vain negan 67 pitkä sivu ja lyhyessä päässä hieman negapidintä. Laatu riittää mielestäni nettikäyttöön ja kyllä niistä noin hyvän 30*40 tulosteenkin saa. Esim. nämä on skannattu ko. tavalla http://www.kameralaukku.com/portal/inde ... 230.0.html"]http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,85230.0.html
Vs: Digireproaminen projekti Jos on valaistukseltaan tasainen valopöytä, niin kääntörenkaalla symmetrinen 50-millinen ympäri ja kuvaamaan. Maskia kannattaa käyttää sivusta tulevan valon eliminoimiseen. Tulee ihan hyvää jälkeä, eikä maksa paljoa.
Vs: Digireproaminen projekti Ton optiikan ongelma on se, että se on luultavasti oskilloskooppi optiikka. Se on tosiaan tehty lähikuvaukseen, mutta välittämättä piirrosta.. valovoima on noiden ainoa suunnittelukriteeri. Kun tarkotus on ollut ottaa polaroidille kuvia oskilloskooppin ruudusta, siis tallentaa se ruudun näkymä.
Vs: Digireproaminen projekti Joo, tuo objektiivi on tehty CRT näyttöjen kuvaamista varten. Pitää kokeilla seuraavaksi käännettyä 50mm objektiivia ja vähän verrata ja ottaa skannerilla kanssa vertailukuvat.
Vs: Digireproaminen projekti Noh, en semmoista omista, ni en osaa sanoa. Olisihan tuossa tuo Tamron 70~150mm Macro, että sillä voisi kokeilla myös. Ennemmin mun pitäisi saada tämä systeemi toimimaan 110, APS ja 127 koolle kuin kinolle. Kinon pystyn kuitenkin tuolla Epsonilla skannaamaan.
Vs: Digireproaminen projekti Niin tuon 50-millisen on tietenkin oltava symmetrinen gaussilainen eli sellainen ihan perusobjektiivi, kuten Nikonin tai Canonin 50-millinen f1.8. Ei suinkaan mikään valovoimaihme. Joku tonnin macro varmaan on ihan yhtä hyvä, mutta jos sitä ei muuten tarvitse, niin tuolla saa himmennettynä riittävää/vastaavaa laatua 900 euroa halvemmalla. Kääntörinkuloita saa valmiina muutamalla kympillä.
Vs: Digireproaminen projekti No, hyllystä löytyy 1.4/50 Planar, 1.9/50 Cosinon 2.8/55 Cosinon ja 2/58 Helios. Yhtään Canonin objektiivia en omista tai Nikoniakaan, kun ei ole ollut tarvetta ostaa. Pitää kokeilla yhtä sun toista, kunhan ehtii =) Lapset vie kuitenkin suurimman osan ajasta ja satuin nyt laittamaan tuon paljesysteemin Opemus 6:n kiinni, niin siihenkin pitää rakentaa uusi systeemi.
Vs: Digireproaminen projekti Tässä on minun kokeiluni. 6x7 -nega suurennuskoneessa josta poistettu objektiivi ja kone käännetty osoittamaan sivulle, kuvattu ihan jalustalta, kameran kohdistus silmämääräisesti. Nega on oikein valotettu ja hyvällä kameralla kuvattu, reprottu digirungolla ihan hyvällä optiikalla jonkun verran himmennettynä. "Nettilaatua" näyttäisi saavan tämän kokeilun perusteella mutta ei mitään mullistavaa jälkeä. En oikein keksi mikä on se heikko lenkki josta parempi laatu jää kiinni. Tässä vielä kuvauskalusto koska se lienee tässä tapauksessa oleellista: Canon 40D, Super Takumar 50mm f/1.4 aukolla 11, 10mm loittorengas, valotusaika 1/15, 100ASA. Matti
Vs: Digireproaminen projekti Jaa-a. Originaalinega siis on kuitenkin terävä eikä yhtä pehmeä kuin tämä? Tuo Takumar kyllä on hyvä lasi, mutta lienee kuitenkin optimoitu pitempiä kuvausetäisyyksiä varten. Sehän ei ole symmetrinen konstruktio. Toisaalta aukolla 11 diffraktio jo heikentää kuvan laatua mutta ei kai sentään näin paljoa. Kolmanneksi tulee mieleen jalusta, onko se riittävän tukeva, miten kamera on laukaistu? Voisiko olla kyse näiden kaikkien yhteisvaikutuksesta? Jos siis oletetaan että tarkennus on kuitenkin ollut kohdallaan. Ensimmäiseksi varmaan kokeilisin jollakin toisella lasilla.
Vs: Digireproaminen projekti Kyllä tuon negan pitäisi olla terävä siitä kohtaa mihin on tarkennettu, tosin ainoastaan hätäisesti vilkaisin luupilla, täytyy kokeilla toisella kun tuo nyt vaan sattui käteen. Kamera oli tukevalla jalustalla ja laukaistu ajastimella ja peili ylhäällä. Tarkennus on ollut kohdallaan ja aukko 11 vielä kompensoimassa kohdistusvirhettä. Täytyy jatkaa kokeiluja. Matti
Vs: Digireproaminen projekti Heikko lenkki taitaa olla canon 40d, 6x7 negan pienentäminen minikennolle on huono veto jo alkuunsa. Negan laadulla ei ole varsinaisesti mitään väliä, koska sun pitäis lähinnä kattoa vaan saatko terävää raetta.. sitä mistä se kuva koostuu. Ton kameran laatu skannerina on heikompi kuin oikeastaan minkään markkinoilla olevan skannerin (2743dpi jos saa täysin koko ruudun käytettyä miinus AN ja värimatriisi), 3888×2592 pixeliä ja edessä AN filtteröinti sekä värimatriisi. Sen lisäksi rajaat vielä 6x7 negan, eli edes koko toi pieni kenno ei ole käytössä. Ei tosta kannata nettilaatua ihmeempää tosiaan odottaa, jos miettii että kinariskanneri tekee jo sen 30-50megapixeliä kinariruudusta. Ja se riittää printtiin... tarvit keskarista enemmän tai vähintään saman verran. Eli homma pitäis tehdä osissa, siten että otat 6x7 ruudusta joku 4 tai enemmän ruutuja ja liität ne yhteen. Tää AN filtteri on se syy, miksi digikamera jossa sellanen on.. ei ole erityisen hyvä skannerina. Ei vaan saa koskaan terävää raetta aikaiseksi. Scannereissa ei tollasta ole, sekä ne tekee RGB arvot joka pixelille. Nikon D300HR Ja tosiaan, toi F11 on kans liikaa. Noi kennot ei siedä diffractiota myöskään kovin hyvin... käytännössä kannattaa testata eri aukot. Teoriassa paras tulos on aina suurimmalla aukolla, käytännössä yleensä pari pykälää himmennettynä.
Vs: Digireproaminen projekti Laitoin 6x6 negan Opemukseen lasien väliin ja kuvasin Tamronin 70-150 Macro Zoomilla ja sain tällaisen tekeleen aikaan. GIMP:ssä Invert ja Desaturate ja Auto Normalize + jotain muuta pientä värisäätöä. Kamerana edelleen Canon Rebel XSi (450D).
Vs: Digireproaminen projekti Tässä muutama 50mm makron hintoja: Tuollaisella 50mm makrolla saa siis tarkennuksen kohdalleen ilman välihärpäkkeitä, mutta entäpä sitten objektiivista negalle/negapitimeen, eikö siihen tarvita jonkinlaista valotiivistä paljetta? Kävisikö joku näistä tuohon tehtävään?: http://viewitem.eim.ebay.fi/Bronica-ETR-Compendium-Lens-Shade-with-58mm-Ring/231046575221/item http://viewitem.eim.ebay.fi/Hasselblad-compendium-variable-lens-shade-50mm--250mm/261297765608/item http://viewitem.eim.ebay.fi/MAMIYA-RB67-RZ67-SHADE-HOODCOMPENDIUM-90MM-UP-TO-360MM-W76MM-ADAPTER/151021065311/item http://viewitem.eim.ebay.fi/HASSELBLAD-B60-SHADE-HOODCOMPENDIUM-38MM-UP-TO-250MM-W60MM-BAYONET-ADAPTER/111043829828/item Näiden lisäksi tarvittaisiin tietysti sovite jolla nämä saadaan objektiiviin kiinni ja jonkun näköinen negapidinkin etupuolelle.
Vs: Digireproaminen projekti Tämän päiväistä säätöä =) Pistin tuon LED hässäkän tekemäni valopöydän sisään. Siinä on tuollainen akryylilevy, jonka päällä lasi. Siihen nega ja vanha Ernemann projekti palkeiksi. Kamera siihen päälle. Objektiivina Planar ja koska palkeet ei tietenkään riitä, niin pistin nokalle sitten lähilinssin nro 4. Tarkennus 19-25 CM. Varmaan huonontaa kuvanlaatua, mutta tällainen härpäke tällä kertaa. Kyllä mä tästä jotain kehitän. Ja tässä siis 120 koon (6x6) Ilford Delta 100. Kokeilin nopsaan, ni Tamronin Zoomilla tietty onnistuu ilman lisälinssejä tietty. Pitääkö se perhana hommata joku 50mm Macro linssi vielä. Argh. Halvin vaihtoehto?