Auttakaa miestä mäessä! Digikuvauksen lisäksi on alkanut kiinnostaa mustavalkokuvaus vanhoilla kameroilla. Haluaisin erityisesti aloitella mittaetsinkameralla kuvaamisen. En ajatellut aluksi sijoittaa paljoa, jos ei sitten kiinnostakkaan. olen seuraillut muutamia forumeita ja näyttäisi, että venäläisillä kameroilla pääsisi hyvin alkuun. Hyviä M42-sia linssejä on kertynyt nurkkiin, eli onko mittaetsimiä tehty kyseiselle kierteelle?? Kuumia vihjeitä ja jopa tarjouksia M42-mittaetsinrungoista voisi tänne foorumille laittaa. Kamera olisi tietenkin hyvä olla myös sellainen, että filmien hankinta ei olisi älyttömän vaativaa tai että pattereita ei saisi mistään. Tästä ryöpystä on varmasti hyvä aloittaa.. Janne
Vs: Mittaetsinkamera Venäläisillä pääsee halvasti kyllä alkuun mutta kun niiden kameroiden laatu on ihan mitä sattuu niin voi kyllä innostus lopahtaa jo alkuunsa ennenkuin pääsee edes vauhtiin. Saatat löytää helmen mutta laatu vaihtelee yksilöstä toiseen aivan laidasta laitaan. Ja vanhoja kameroitahan nuo jo ovat kaikki venäläiset mittaetsinmallit. Varmaan millä tahansa käytetyllä kameralla aloitellessa olisi kivuttominta ottaa yksilö jolla joku tuttu on paljon kuvannut ja osaa opastaa alkuun. Mutta aina ei taida olla tuohon tilaisuutta.
Vs: Mittaetsinkamera Missähän hintaluokassa mahta pyöriä sellaiset kamerat jotka ovat jo aloitteljan "väärtejä" eli saa oikean kuvan mittetsimellä kuvaamisesta ja mitä malleja suositellaan?? ei tarvitse olla välttämättä tuolla M42 kierteellä
Vs: Mittaetsinkamera Mittaetsinkameraan tarvit luonnolllisesti mittaetsinlasit. Nämä ovat esim M39 laseja, tai sitten leican M mountilla. M mounttiin saa m39 lasit adapterilla kivuttomasti. Ostaisin itse suoraan leican tms jos alottelisin kuvaamaan mittaetsimellä, jos ei nappaa niin niissä ei paljoa menetä kun myy pois. Niiden etsimet jne on vähän toista kun ryssäpeleissä yleensä.
Vs: Mittaetsinkamera Kyllä ne leicat melkosesti kustantaa. M42 SLR-järkkärillä vois alotella, jos laseja jo on, eikä pakko oo mittaetsinkamera olla. Kyllä venäläisissäkin mittaetsimissä löytyy hyviä malleja, uskoakseni Kiev 4 on aivan hyvä kamera etsimeltäänkin. Ei ehkä ihan just leica-tasoa, mutta kuitenkin. Foorumilla oli myös zorki 3 myynnissä, jonka etsintä kehuttiin. Noilla on kuitenkin hintaa yleensä semmonen 1/10 Leicasta, että jos touhua haluaa vaan koittaa, niin ehkä semmosella pärjää.. Kunhan ostaa suht luotettavalta myyjältä tai muuten pääsee toteamaan toimivuuden, kun niitä viallisiakin on.
Vs: Mittaetsinkamera Halpa ja kohtuullisen laadukas aloutuspaketti voisi olla myös käytetty Voigtländer Bessa-R ja lasiksi siihen Jupiter-8. Tuo runko on moderni ja hintaisekseen hyvälaatuinen kaikin puolin. Sitä saa satasen nurkilla käytettynä. Tuota lasia saa halvimmillaan parilla kympillä ja se tekee ihan kelpo jälkeä. Sellainen taisi olla täällä myynnissäkin.
Vs: Mittaetsinkamera Itselläni oli Fed 5V ja siihen Industar 61 linssi. Oli melko pirun skarppi yksilö, ja teki hyvää jälkeä. Hankkiuduin siitä kuitenkin eroon, kun kamerassa ei ollut mittaria. Erillisen mittarin kanssa leikkiminen vei pointin pienehköstä ja simppelistä reissukamerasta. Mutta jälkeenpäin jäi hieman harmittamaan tuon erinomaisen linssin menettäminen... Sen tilalle hankin sitten Canonin GIII QL17, joka on kiinteälinssinen mittaetsin. On pirun hyvä kamera erinomaisella optiikalla. Muita kiinteälinssisiä mittaetsinpokkareita löytyy mm. Yashicalta ja Rolleilta.
Vs: Mittaetsinkamera Tuo Voigtländer Bessa-R vaikuttaa mielenkiintoiselta.Ei muuta ongelmaa kuin, että löytäisi jostakin sellaisen. Jupiterin linssit olen kokenut hyviksi. tälläkin hetkellä itselläni käytössä M42 jupiter-9. Minkähänlainen olisi joku yashica mittaetsin?? esim=Yashica Electro 35 GS. tai joku muu. niitä tuntuu ainakin liikkuvan.
Vs: Mittaetsinkamera Mitä tuolta rangefinderfoorumilta olen lueskellut, niin ovat kehuneet tuota Yashican GS 35 Electroa melkoisesti. Erityisesti sen valotusautomatiikka kuulemma on yliluonnollisen hyvä. Ja kyllä nuo Yashican linssit ovat myös hyviä.
Vs: Mittaetsinkamera Eräs kaikkien aikojen parhaasta mittaetsinkamerasta on kieltämättä kiinteällä f/2 35-millisellä varustettu Konica Hexar. Objektiivin laatu näkyi uuden laitteen hinnassa. Näin yhden käytetyn Kitin (sis. oma salama) Foto Tapiossa, mutta en katsellut silloin hintaa. Tuolta löytyy lisätietoja ko. kamerasta: Konica Hexar AF
Vs: Mittaetsinkamera Leica CL ja 40mm Summicron-C. Varmaan lähtee muutamalla satasella ja on ainakin hyvä. Sillä itse aloitin, ja tykkäsin paljon. Ja tuosta rungostahan on pieniä variaatioita eri nimillä (Minolta CL, Leitz-Minolta CL jnejne.) Lisätietoa: Leica Minolta CL
Vs: Mittaetsinkamera Toi konica ei kyllä varsinaisesti ole mittasetsinkamera, vaan Hexar RF on. Olen pari vuotta tommoisella AF Hexarilla kuvannut, ihan hyvä peli, tosin itse pidin sitä jotenkin epämukavana käyttää. Kannattaapi kokeilla ensin, ei paperispeksit loppujenlopuksi kerro mitään miltä peli tuntuu kädessä jne.
Vs: Mittaetsinkamera Sepä olisikin hienoa, jos löytyisi paikka, missä kokeilla lukuisia marginaalituotteita viimeisen viidenkymmenen vuoden aikakaudelta (kuten mittaetsinkameroita) muutama päivä kerrallaan kutakin ;-D
Vs: Mittaetsinkamera Tommoinen löytyi 320e:llä. onko hinta miten kohtuullinen? mukana tais olla oma salama.
Vs: Mittaetsinkamera Mielestäni ihan kohtuullinen hinta. Maksoin itse Hexar AF:sta 250 euroa, eikä mukaan tullut salamaa. Kamera tosin oli täysin käyttämätön. Uusi erillinen salamalaite(Konica HX-18W) maksoi 180 euroa, jonka hankin melko pian kameran jälkeen. Sen lisäksi hankin myös käytetyn Konica HX-14 salaman.
Vs: Mittaetsinkamera Onko kokemuksia Yashica Electro 35 GSN:stä. pikku patterin värkkäämisellä olis lukemani perusteella hyvä mittaetsin. mites noihin tuo filmipuoli hoituu tänäpäivänä???
Vs: Mittaetsinkamera Samaa kinoa kuin kaikkiiin vastaaviin. Jassikat oikein hyviä kunhan toimivat. Sähköt kun menee niin sitten roskikseen.
Vs: Mittaetsinkamera Hyviä kinofilmejä saa yhä. Värinegafilmeistä parhaimpia on Kodak Ultra Max 400, suosittelen. Tästälinkistä tekniset tiedot kyseisestä filmistä. <SIZE size="80"]Edit: Lisätty linkki.</SIZE>
Vs: Mittaetsinkamera Kai ne kaikki PRO-tason filmit on hyviä.. Fujin Reala 100 on todella hienorakeista ainakin.. 160 ASA Potrettifilmit fujilta ja kodakilta kuulemma skannautuvat jotenkin erityisen hyvin, en tiedä mistä johtuisi tai miten totta on.. Itsellä kyllä Fuij NPS 160 kuvatut on parhaita värinegakuvia mitä mulla on. Kodak Portra 400NC on kans ollu mukavaa neutraalimpien sävyjen ansiosta, tuo Fuji 400H on varmaan jotenkin vastaava(?). Diafilmejäkin saa ihan kivasti ja mustavalkofilmejä saanee ihan samaan vanhaan tapaan, paitsi että ihan joka putiikissa valikoima ei kovin laaja ole.