Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

mittaetsin suosituksia?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana jarit, 3 Marraskuu 2009.

1. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    Vs: mittaetsin suosituksia?

Tätä ehdotusta ei ehkä kannata ottaa heti tosissaan. Itsellä takana ehkä 400-500 kpl 36 kuvan rullia ja kertaakaan ei ole tullut naarmuja filmikasetista johtuen. Itse en lähtisi dremelöimään omaa m-runkoani senkään vuoksi, että itse purkittamalla ei liene säästä rahaakaan vs. ostamalla valmiiksi purkitettua filkkaa (ei ainakaan niissä filkoissa mitä itse käytän). Kaupasta ostetun 36 kuvan rullan puolittaminen on parin minuutin homma -- et tarvitse muuta kuin tyhjän filmikasetin johon teippaat pimeässä huoneessa 36 kuvan rullan pään ja siitärullailet tyhjään kasettiin puolet siitä 36 kuvan filkasta. Kokeiltu on ja tällä menetelmällä kuvasin joskus puolen vuoden ajan noita lyhyitä rullia (eikä menny edes tässä edestakaisessa hinkkaamisessa koskaan filkat naarmuille).

2. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Minkäköhänlaiseen kinokuvaan ylipäätänsä tarvitaan leica, tai mittaetsin?

3. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Yhden jutun keksin mitä ei ihan heti muissa systeemeissä oo: 35/1.2 tai 50/0,95. Kai noitakin periaatteessa saa, mutta ei taida sarjatuotannossa ainakaan olla (ollu)..

4. Bester

Bester Member

790
    0
    16

Peilikuvaan Leica kädessä?

Mittaetsimellä voi kai tarkentaa paremmin hämärässä kuin peilikameralla? Ainakin kuvata huomaamattomammin, kun ei peili kolise, ja koko on yleensä pienempi.

Muuten tehtiinkö jossain Ukrainassa joskus joku 1:0,7 linssi?

5. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Eiköhän noita tehty oo vaikka mitä, esim. elokuvakameroihin jos ei muuten.

6. Vs: mittaetsin suosituksia?

Onhan se häiritsemättömämpi, mutta ei suinkaan huomaamattomampi, moinen omituisuus kameroiden joukossa.

7. Bester

Bester Member

790
    0
    16

^ No ei ainakaan näytä miltään hemmetin parazzolta!

8. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48

No kyllähän normisti hämärässä/pimeässä mittaetsimellä tosiaan saa terävää kuvaa aukon pari pidemmillä suljinajoilla kuin mitä peilikameralla. Ainakin minä saan. Mutta toi  "kyllä leicalla saa, yli sekunnin valotus" -kuva oli kyllä huono esimerkki siitä  edusta -- eihän se ollut edes yhtään terävä foto. Yli sekunnin valotus ja kameraa heiluteltu reilusti. Saman saa millä kameralla tahansa.

Omalta kohdalta voin sanoa, että mittaetsimen isoin etu on minulle tarkennuksen helppous hämärässä. Käsintarkenteisella peilikameralla en osaa yhtään. Ilman mittaetsinkameraa tai hyvin toimivaa af-tarkennusta olisi iso osa omista kuvista jäänyt ottamatta. Tai no, ei ottamatta, mutta väärin tarkennettua ja tärähtänyttä kuvaa olisi paljon enemmän.

EDIT: Lisätään nyt normiruutu joissa se mittaetsinkameran etu on ollut käytännössä pelastavana tekijänä, että kuva on onnistunut. Peilikameralla ei olisi natsannut. Xpanilla tuli kuvattua ISO400 superiaa kun ei nopeampaa värinegaakaan pakkasessa ollut...ja valotin kaikki ISO200 mukaan... f4 objektiivi ja pimeät sisätilat... 1/2 sekunnin valotukset ihan normia. Tässä yksi sellainen:

9. Antti M

Antti M Member

545
    18
    18

Montako kierrosta tuommoista 36 kuvan filmiä pitää pyörittää tyhjään kasettiin että menee suurinpiirtein tasan? Toi 18 kuvaa olis nimitäin aika passeli filmin pituus mulle.

t. "Liian laiska itse kokeillakseen"

10. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48

Mä tein sillee, että mittasin kuinka pitkä on koko rulla ja sit siitä puolitin mitan. En nyt muista kuinka pitkä se oli... Kylpyhuoneessa laitoin filkkarullan pyykkikoneen päälle ja vedin filkkaa ulos sen verran, että se osui teipillä merkkaamaani kohtaan. Siinä oli se mitta.. Ton sit vaan kelasin toisen rullan sisään.

Tossa puolittamisessa katoaa parikolme ruutua, sillä yhteen 36 kuvan rullaan tulee tuplasti enemmän tota hukkaan menevää filminpäätä mille ei voi kuvata.

11. Vs: mittaetsin suosituksia?

Mittasin yhden Leicalla kuvatun filmin (36kv) ja mittaustulos oli 1,55m. Alkupään hukkapala noin 10-13cm ja viimeinen ruutu on 1/4 epäonnistunut (on muuten monessa M6:lla kuvatulla filmillä sama juttu).

12. Bester

Bester Member

790
    0
    16

Jonkun kameran manuaalissa sanottiin 36:n kuvan filmin olevan 1,65 metriä.

13. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

ei ole hätäisen miehen hommia kuvata 36 kuvan rullia.

14. Vs: mittaetsin suosituksia?

Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen noin 8 sivua sitten:
    Onko kokemuksia Leica CL :stä ?
    Mun kriteerein: Pieni, edullinen runko, Summicron 40/2 asiallinen optiikka (??) ja tuo paketti on varmaankin riittävä mun fiilistelyihin.

Huomaatte että en ole vielä niellyt kokonaan M-sarjan syöttiä, pikemminkin yritän muka pyristellä vastaan ;-)

15. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Rungosta ei oo mulla kokemusta, jotkut tykkää, mutta olen käsityksessä, että vähän semmonen harjotusleica sekin on. Siis tuntuu pikkasen lelumaiselta, mutta on kai ainakin sen verran asiallinen, että sitä voi huoletta mukanaan kanniskella. Sulkimen hidas pää on kai vähän epäluotettava. Ja mittaetsimen kantahan on pieni, joten kovin valovoimasia ei voi käyttää. Valotusmittari myös estää syvät takalinssit ja vajottamiset, mikä on sääli.

Lasi sen sijaan on hieno, nytkin on myyntipalstalla yks. Ei tosin sopinu mun käsiin, oli kai liian pieni sit kuitenkin, ku meni nysertämiseks.

16. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Mitä oon jossain Balderin kirpparilla käpistelly niin ihan totta toi fiilishomma. Minoltallahan on sit tosta kans toi CLE...

Tarviiko edes muuta sanoa:

;------------D
    Leica Minolta  CLE

17. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Eiks noissa CLE/CL kameroissa ollut helposti vikaantuva valotusmittari tyyppivikana, tai ainakin jommassa kummassa?

18. Vs: mittaetsin suosituksia?

Voi voi poijaat !!! kertokaa mulle millä DSLR tai edes SLR kameralla ottaa sekunnin valotuksia niin että etsimestä osaa kohdistaa liikkeen ja vaikka sitten paikantaa flässin posautukset jotka  remotella annostelee ??
    Sille joka osas kattoa, tossa jazzkuvassa oli nimenomaan pointti että toi liukuma alkoi alhaalta, siirty suunnilleen tangentissa ja päätty siten että vielä tarttui tunnistettavissa oleva hahmo epäterävän loppupäässä, tehkääpä perässä, umpipimeässä soittoluolassa, käsivaralta.

19. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Juu, eipä ole enää ikävä sitä peilin heilumista etsimen pimenemiseen, nyt kun en enää SLR:iä harrasta :).

20. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48

Oli kyllä pakko testata tota Olympus OM-1 rungolla. En kyllä näe mitään ongelmaa tossa. En tiedä mikä lasi sinulla on tossa ollut, mutta ei mikään supertele ainakaan. Piti oikein testata (yritin arvioida kuinkahan kaukana kuvauskohde on ollut tossa sun kuvassa) ja toi kameran heilutusliike on ollut luokkaa sentin-pari alhaalta ylöspäin. En kyllä ymmärrä ollenkaan miksei peilikameraa muka saisi liikutettua parin sentin matkaa. Ensin testit etsimen läpi katsomalla kuinka paljon pitää liikuttaa, sit molemmat silmät auki, että näkee mitä tapahtuu ja eikun ottaa kuvan.