Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

mittaetsin suosituksia?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana jarit, 3 Marraskuu 2009.

  1. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: mittaetsin suosituksia?

    En todellakaan väitä että olisi välttämättä parempi, enkä varmasti itse Solmsissa huoltaisi kameraani noilla hinnoilla, mutta kuulemma ne vaihtavat muutamia osia "varman päälle" kuin lentokonehuollossa ikään. Varmaan muutenkin putsailevat aika huolella. Kai noilla hinnoilla on varaakin - Solmsin huollot on semmosissa hinnoissa millä yleensä saa jotain perus M-Leicaa koko kameran käytettynä. Voisin kuvitella, että ne Mustosen ja Laineen huollot (alk. 80 euroa) on kuitenkin vähän eri juttu, vaikka ei olekaan tarkoitus heidän osaamistaan vähätellä :).

    (Alkuperäinen viesti täällä.)
     
  2. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: mittaetsin suosituksia?

    Nojoo, samassa ketjussa oli kyllä perässä väite siitä että tuossa olis vähintään kohtuullisesti katetta (Fototeknisten puolesta?), mutta myöhemmin vahvistus sille, että ihan suoraankin tehtaalla huollot ovat tuolla kuudensadan pinnassa. Liekö sitten näissä halvemmissa huolloissa kuitenkin kyse eri puljusta, eikä ihan tehtaasta.

    Löytyipäs sattumalta myös Ossi Asikaisen kertomus =)
     
  3. Kaarne

    Kaarne Active Member

    1 359
    0
    36
    Vs: mittaetsin suosituksia?

    Ai niin, tää oli tää keissi. Joo, just noi DAG:t ja Sherry ja CRR:t ja kumppanit (yleensä "sertifioituja" huoltoja) tuolla ulkomaisilla foorumeilla vilisee ihmisten kommenteissa, ja Solmsin huoltoa pidetään ylihintaisena. Tuosta välistävedosta en osaa sanoa, ja nykyinen Fokan Leicahuoltohan Lauttasaaressa hoitaa suurimman osan huolloista ite, I. Forsbergin konsultoimana. Mitä enempi sinne tulee Leicaa hoitoon, sitä enempi niilläkin on kokemusta ja rannetuntumaa niihin.
     
  4. Usko

    Usko Member

    408
    0
    16
    Vs: mittaetsin suosituksia?

    Kiitti linkistä, pitääpä perehtyä.
     
  5. Kaarne

    Kaarne Active Member

    1 359
    0
    36
    Vs: mittaetsin suosituksia?

    Ainakin Retinat ja Voikkarit tuosta mun mielestäni puuttuu.
     
  6. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Vs: mittaetsin suosituksia?

    Onkos täällä muuten tyypeillä Retinoita käytössä? 50/2-lasilla varustetut kytketyt mittaetsinmallit aina välillä kiinnostaneet minua.
     
  7. Bester

    Bester Member

    790
    0
    16
    Vs: mittaetsin suosituksia?

    Minolta Hi-Matic seiskat ovat harvoja, joissa valonmittaus toimii myös manuaalitilassa. Ja automaattitilassa automatiikka ei estä laukaisua, jos sen mielestä valotus on väärin (mielummin haluan vähän väärin valottuneen kuvan Elviksestä laskeutumasta UFO:sta Loch Nessin hirviön selkään, kuin ei mitään).

    Yksi nykysuosikeistani on Yashica Electro 35 GX, vaikka siinä on melkein pelkästään aukkoautomatiikka.
     
  8. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: mittaetsin suosituksia?

    Mulla on 35 CC ja se on ihan kiva rennompaan kuvaamiseen ainakin. Tarkoitus oli pohtia että josko luopuisi kalliimmista ja alkaisi vain tuolla kuvata mutta ei taida pystyä ihan...
     
  9. Kaarne

    Kaarne Active Member

    1 359
    0
    36
    Vs: mittaetsin suosituksia?

    Mulla oli IIc. Ihan mieletön kamera muuttumattomassa valossa, mutta valoarvon muuttaminen ei oo kovin kätevää. Sitä ei voi tehdä nostamatta kameraa silmältä ja silloinkin se vaatii hieman nyhertämistä. "Objektiivien" vaihdot kannattanee unohtaa, kiinteä 50 se periaatteessa on. 2-aukosta en tiedä mitään, mutta 2.8 oli jo vähän pehmeähkö. "Netissä" joku epäili 2.8:n olevan rajoitettu 2, mutta tiä häntä.

    Suotimien saanti voi olla hankalaa. Vissiin Heliopankaan ei tee ainakaan 2.8-versioon sopivia enää.
     
  10. Lada66

    Lada66

    96
    0
    0
    Vs: mittaetsin suosituksia?

    Mulla on Ia, IIa ja IIc. Ovat kyllä todellista laatumekaniikkaa, ja ilo niillä on kuvata. Varsin painavia kokoonsa nähden tuosta laadusta johtuen. IIa:ta olen eniten käyttänyt, kiinteällä 50/2 lasilla (tuo mun IIc on liian mintti laukun pohjalla pyörimiseen). Piirtää hienosti, eikä mua käytossa nypi oikeastaan muu kuin liian pieni etsinikkuna. IIc:ssa on jo parempi. Ainakin näihin mun II:siin sopii 32mm suotimet , joita on maailma täynnänsä. Multa saa pientä korvausta vastaan vaikka käyttämättömän Kodakin retinaa varten valmistaman keltasuotimen, jos on tarvis.
     
  11. Kaarne

    Kaarne Active Member

    1 359
    0
    36
    Vs: mittaetsin suosituksia?

    Niin joo, pienen puoleinen etsinikkuna niissä tosiaan on. Ehkä himmeähkökin.

    Mulle kävi muistaakseni 29mm suotimet siihen IIc:hen? Rodenstocki oli linssi.
     
  12. Lada66

    Lada66

    96
    0
    0
    Vs: mittaetsin suosituksia?

    Mulla IIc:ssä on 2.8 Rodenstock Retina-Heligon, ja siinä on kierre 32mm suotimelle, samoin kuten IIa:n 2.0 Xenonissa. 
     
  13. Vs: mittaetsin suosituksia?

    Kyllä, kyllä. Olen kuvannut Retina IIIc:llä n. 5000 kuvaa ja Ia:lla tuhannen verran. Hienoja laitteita hienoine lisälatteineen.

    T. K.
     
  14. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: mittaetsin suosituksia?

    Ennenwanhaan pakkasessa kuvaajat poistattivat voitelut kameroista pakkaskauden ajaksi jottei tulisi jumittelua.

    Nykyään tuohon aiheeseen ei juuri enää törmää - liekö uudet järkkärit (90-luvun filmi ja uudemmat digisellaiset) sitten sähköisinä vähemmän herkkiä. Mekaniikkaa ei löydy isompia määriä kuin himmentimestä.
     
  15. Vs: mittaetsin suosituksia?

    kerronpa erään tarinan, taas. SVO:n Nikon huollossa oli muutama hemmo joka pyöri myös urheilukilpailuissa demoamassa ja huoltamassa Nikon kalustoa, silloin kun se vielä oli kunnon Analogia kamaa. hemmot kehitti armeijan hyrräkompassien voiteluun käytetystä erittäin hyvin  pakkasenkestävästä MIL Specs öljystä kameroihin sopivan voiteluaine coctailin ja tuli tavaksi että lehtitalot kierrätti ennen talvikautta kamat näiden hemmojen kautta. Sana tästä kiiri tietystí japaniin saakka ja Nikon pyysi reseptiä ittelleen. hemmot vastas että meitä on täällä kolme suomalaista nikon mekaanikkoa ja tuomme reseptin teille mielellämme, rintataskussa ja henkilökohtaisesti. Ei sitten muuta kuin kaverit nousi , ykköset päällä, Tokion koneeseen. hauskaa ja avartavaa oli kuulemma ollut...
     
  16. Vs: mittaetsin suosituksia?

    Tulipa nähtyä toissapäivänä Bergamossa kirppiksellä ihan ok setti.
    Kaikki näyttivät oikein oikein siisteiltä, offtopik SL2 oli käyttämättömän näköinen. En kysynyt. Mitä? Hintaa.
     
  17. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: mittaetsin suosituksia?

    Jessus mikä pöytä!
    T Jukka
     
  18. Vs: mittaetsin suosituksia?

    Tosta hyytymisestä on liikaakin kokemuksia talvilintujen kuvaamisen ansiosta. Kyllä 5D hyytyy yllättävän pienillä pakkasilla ja täällä pohjoisessa ainut pakkaskelin kampe on F-1 ja FTb. Jos oikein paha paikka tulee, niin FP. Niille ei edes anneta käyttölämpötiloja. Tiedän, että kovillakin pakkasilla on kuvattu digille - ei siinä mitään, mutta jos pitää olla satavarma, niin vanha rasvaton analoginen on vielä vahvasti kuviossa mukana. Amerikkalaiset lupasivat just ens helmikuuksi pohjoiseen pakkasia. Kokeillaanpa Leicaa ulkona, niin pysytään otsikon aiheessa :)
     
  19. Vs: mittaetsin suosituksia?

    Italiaanoilla  näyttää olevan tyyliä, hemmo on näemmä ostanut elämänsä aikana ykköskamat, eikä varmasti ole ollut Pröökäytössä... M6 on sitten näköjään miellyttänyt enempi...
     
  20. Vs: mittaetsin suosituksia?

    Kyllä, tämä on todettu itsekin F-1:sen kanssa aikanaan pohjoisen vuosina.
    Digivehkeistä Nikon D200 sai samanlaisen kohtelun useasti vastaavissa olosuhteissa ja toimi myös ongelmitta, vaikkakin lämpimiä akkuja sai olla mukana tarpeettoman paljon.

    Palatakseni alkuperäiseen asiaan: Ostin eilen mittaetsin pokkarin testileluksi. Kyseessä on Rollei 35XF, täältä myyntipalstalta. Tämä ei ole missään tapauksessa ratkaisu asiaan jota tässä jo yhdettätoista kahdettatoista sivua ihmettelemme. Testilelun ja parin rullallisen tarkoitus on kokeilla tuo aikaisemmin mainittu silmävamma ongelman vaikutus tarkennukseen, sen jälkeen Rollei menee joko tyttäreni käyttöön tai museoauton rekvisiitaksi hanskalokeroon :-D