Olen aloittelija näissä jutuissa ja siksi kysyn: Minulla on vanha suurennuskone ja nyt haluaisin saada mustavalkofilmirullistani kuvat kehittämällä ne itse. Ongelmana on se, etten tiedä mistä/minkälaista valokuvapaperia pitäisi ostaa?! clas ohlsonilla myydään mutta ovatko ne mustavalkoisille kuville (onko sillä väliä?) ja tuote-esittelyissä on aina kirjoitettu että ne ovat tulostimille. Mistä siis saa sellaista paperia johon kehitetään mustavalkokuvia suurennuskoneella?! edit. ja halpaa paperia...
Vs: Valokuvauspaperia? Clas Ohlson taitaa myydä vain valkopaperia printtereille. Muutamista hyvistä valokuvuasliikkestä löytyy vedostukseen käyttettävää valokuvauspaperia mutta halvimmalla pääsee kun tilailee netistä, samalla tilauksella saa kemiatkin vähän halvemmalla.
Vs: Valokuvauspaperia? Mistä sivuilta niitä löytää, tai ylipäätään millä nimellä sellaisia papereita löydän?
Vs: Valokuvauspaperia? Hei, kysymyksestäsi voi päätellä että vedostusprosessi ei taida olla sinulle ennestään tuttu. Mikäli näin on, suosittelen ensialkuun lukemaan aiheesta jokusen artikkelin, esimerkiksi Teekkarikamerat | Vedostus. Englanniksi löydät tietoa vaikka hakusanoilla "darkroom printing". Kyselet paperia, mutta onko sinulla kaikki muut välineet ja kemikaalit? Kerro vähän lisää mikä suurennuskone ja mitä välineitä sinulta löytyy, ja miten sen pimiötekniikan tuntemuksen kanssa on? Vedostuspaperia saa Suomestakin, joten tarvetta ulkomailta tilaamiseen ei ole. Samoista alan liikkeistä saat tarvittavat kemikaalit. Kerrohan myös mistä päin olet, Helsingistä saat ainakin kaiken tarvitsemasi suoraan hyllystä. Terveisin, Matti
Vs: Valokuvauspaperia? Mieluummin toki ihan paikallisista liikkeistä vaikka maksaisikin vähän enemmän. Pysyvätpähän toiminnassa. Helsingissä ainakin Telefoto, Fotoyks, Kuvajainen..