Olen aloittelija näissä jutuissa ja siksi kysyn: Minulla on vanha suurennuskone ja nyt haluaisin saada mustavalkofilmirullistani kuvat kehittämällä ne itse. Ongelmana on se, etten tiedä mistä/minkälaista valokuvapaperia pitäisi ostaa?! clas ohlsonilla myydään mutta ovatko ne mustavalkoisille kuville (onko sillä väliä?) ja tuote-esittelyissä on aina kirjoitettu että ne ovat tulostimille. Mistä siis saa sellaista paperia johon kehitetään mustavalkokuvia suurennuskoneella?! edit. ja halpaa paperia...
Vs: Valokuvauspaperia? Clas Ohlson taitaa myydä vain valkopaperia printtereille. Muutamista hyvistä valokuvuasliikkestä löytyy vedostukseen käyttettävää valokuvauspaperia mutta halvimmalla pääsee kun tilailee netistä, samalla tilauksella saa kemiatkin vähän halvemmalla.
Vs: Valokuvauspaperia? Mistä sivuilta niitä löytää, tai ylipäätään millä nimellä sellaisia papereita löydän?
Vs: Valokuvauspaperia? Hei, kysymyksestäsi voi päätellä että vedostusprosessi ei taida olla sinulle ennestään tuttu. Mikäli näin on, suosittelen ensialkuun lukemaan aiheesta jokusen artikkelin, esimerkiksi Teekkarikamerat | Vedostus. Englanniksi löydät tietoa vaikka hakusanoilla "darkroom printing". Kyselet paperia, mutta onko sinulla kaikki muut välineet ja kemikaalit? Kerro vähän lisää mikä suurennuskone ja mitä välineitä sinulta löytyy, ja miten sen pimiötekniikan tuntemuksen kanssa on? Vedostuspaperia saa Suomestakin, joten tarvetta ulkomailta tilaamiseen ei ole. Samoista alan liikkeistä saat tarvittavat kemikaalit. Kerrohan myös mistä päin olet, Helsingistä saat ainakin kaiken tarvitsemasi suoraan hyllystä. Terveisin, Matti
Vs: Valokuvauspaperia? Mieluummin toki ihan paikallisista liikkeistä vaikka maksaisikin vähän enemmän. Pysyvätpähän toiminnassa. Helsingissä ainakin Telefoto, Fotoyks, Kuvajainen..
Vs: Valokuvauspaperia? Mulla on sellainen laite kuin Amato Six. Vanhan näköinen se myös on. Punainen pimiölamppua en ole vielä ostanut ja muista tarvikkeita ei sitten olekaan. Luin tuon artikkelin jonka pistit ja yllätyin aikas paljon siitä, mitä kaikkea kuvien kehittämiseen tarvitaan, esim. kemikaalit olivat minulle uusia asioita, luulin että niitä tarvittaisiin vain värikuvien kehityksessä. Ovatko kemikaalit myrkyllisiä, entä minkä hintaisia ne ovat? Ja Helsingissä olen.
Vs: Valokuvauspaperia? Telefotosta Liisankadulta löytyy tarvikkeisiin apua. Mutta opastukseen kannattaa koettaa värvätä joku vedostuksen osaaja. Toki ohjeita lukemalla ja yritys-erehdys-onnistumisen kauttakin onvoi opetella, mutta tulee paljon kalliimmaksi.
Vs: Valokuvauspaperia? Hmm... okei. No entäs mistä saisi mahdollisimman halvalla filmirullia? supermarketeissa ne on melkein kympin luokkaa, vai saako mistään sitä halvemmalla? Ulkomailtakin voin tilata jos halvemmaksi tulee.
Vs: Valokuvauspaperia? täältä saat filmit ja niiden kemiat... sekä paperit ja niiden kemiat: http://kauppa.bittifoto.com/ Suosittelen hakeutumaan jonkun osaavan opastukseen ennen kuin hankit mitään.
Vs: Valokuvauspaperia? Joku kameraseuran kuvaus/pimiökurssi vois olla hyvä. Ja sen jälkeen kameraseuran pimiön vuokraus.