Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kaluston käsittely

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Juke.K, 5 Lokakuu 2011.

1. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Enpä ens hätään löytynyt asiaan keskusteluketjua niin laitetaan sitten tää.

Olen havinnut että ostetaan ja myydään palstalla liikkuu hienoja kameroita jotka näyttää varsin uusilta. Olen myös nähnyt että sellasia tee-se-itse virityksiäkin löytyy. Loput kalustot on sitten tältä väliltä.

Ite arvoin tuossa omaa kalustoa että on kameraan jälkiä tullut pintaan ja vastavalo suojatkin on jo jälkiä saanut. Ei mitään naarmuja mutta selkeää kulumaa on tullu. Linssit on puhtaat ja pidänkin linssin edessä kenkon pro suodinta, suojana. No olen muutaman hiuksen hienon jäljen saanut siihen suotimeen ilmeisesti linssin suojaa laitettaessa. Se ei haittaa yhtäään kuvaamista mutta jos siihen niin isoja jälkiä tulee niin saanhan sitten ostaa uuden suotimen tilalle.

Olen varmasti käyttäjänä sellainen keskiverto tai jopa keskivertoa huonompi käsitteliä. Kamera on työkalu ja sillä tehdään töitä. Hiplaan neitoja ennemmin kun kameroita.

Linsseille näen pitkän käyttöarvon. Rungon käyttöarvo tulee jus silloin kun uusi versio tulee markkinoille ja vaihdan rungon siihen.....jos on tarpeen. Runko ei ole ikuinen.

Aattelin että tänne voit laittaa näkemyksiä siitä kuinka kameraa pitää käyttää. Tietty säilytys neuvojakin voi antaa.

2. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Vs: Kaluston käsittely

Digirunkoja en ole myynyt kun  Nikonista eroon pääsin. Olen ostanut aina uuden ja vanha on jäänyt itselle. Vielä ainakin seuraava ostetaan ehkä 5D Mk2:n jälkeläinen tai joku muu. Oma 1.runko on kohta 4 vuotta vanha antiikkinen ja sillä on vielä hetki pärjättävä.

UV-sunmuita suotimia en työkamerassa käytä, mutta 20D-pokkarissa on rupuputkessa joku vanha Nikonin skylight-suodin kiinni, sitä pidetäänkin vähän missäsattuu mukana niin saa olla eikä niillä kuvilla mitään väliä olekkaan.

Yleensä en vaihtele kalustoa kovin usein, ja silloinkin pitää olla joku todistettava syy siihen. Canonin 17-85 oli ainut optiikka joka on huonon kuvalaadun takia lähtenyt kiertoon.

Keikalle kun lähden, niin paketti-auton perälle tulee heiteltyä Elinkoja jalustoillaan käyttövalmiina, hyvässä järjestyksessä yleensä lähtiessä mutta takaisintullessa usein vähän kuinka sattuu. Mitään kovin suuria vaurioita ei ole tullut.

3. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Tämä on vaarallinen aihe jos joskus yrittää myydä kalustoaan  ::)

Mulla on aika lähtökohtana se, että kamera on väline jota käytetään. Tietysti rakenteellisesti herkempiä kameroita pitää varoa, esim. palkeelliset kamerat vaativat  varovaisuutta.Perusjärkkärit nyt pyörivät missä sattuvat. Ja toki käytön jälkiä syntyy ajan myötä, eivätkä ne sinänsä haittaa kun en kameroita vitriiniin aio laittaa.Kino(ja digi)rungot / pokkarit pyörivät olkalaukussa muun tavaran seassa silloin kun kamera on mukana vain varmuuden vuoksi.
    Normisäilytys mulla menee niin, että käytössä olevat kamerat ovat yleensä laukuissa tai pöydillä/muualla helposti käsille saatavilla ja ne joita en tällä hetkellä käytä ovat muovilaatikoissa 'kamerakopin hyllyllä'. Esim. muutama kino runko peräkkäin laatikossa helposti poimittavissa ja suojassa pölyltä.
    Sama koskee linssejä. Kinot omassaan, keskarit omassaan ja isommat omassa laatikossaan.
    Käytäntö ei aina ole ihan näin hyvä, välillä linssejä kertyy riviin milloin mihinkin pöydille, tietokoneen päälle tms... Kun niitä 'on ihan pakko vaihtaa niin usein'.
    Salamajalustat yms. ovat nojallaan nurkassa ja salamat sillai vähän suojattuna - vain suurin salama (400Ws) on nykyään omassa laatikossaan. Aikaisemmin se oli aina huoneen nurkassa jalustan nokalla valmiina käytettäväksi mutta nykyään lapsi kaataisi sen alta aikayksikön..
    Tärkeä asia mikä tahtoo unohtua on eri vekotinten ja linssien suljinjumppailu. Pitemmällä aikavälillä se on toimivuuden kannalta säilytyspaikkaa ja tapaa tärkeämpää :)

4. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Aikaisemmin oli kaikissa obiskoissa uv-suodin, mutta nyt kun on kalustoa mennyt vaihtoon, niin en ole enää tuhlannut rahojani tuommoiseen. T-paita on aina housun päällä, joten yleensä se sisälieve on sen verran puhdas ja pehmeä linssin putsaukseen. Ovathan paitani vanhoja ja pesussa pehmenneitä.
    Pehmeään laukkuun, jos heitän kaljatölkkejä, niin silloin on syytä olla jotain eristävää kameran kulmaan. Saattaa tulla reikä tölkkiin ja kunnon sihahdus. Se ei ole hyvä, jos ei ole sääsuojausta. Siis vaikkapa muistilehtiö tai muovikassi väliin.
    Yhden rupuzoomin ulkonäöltään hommasin kollegalta, mitä väliä, optisesti ja toimivuudeltaan loistava. Työkalu, eikä esittelykappale.
    On mulla yksi pitempi telekin, jonka sisään jos kameralaukkulainen kurkistaisi, niin jo kalpenisi ja melkein housuihin laskisi. Vaan minulle kelpo jälkeä tekee, silloin kun harvoin tarvitsen.

Ei niitä pidä tahallaan kaltoin kohdella, mutta reissussa rähjääntyy. Ei se ulkoinen kauneus, vaan...

kapa

5. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Niin, eikä mulla ole kuin kaksi studioflässiä, 200 ws kumpikin. Ikivanhoja työhevosia, Bowenseja. Isoon pehmeään kangaslaukkuun survottuna, sinne varaohjausvalot, salamamittari, piuhat ja kaukolaukaisimet, sateenvarjot törröttämään ja eikun menoksi. Jalustat täytyy kantaa erikseen. Kuvut hieman kolhuilla, mutta ette te sitä kuvistani huomaa.

kapa

6. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Mulla studiosalamat kököttävät tavallisesti studiossa jalustoillaan kaikki, vähän tilanpuuteetta tuppaa olemaan. Heijastimet ja teltat vievät tilaa silloin kun eivät ole käytössä. Varastotilaa pitäis olla enemmän.

Studiossa on pinehkö lipasto jonka päällä on studiossa käytettäviä  kameroita, objektiiveja sunmuita roippeita. Laatikoissa on pyöreät nupit joihin on monta kertaa kameran tai valotusmittarin remmi tarttunut, mittari on pudonnut ja kamera melkein. Pitäis vaihtaa toisenmallisiin nuppeihin ennenkö jokin hajoaa kunnolla. Kamerasta otan yleensä hihnan pois, siitä kun studiossa on vain haittaa.

Akkulatureille pitäis keksiä jokin hyvä paikka. Niiden johtojen kanssa meinaa mennä hermot.

Filmikameroita ei käytetä, ne on nostettu hyllylle "koristeeksi".