Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana LateJ, 10 Helmikuu 2012.

Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

Mulla on aika vähän mutta jäi sellainen fiilis, että kannatta testata niitä kehitysiakoja - erityisesti jos kuvaa muilla kuin Ilfordin filmeillä.

1. 0tto

0tto Member

239
    0
    16

ok. täytyy vielä kokeilla 1:14 suhteen vaikutusta. Nyt mennään sitten kuitenkin apx100:lla jonkun aikaa, kun halvalla saa...

2. Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

Ei mitään vippaskonsteja :)
    Kirjanpidon mukaan kuvattu F4:llä, kehitetty (vähän yli) Tmax dev 1+4. Skannattu Minolta Scan Dual IV.
    Mulla on aika suurpiirteistä tää touhu. kuvataan mitä sattuu olemaan ja kehitetään sillä mitä sattuu olemaan.

Tässä on varmaan nyt sitä zombi lookkia. Keskari retroa rodinalissa:

3. Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

Olikos tuo nyt jossain määrin IR-herkkää ? Vai oletko käyttänyt punasuodinta ?

4. Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

Jos jossakin määrin suhtautuu vakavasti MV kuvaukseen, kannattaa ottaa mutama kehite, luonteeltaan erilaista esimerkirsi Rodinal ja D-76 ( tai sen kloonit) ja opetella perinpohjin että miten toimii muutamalla eri filkalla. Jos on TRI-X se "vakio ja keskitie" voi sitten olla vaikka APX 100 taikka Tonal 100 se hidas ja hienorakeinen ja toisessa päässä erikoistilanteita varten esim Ilford Delta 3200 -Neopan 1600 ( jos raaskii tuhlata rahaa jäljelläoleviin) Delta 3200 saa myös 120 puolalla ja sopii esim Pola 3200 matskun kanssa samoihin olosuhteisiin- siis vaikeisiin valaistusolosuhteisiin. Kyllä tällä paletiilla toteuttta kauniista luontokuvista raakoihin reppis katukuviin asit, nuo normi potretit tuolla välissä. pointti on kuitenkin että ajattelee ,mitä on hakemassa ja toimii sen mukaan filkan kameraan latauksesta asti.

5. 0tto

0tto Member

239
    0
    16

Tuo selvensi ainakin itselle perusperiaatteet. Eilen laitoin rullan delta 3200 tulemaan kokeilu mielessä. Harmi että neopanit jäi kokonaan testaamatta...

6. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Sori, en ehtinyt nyt lukea ketjua läpi mutta tästä on myös aiempi hyvä keskustelu täällä, jota vuosia sitten itse luin.

Voisin itse tiivistää oman käsitykseni, joka varmaan on kyllä jo täällä sanottu - Trix on rakeisempaa, mutta armollisempaa valotuksille ja kehityksillekin. Tmax on moderni T-raefilmi eli hienoa raetta ja toistokäyrä lineaarisempi, siitä on etunsa ja haittansa. Kontrasti on parempi esim vaaleissa sävyissä tuolla yläsävyosuudella... Hieman tarkempi ainakin teorisssa valotuksille ja kehityksille. En tiiä tuleeko ongelmia käytännössä, itse oon tykännyt kuvata Trixiä kun tykkään sen jäljestä yleisesti vain.

7. Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

Ei, vaan Tmax on armollisempaa valotuksille ja Trix armollisempaa kehityksille. Pistetään nämä perusasiat/nyrkkisäännöt oikein päin, netti on täynnä legendoja.

Se, onko tällä mitään väliä, on ihan toinen juttu sitten...

8. Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

Hei, totta muuten. Taivas näyttää vähän siltä että joko oranssi tai punainen suodin on ollut kiinni ja se tietty vaikuttaa naamankin väriin. Maisemaa kun varsinaisesti olin kuvaamassa.

9. Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

Voisit Alhonen myös selvittää näitten Infra/ortho filkkojen  käyttäytymisen perinpohjin, esim millä filsuilla hallitaan sävyskaalaa. Entisinä aikoina kun nuo orthopankromaattiset filkat olivat enempi normi  (ADOX sun muut)oli innokkaimmilla valikoima värillisiä filsuja matkassa.

10. Schind

Schind Member

493
    1
    18

Hmm. Kyllä tuo look on just sitä mitä saan Retro 400S:stä irti ilman minkäänlaista suodinta, eli mustat iirikset, markus selin -aurinkolasit ja kalpea iho. :) Tietty taivaan syvyys vihjaisi oranssi-/punasuotimen käyttöön.

Kehittelin just viimosia em. kinorullia rotskussa ja muistin yhden puolen mistä tykkään tuossa filkassa: käytetty kehite on mansikkamehun väristä, aww. Joka kerta tekisi mieli ihan maistaa kun on niin hempeä väri.

11. Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

Liity LSF:ään siellä tarjotaan käytettyä rotskua alkudrinkkinä, jotta päästään rivakammin asiaan...
    Sitten Fiksiä tai bleachia, kun on jutut käyty läpi...hehe

12. Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

Sitten sen filmin käppyröitä voisi hieman tutkailla. Noin vaaleat huulet syntyvät etupäässä IR-alueelle herkällä filmillä tai hopea huulipunalla  ;)

13. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Tuo selittääkin aika paljon?

14. Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

Ajattelinkin että tämä kyllä ylittää ainakin AA:n "huumorikynnyksen"