Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana LateJ, 10 Helmikuu 2012.

1. randomm

randomm Active Member

1 073
    0
    36
    Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

Sitten vielä muistetaan että Rollei Retro 100 on Agfan APX 100:aa, Tonal 100 jotain ihan eriä kuten Vatanen sanoi. Ja jos joku sanoo että APX 100 on kökköä niin huhhuh!

2. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

ei helkatti,ei voi olla samaa

3. Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

On se. Retro 100 bulkkirullissakin lukee filkan reunassa "Agfa APX100". Sitä tavaraa on valotettu nyt nelisen vuotta ja viides lähtee. Sata rullaa on vielä eli eiköhän ensi kesä mennä nillä.

4. Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

Mun valinta on Tri-X, vaikka rae onkin pienempi TMaxissa. Tmax 400ssa ei ole UV-suojakalvoa, joten sillä voi harrastaa vähän erikoisempiakin kuvauksia. Voipi vaikuttaa myös mm. maisemakuvien olemukseen.

Olen kyllä sitä mieltä, että jos vain ja ainoastaan filmistä puhutaan, olisi verrattava asioita pimiössä, ei sillä kumpi sopii paremmin skanneriin. Skannatessa on kuitenkin niin paljon muuttujia, että tuskin kahden laukkulaisen skannaukset menevät yksiin, joten mielipidekin samasta negaruudusta voi olla erilainen.

5. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Enkös aikanaan kysynyt samaa ja J Vuokko kirjoitti, että niillä on hieman erilaiset toistokäyrät?
    Itse en ole koskaan saanut kehitettyä tmaxia mieleisekseni, sen sijaan tri-x onnistuu aina.
    Toisaalta olen kyllä nähnyt pirun hienoja tmax vedoksia, ennen kaikkea tmax 100 filmistä.
    Aion itse kokeilla molempia, on tri-xää ja tmax 100 ja 400 kaapissa.
    TJukka

6. Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

Itse oon saanut ainakin mieleistäni Tmax 400 kehittämällä tmax kehitteellä, tosin aika hintavaa.
    Prässättynäkin 3200 näyttää vielä ihan mukavalta.

7. Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

(...jatkoa) Niin, epäilenpä, näkyisikö TMax 400 tällaisessa skannissa (Rolleiflex, Tri-X, D-76 1:1, osasuurennos) oikeastaan minkäänlaista raetta terävöinnistä huolimatta.

Klikkaa isoksi täyteen kokoon asti.

EDIT: Kappas, enpä ole huomannutkaan. Tuo tähti silmässä on aika hauska ja luonteenomainen Rolleille.

8. Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

Onko Flextight skanni ??

9. Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

Mielestäni Vuokko on oikeassa siinä että skannerien erot ovat suuremmat kuin kehitteiden, mutta jos ajatellaan printtausta, niin kyllä kehitteilläkin on ERITTÄIN suuri ero, vaikka ihan perinteisten D-76 ja Acufinen välillä TRI-X filkalla.. Jos nyt vielä yhden asian laittaisin, niin on suuri ero sillä onko uutta tekniikkaa edustava T-rae (delta rae) tai perinteinen TRI-X / Agfa APX tyyppinen filkka. ne reqgoivat kahitteisiin toisiinsa nähden eri tavalla. En tässä lähde erittelemaan. aikakani laitoin laajat nega/kehitys /kehite vertailut laukkuun. Pitäisi löytyä haulla.

10. Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

Tällainen olisi muistikuvani. On nimittäin esimerkiksi sen verran pieni yksityiskohta mainittu tähti negalla ettei toinen samalla pöydällä seisonut vaihtoehto, Epson 3200, taida tulla kysymykseen...

11. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Älkää nyt helvetissä alkako noita flextight skanneja laittamaan esille, ei nyt...

12. Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

No kun ei ole tallessa yhtään pimiössä väsättyä kuvaa tuosta negasta. Jos löydän, lupaan lähettää :D

13. Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

Jukkiksella alkaa vitutuskäyrä nousta kun on päättänyt laittaa lihoiksi  koko apparaatin...

14. Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

flextightinko ?

15. Vs: Miten TMAX 400 eroaa Tri-X

Olihan se laukun myyntipalstalla.

16. randomm

randomm Active Member

1 073
    0
    36

Niin oli, kyllä määkin vaan maar ihmettelin että miksi!

17. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Eihän tälläisiin ole yhtä vastausta,olen usein myynyt kamaa ja ihmetellyt jälkeenpäin että miksi.

18. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

No ei. Itse olen usein ostanut kamaa ja ihmetellyt jälkeenpäin että miksi. ;D

19. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Flextight on myyty hyvään kotiin.
    Oli vain liikaa kamaa, harmitti kun ei kerta kaikkiaan ehtinyt kuvata tarpeeksi.
    On sellainen elämäntilanne, että pitää riittää aikaa muuhunkin.

Itse valitsen tri-x:än, koska pidän sen jäljestä.
    Toisaalta tulen kyllä kuvaamaan tmaxiakin, on kymmeniä rullia hieman vanhentunutta ja tmax 1600 mukaan ei näytä lainkaan hullummalta.
    T Jukka

20. 0tto

0tto Member

239
    0
    16

kehitteistä sen verran että onko kokemusta ilfosol 3:sta? Sitä on nyt kaapissa ja kehittäisin mieluiten sopivinta filmiä. Pari rullaa on lilluteltu tmaxia, ihan ok jälkeä kyllä. Apx kiinnostaisi