Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Miten tarkentaa nopeaa kohdetta?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Pii, 4 Marraskuu 2011.

  1. Pii

    Pii

    4 011
    0
    0
    Kuinka onkaan osoittautunut että minun kuvauskohteikseni sattuu liikkuvat kohteet... lapsia, koiria, hevosia, .... Taas tässä päivänä muutamana kohteena oli koira.

    Tarkennus on asetettu automaattiseksi mutta joko minä tai kamerani eivät onnistu tarkennuksessa.

    Onko vihjeitä? Laitan tähän esimerkiksi kuvan, otettu sarjakuvausasetuksella ja automaattisella tarkennuksella. Tarkka alue vaan osuu johonkin pari metriä taaksepäin. Muuta ei kuvalle ile tehty - vain kutistettu, että mahtuu tähän.
     
  2. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Miten tarkentaa nopeaa kohdetta?

    Oon itse taistellut saman asian kanssa kauan.
    Tuntuu, etten osaa käyttää kameraa oikein tässä liikkuvan kohteen tarkennuksessa.
    Mulla on d700 (jossa pitäisi olla aika hyvä tuo liikkuvan tarkennus), optiikoina vanhempaa af-d sarjaa.
    Tuntuu, että hidas kävelykin on liian vauhdikasta.
    Yleensä tarkennen tarkennuspisteellä, vaihtelen niitä sommittelun mukaan.
    Olen kokeillut myös ennakoivaa tarkennusta ja vaikka mitä, mutta suurin osa on epäterävää, jopa kävelykuvista.
    Pitäisi joskus päästä kokeilemaan af-s optiikalla, jossa siis tarkennusmoottori optiikassa.
    JOtain teen väärin, mutta mitä?
    T Jukka
     
  3. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Miten tarkentaa nopeaa kohdetta?

    Musta koira on aika vaikea aihe tarkentaa.

    Minä en kovin kovaa liikkuvia kohteita kuvaa, mulla on antiikkinen Canonin 5D ja tarkennus kertatarkennuksella ja koitan valita tarkennuspisteen joka on aiheen kohdalla kun sommittelu on suunnilleen oikein, croppaan tarvittaessa myöhemmin. 

    Justiinsa viimeviikolla totesin että kirkon käytävää hämärässä asteleva tummapukuinen pappi oli vaikea tarkennuskohde, vaaleapukuinen menee helpommin;)
     
  4. Hyla

    Hyla Member

    224
    3
    18
    Vs: Miten tarkentaa nopeaa kohdetta?

    Jatkuva tarkennus, joko lukitset kohteen niin että kamera osaa seurata (eli vaihtaa tarkennuspistettä sitä mukaan kun kohde liikkuu kuva-alalla, nikonilla ainakin vaikuttais toimivan hyvin ja pisteitä riittää) tahi yksi piste käyttöön ja katot että kohde pysyy siinä. Jos ei näillä onnistu niin sitten pitää itse ennakoida tilanteet, esim tarkennat ruohikkoon ja nappi pohjaan kun kohde on hollilla. Tekemällä oppii, tapoja varmaan yhtä monta kuin kuvaajia.
     
  5. Pii

    Pii

    4 011
    0
    0
    Vs: Miten tarkentaa nopeaa kohdetta?

    Ahaa ! Mun täytyy tarkistaa onko minun kohtuuhintaisessani mokoma toiminto. Kun luontokappaleita kuvaa (myös lapsia) ei pysty ennakoimaan milloin ja missä kohdassa herkullisin otos, ilme tai tapahtuma on.
     
  6. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Miten tarkentaa nopeaa kohdetta?

    Kuten Jukkiksellakin, minulla on D700. Sen 51 pisteen tarkennusjärjestelmä toimii mielestäni aika hienosti ihannetilanteissa, mutta esimerkiksi tätä kohti juoksevaa koiraa kuvaisin yhdellä pisteellä (mieluiten keskimmäisellä). Vieressä olevat risut saattavat sekoittaa kameran vaikka tarkennusjärjestelmä periaatteessa erottaakin kohteen myös värien perusteella.

    Objektiivit vaikuttavat kovasti jatkuvaan tarkennukseen. Nikonin parhaat AF-S objektiivit (esim. 24-70mm) ovat sekä nopeita että juoheita. Edullisemmissa AF-S obiskoissa on yleensä hitaampi tarkennus, mutta ne toimivat muuten hyvin (vaikka 1.4-50mm ja 70-300mm). Melkein kaikkien AF-D objektiivien tarkennus etenee jatkuvassa tarkennuksessa enempi vähempi hypellen (portaittain), mistä seuraa, että kohde jää aina välillä parhaan terävyysalueen ulkopuolelle vaikka tarkennuksen nopeus sinänsä olisikin hyvä (esim. 1.4/85mm tai 2.8/180mm).

    Koiria on sikäli helppo kuvata, että niitä voi juoksuttaa edes takas vaikka 50 kertaa. Koskaan minua ei ole tarkennusvirhe harmittanut niin paljon kuin tässä kuvassa. Obiskana oli 1.4/85mm liki täydellä aukolla. Kun tytöt kävelivät kohti ja huutelivat minulle, niin just parhaassa oli tarkennus 30 senttiä pielessä!!! Tuskastuneena vedin kuvaan tuommoisen filmimäisen rakeen virhettä peittämään :-(
     
  7. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Miten tarkentaa nopeaa kohdetta?

    Tuostako se johtuu,että tarkennus menee hypähdellen?
    Niin se kyllä välilä tuntuu, kun välillä tarkennus pelaa ja välillä on jämähtänyt johonkin.
    Pitänee alkaa vaihtamaan optiikoita siis, ensin 24-70 af-s....
    T Jukka
     
  8. Dpa

    Dpa Member

    122
    0
    16
    Vs: Miten tarkentaa nopeaa kohdetta?

    Minulla ei ole Nikoneita vain Cännöneitejä.
    Ainakin Cännönin rungoissa ja linsseissä on eroa tarkennuslogiikan ja nopeuden suhteen.

    Jatkuva tarkennus moodi. AI Servo.
    -400D:n prosessori saattoi miettiä liikkuvien kuvien kanssa, jopa 7 sekunttia ennenkuin suostui ottamaan kuvan. Siinä sitä sitten seurattiin kohdetta nappi pohjassa ja odotettiin milloin kamera suostuu kuvan ottamaan.
    -Markku 2: Otti aina kuvan kun nappia painoi, joskus kamera ei vain ehtinyt tarkentaa annetussa kohteen seuranta-ajassa. No ei hätiä mitiä uutta kuvaa putkeen ja yleensä seuraavan kuvan tarkennus oli jo kohdallaan.
    -Markku 3: En ole huomannut merkittävää eroa MKII malliin.

    1) Eli moodiksi jatkuva tarkennus.
    2) Käytän yleensä keskipistettä tarkennukseen.
    3) Tarkennuksen "Nopeus" 1/2 hitaalle, ettei kameran tarkennus vaihdu esteisiin tai taustaan liian helposti kohteen seurannan aikana.
    4) Tarkennusalue on laajennetussa moodissa, eli kun valitset seurattavan kohteen keskipisteellä, niin kamera jatkaa kohteen seuraamista, vaikka se ei enään olisikaan keskipisteen takana.
    5) Nappi 1/2 välissä seurataan kohdetta, jolloin kamera säätää tarkennusta. Ja sitten eikun useampia kuvia kohteesta sen ollessa halutussa paikassa. Itse käytän Sarjaa todella harvoin, vaikkakin sarjalla kohteen seuranta näytäisi olevan parasta.
    Saattanee olla, että yksittäislaukauksien välissä on "hetki" jolloin kamera ei tarkenna, kun nappi käy ylhäällä kuvan oton jälkeen.
    Semmoista 8fps pystyy hyvin etusormella rynkyttämään ilman sarja moodia.
     
  9. Pii

    Pii

    4 011
    0
    0
    Vs: Miten tarkentaa nopeaa kohdetta?

    Joo Nomad - ymmärrän! On tosi hyvä fiilis tossa kuvassa, harmi ettei just tarkka :(.

    Joo on näköjään lukitus-toiminto kamerassa (Olympus 420) jos kokeilisi lisäksi s-af+mf . Nimenomaan koira on siksi kiitollinen kohde että noutaa ihan niin kauan kuin itse jaksaa heittää... muita liikkuvia kohteita varten haluaisin silti oppia hallitsemaan paremmin tätä tarkennusta.

    Tuo sarjakuvaustoiminto on sikäli hankala kun näyttöruutu ei näytä kuvaa, on katsottava etsimen läpi.
     
  10. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Miten tarkentaa nopeaa kohdetta?

    Mun kokemus on, että wanhan ajan AF:llä onnistuin helpommin liikkuvan kohteen kanssa. Tosin sommitteluvaihtoehtona oli se yksi ja ainoa tarkennuspiste...
    Mutta silloin homma toimi niin, että kun kamera keksi että kohde liikkuu niin se alkoi vetämään tarkennuksella jatkuvaa ennakkoa jotta laukaistessa kaikki olisi kohdillaan. Niin ja ne AF:t olivat hitaita... vaikkakin huiman nopeita verrattuna käsin tarkentamiseen.
    Vuotta -96 (tai jotain sinne päin) uudemmilla (digi ja filmi) olen aina mokannut kohtuu lahjakkaasti... Pitäisi joko heittää jatkuvalle tarkennukselle tai kertatarkennuksella vain luottaa siihen, että kamera hoksaa ennakoida liikkeen.
    Käsitarkennus tai automaatilla ennakkoon ja tarkennuksen lukitus ovat niitä hyviä ja toimivia keinoja, mutta eivät taas sovi hirmu vauhdikkaaseen liikkeeseen ilman suurta harjoittelua.
     
  11. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Miten tarkentaa nopeaa kohdetta?

    Minun mielestäni kannattaa luottaa automatiikkaan kun ollaan sellaisissa tilanteissa, joissa automatiikan tiedetään toimivan. Turha siinä on muuta pelleillä, todennäköisyys että ihminen mokaa on suurempi.

    Jukkiksella (kurkkasin myynti-ilmoa) on tosiaankin enimmäkseen tämän asian kannalta mahdollisimman hankalaa optiikkaa. D700:ssa on likimain markkinoiden paras tarkennusjärjestelmä, mutta ei se kamalan hyvin toimi jos objektiivina AF-mallin makro, ääriesimerkin mainitakseni.

    Sille on syynsä miksi nyky-objektiiveissa on moottori itsessään. Sitäpaitsi AF-S (tai vastaavat) on kätevä kun voi kertatarkennuksella siirtyä suoraan käsintarkennukseen. Ei ehkä auta liikkeen kuvaamisessa, mutta on kätevä maisema- ja muotokuvauksessa.
     
  12. Vs: Miten tarkentaa nopeaa kohdetta?

    Jos olisi luettavissa kuvan valotus ja aukkotiedot, asia voisi selvitä jo sillä, koska usein vastaantulevan kohteen epätarkkuus johtuu liian "hitaasta" linssistä, eli aukko on suhteessa liikkeeseen liian pieni jolloin valotusajasta tulee liian pitkä. Kohde on epätarkka vastaantulevan liikeen ja objektiivin hitauden, ei niinkään tarkennuksen johdosta. Oma epäilyni siis on tämä. Tarvitaan nopea linssi ja nopea tarkennustekniikka.
    Eri valmistajilla on erilaisia ratkaisuja. Itse käytän Canonissa usein al-servoa keskipistetarkennuksella, mutta joskus yksittäislaukaus (one shot) on kuitenkin parempi.

    Nopean vastaantulevan kohteen tarkennus on kameralle vaikeimmasta päästä, koska tarkennusetäisyys muuttuu nopeasti. Jopa parhaat luontokamerat esim Nikon 1d3s ja Canon 1dmk4 kompuroivat tässä. kts linkki: vastaantulevien bussien kuvaus:
    http://www.ephotozine.com/article/canon-and-nikon-s-flagship-digital-slrs-wage-war--16695

    Sivuttaisliike on helpompi, jos tarkennusetäisyys pysyy samana.
     
  13. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Miten tarkentaa nopeaa kohdetta?

    Nopealla linssillä (objektiivista puhumattakaan) ei ole tässä mitään itseisarvoa. Tarvitaan nopea _valotusaika_, jonka aikaansaamiseen vaikuttavat erilaiset asiat.
     
  14. Vs: Miten tarkentaa nopeaa kohdetta?

    [/quote]
    Nopealla linssillä (objektiivista puhumattakaan) ei ole tässä mitään itseisarvoa. Tarvitaan nopea _valotusaika_, jonka aikaansaamiseen vaikuttavat erilaiset asiat.
    [/quote]

    Juuri sillä nopealla objektiivilla se nopea _valotusaika_ saadaan aikaan, eikö vain mvuori? Valotusaika riippuu objektiivin aukon suuruudesta. Mitä suurempi aukko sitä pienempi valotusaika. Askel suurempi aukko, valotusaika puolittuu.  "Nopealla linssillä" (ei valitettavasti suomalainen ilmaus, vaan käännös sanasta "fast lens", sori mvuori!) tarkoitetaan objektiivia, jossa voi käyttää myös suurta aukkoa.
     
  15. Vs: Miten tarkentaa nopeaa kohdetta?

    Suomeksi termi on valovoimainen objektiivi. On turha keksiä omia termejä joka lähtöön. Ne harvoin arpoutuvat oikeiksi, tai edes tajuttaviksi.
     
  16. Vs: Miten tarkentaa nopeaa kohdetta?

    Huomiona ok, ja suomalaisen terminologian kannalta myös oikein. Tämä "nopea tarkennus" -aihe on hyvä esimerkki miksi englannin kielessä samasta asiasta käytetään nimitystä "nopea linssi", koska valovoimaa tarvitaan juuri nopeaan tarkennukseen ja hyvään taustahäivytykseen.
     
  17. Pii

    Pii

    4 011
    0
    0
    Vs: Miten tarkentaa nopeaa kohdetta?

    No niin.... uusi päivä, uusi yritys.

    Tänään aion onnistua kahvin avulla! Eväskahvi yleensä auttaa pulmaan kuin pulmaan, lisäksi kokeilen näitä useita vihjeitä ja neuvoja ;D..... Rantaan!
     
  18. Hyla

    Hyla Member

    224
    3
    18
    Vs: Miten tarkentaa nopeaa kohdetta?

    Käytät siis yleensä näyttöä etsimenä? Tämä on tehokkain tapa ryssiä parhaankin järkkärin tarkennus halvimpien pokkareitten tasolle. Jos kuvaat liikkuvaa kohdetta käytä etsintä ja keskimmäistä tarkennuspistettä, samaa suosittelen muihinkin tilanteisiin.
     
  19. Pii

    Pii

    4 011
    0
    0
    Vs: Miten tarkentaa nopeaa kohdetta?

    No en oikeastaan - siis käytä näyttöä etsimenä koska minulla on lähinäössä puutteita, mutta kun yritin käyttää sitä automaattista tarkennusta - olisin mieluummin katsonut isompana.... ja samalla ikäänkuin oikeata rajausta ja kuvan rajausta vuorotellen - mutta siis sarjakuvauksella se ei edes toimi.

    Sen huomasin että kahvi auttaa ja sitä pitää olla runsaasti.
    Manuaalinen tarkennus myös antaa tarkempaa jälkeä ja tuo af+mf ei onnistunut ollenkaan.... automaatti tuntuu antaman mielellään tarkan alueen hiukan taakse. Pitää tyytyä kuvaamaan mieluummin hitaampaa liikettä ja sivusta koska sekä käsitarkennus, että kameran toiminto kestää vähän... - noutamista ei ainakaan siis voi kuvata, kun koiran tulee tuoda asia suoraan ja viivyttelemättä kouraan. Sarjakuvausta voisi kokeilla kunhan pääsen yhteisymmärrykseen kameran kanssa tästä tarkennuksesta ...

    Objektiivin nopeudesta en tiedä tuon taivaallista .. hitaalta tuntuu ja tokkopa vaan on mikään kummoinen: kunhan nyt opettelen tällä kalustolla näkemään aiheet , rajaamaan ja valottamaan sopivasti
     
  20. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Miten tarkentaa nopeaa kohdetta?

    Oletko kokeillut säätää etsintä? Siinä vieressä pitäisi olla nuppi josta säätämällä silmälasienkin käyttäjä saa etsinkuvan itselleen teräväksi (myös ilman silmälaseja).