Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Miten saan parempia salamakuvia nopeassa tilanteessa?

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana ater63, 29 Maaliskuu 2010.

  1. ater63

    ater63

    16
    0
    1
    Yritän kuvata nopeaa kohdetta luonnossa läheltä (1...3m). Tähän mennessä olen käyttänyt Canon EOS 50 D rungon kanssa Metz 58 AF- 1 salamaa ja saan manuaalisäädöllä kolmen kuvan nopean sarjan valotettua kohtuullisesti. Olen käyttänyt salamassa omaa ”käyntikorttia” ja laajentajaa. Valotusaika on ollut 1/250.
    Nyt haluaisin eroon varjoista ja tasaisemman valon sekä nopeammat valotusajat (1/400…/600). Olen ajatellut hankkia toisen salaman ja asettaa entisen ja uuden kiskon avulla molemmin puolin kameraa tai toinen kiskoon ja toinen kameran salamajalkaan.  Jalustaa en käytä kuvauksessa. Toisena salamavaihtoehtona on 1:CANON Speedlite 58 EX II, 2:Metz 58 AF- 1 tai 3:joku muu.
    Nopeampaan aikaan pääsen käyttämällä E TTL HSS asetusta Metzissä.
    Millainen salama kantattaisi hankkia ja miten saan salamat kytkettyä niin, että ne välkkyvät samaan tahtiin ja valotus onnistuu.
    Onko olemassa vakiokaapeleita em. tarpeeseen?
    Voiko käyttää orjatoimintoa ja toimiiko orjatoiminto CANONin  ja METZin välillä?
    Vai joutuuko hankkimaan radio-ohjattavan triggerin tms?
    Onko yhteiskäytössä mitään automatiikkaa valittavissa tähän tilanteeseen?
     
  2. Vs: Miten saan parempia salamakuvia nopeassa tilanteessa?

    Miksi haluat nopeamman suljinajan? salaman välähdys on paljon nopeampi ja sehän kuvan varsinaisesti valottaa.

    Metzillä on myös 58 AF-1:ssä HSS-tekniikka, joka käytännössä tarkoittaa pitkää välähdyksen kestoa, jonka aikana voi valottaa hyvinkin lyhyillä suljinajoilla riippumatta lyhyimmästä synkka-ajasta. Paha vain, että silloin suurin osa tehosta häviää, joten tehokkankin salaman etu häviää siihen. Mutta jos kuvaat hyvin läheltä, tai haluat täytesalamaa ja nopea suljinaikaa ulkokuvauksessa, toimii systeemi kyllä siinä tapauksessa.
     
  3. jokunen

    jokunen Member

    95
    0
    6