Eli, mullaon sellanen Linhof merkkinen laakakasetti 4x5" joka on n. tuplasti paksumpi kuin normi kasetti. Se on sisältä joustava, aivan kuin pohjan alla olisi pieni jousitus. MIkä tämä tällainen kasetti oikein on?? Kasetti on kyllä kaksipuoleinen.
Vs: Paksu laakafilmikasetti?? Doppelplanfilmkassette(DPa/APa)? Oletko varma koosta? Minulla on pari 9x12cm. Ei ole ennen juolahtanut mieleen, että lasinegaa voisi näihin laittaa. Ehkä tuohon pari milliä paksu mahtuisi, mutta luulisi naarmuuntuvan lasin. Näissä on myös sivulta käytettävä vipu, jolla filmin voi työntää ulos. (Vai voisiko se olla nimenomaan lasia varten - en ole kokeillut filmin kanssa.) Samanlaisia olen nähnyt eri kokoisina, mutten vielä jenkkikoossa 4x5''. Täällä ne mainitaan parhaiksi kautta aikain: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,39893.0.html http://foto.shop.ebay.at/i.html?_nkw=linhof+doppelplanfilmkassette&_sacat=625&_trksid=p3286.m270.l1313&_odkw=linhof+doppelfilmkassette&_osacat=625
Vs: Paksu laakafilmikasetti?? Tuttu kampe. Mulla on näitä ja oon epätoivoisesti yrittänyt löytää tarpeeksi ohutta lasia laittaakseni siihen sitten Rollein valoherkkää päälle. IKEAsta löytyy aavistuksen liian paksua lasia, jonka saisi sisään, mutta tuskin ehjänä ulos. Etsintä jatkuu.
Vs: Paksu laakafilmikasetti?? Näitä Doppelkasetteja tehtiin sekä tuumaisina että millisinä. On maailman tarkin laakakasetti, kun asetat laaàn kasettiin painat painikelevyä hieman alas ja filkka luiskahtaa näppärästi paikalleen. Se vipu siinä sivussa on Auswefer, jolla filkka otetaan ulos, niin että sormet ei turhaan koskettele kuvapintaa. Kasetti on tarkka siksi, että se etuseinä, siis se, johon filkka nojaa painikelevyn avulla, on säädetty muistaakseni1/100 mm tarkkuudella. Ja jos sen joutuu purkamaan tiivisteen vaihtamiseksi, pitää panna muistiin, minkä putkiruuvin alla on mitkäkin tasausprikat, ne kun on tehtaalla siinne asennettu. Linhof myis myös halpoja, tavallisia kasetteja, oli pakko kun muistaakseni aikanaan, siis joskus 80-luvulla, Doppel maksoi viiden tavallisen japanilaisen kasetin verran. Lisäksi Doppelin suojalevy ei läpäise lyhyitäkään aallonpituuksia, eli sillä saattaa turvalisesti kuvata infrapunalaalle.
Vs: Paksu laakafilmikasetti?? Onkohan tämä käytännössä merkittävä ominaisuus verraten? Jos jättäisin ne pari Linhofiani IR-käyttöön. Eihän tällaista ole tullut mieleenkään, ettei kaikki kasetit pitäisi IR-taajuuksia.
Vs: Paksu laakafilmikasetti?? Milenkiintoista uutta tietoa minulle, mutta tuon täytyy olla Auswerfer?
Vs: Paksu laakafilmikasetti?? Joo, tuli kirjoitusvirhe, mutta niin tuli sullekin "Milenkiintoista..." Jos joku kaipaa, niin niihin on vielä jäljellä valottavia numeroliuskoja ja kanteen sopivia numerolevyjä. Aikanaan Linhof toimitti runsaasti varaosia ja melkein metrin korjaus- ja varaosa luetteloita.
Vs: Paksu laakafilmikasetti?? Kiitoksia taas kerran. Ei mennyt tämäkään päivä hukkaan, opin taas jotain uutta.
Vs: Paksu laakafilmikasetti?? Jahas jahas, no tämä kasetti onkin ollut mulla ihan käyttämättömänä, Wataselta sain vaihtokaupassa IR filkka laakana, niin tuolla voisi kokeilla sitäkin.
Vs: Paksu laakafilmikasetti?? Jollei sitten tarkoitettu nimenomaan lyhyitä aallonpituuksia, mitä suojakuori pitää..
Vs: Paksu laakafilmikasetti?? Suoraan sanoen en muista, mutta olisiko ollut niin, että on vähän parempaa materiaalia kuin japanilaisten (ja saksalaisten kilpailijoiden) kasetet?
Vs: Paksu laakafilmikasetti?? Joissakin malleissa se läppä on ihan peltiä, ainakin vanhoissa Linhofeissa. Pitää mitä vain, pitkäaaltoista röntgeniäkin Tuskin se IR:kään muualta kuin sen liukukannen läpi paistaa.
Vs: Paksu laakafilmikasetti?? Mulla on jossain täällä museolal esitteitä niistä kaseteistä, mutten nyt jaksa alkaa niitä kaivella.