Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Miten ottaa salamasta kuvia ?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana viaton^, 30 Elokuu 2007.

1. viaton^

viaton^

4
    0
    0
    Kamera on siis Sony:n DSLR-A100.
    olen yrittäny ottaa kuvaa salamasta, mutta tuloksena on vain valoisa taivas tai muuta vastaavaa
    eikä mitään salamaa missään kuvassa näy.
    Apu ois tarpeen !

Kiitokset jo etukäteen !

2. Vs: Miten ottaa salamasta kuvia ?

Ilmeisesti siis luonnonsalamasta on kyse ... kait se on pitkähkö aika/jalusta avainsanoja.
    Salamaa nopeampi harvoin on, jos vain käsivaralta yrittää räiskiä taivaalle 1/30s ja nopeammilla ajoilla - tosin joskus sekin onnistuu.
    Kamera jalustalle, (ja salama OFFiin ;) ) kohtuullisen laajahko polttoväli optiikkaan (saapi taivasta enemmän mukaan kuvaan, salamiin "osuminen" helpottuu) joka suunnataan etukäteen oletettuun salamoiden esiintymissuuntaan, mahdollisimman pieni ISO-arvo kameraan, melkolailla pieni aukko optiikkaan, aika-automaatti voisi olla päällä  .. ehkä hiukka alivalotusta vaan mukaan, niin salamatkin toistuu paremmin kuvasta - ja saadaan tummana ukkospäivänä edes jonkinlainen "pitkähkö" valotus ... mahd. jopa jokusen sekunnin kestävä (jos pimeä ilta/yö, niin useita sekunteja, jopa kymmeniäkin).
    Sitten vaan mahdollinen "intervallikuvaus" päälle (ottaa automaattisesti useita kuvia peräkkäin) tai kaukolaukaisimella uutta räpsyä, kun edellinen on valmis.
    Kyllä sinne joku salamakin pitäisi 50:n kuvan joukkoon tulla.

3. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Miten ottaa salamasta kuvia ?

Joku tais sanoa, jotta aukkoa ei ihan kauheesti kannattais pienentää, että ne salamat ei himmenis.

Itse en oo harrastanut, mutta ko. henkilöllä tais joku salamakuva olla jossa näin sanoi..

4. Vs: Miten ottaa salamasta kuvia ?

Lähtökohtava voinee pitää ihan normaalista ilta/yökuvaa. Jos sen saa valottumaan ok, niin seuraava askel on saada salami mukaan. Se vaatii riittävää valotusaikaa, jotta todennäköisyys salaman mukaantulolle lisääntyy. Tämä luultavasti jo toteutuukin alkup. yökuvassa, mutta jos ei, nin silloin pitää pienentää aukkoa, jotta vastaavasti aika pitenisi. En tunne kyseistä kameraa, mutta siitä löytynee A, tai Av -asetus jolla vaikutetaan itse aukkoon ja kamera valikoi sille sopivan ajan. Jos ajatellaan että kamera osaa valottaa vaikkapa 16s. näin, niin nitä sitten peräkkäin, kunnes mukana on pläsäys.

5. Vs: Miten ottaa salamasta kuvia ?

Juu tuo pointti on ihan hyvä, kyllä se aukko vaikuttaa salaman "piirtymiseen" kuvaan - sen "kirkkauteen", joten kokeilla kannattaa vaikka haarukoida sitä aukkopuolta, mikä vaikuttaisi parhaalta lopputuloksen kannalta.

6. Vs: Miten ottaa salamasta kuvia ?

Ehkä kuitenkin kyse on kameran mittarin tavasta valottaa 18% harmaata, eli yökuvasta tulee päiväkuva, joten halutun realizoonin takia pitänee korjata valotusta. Eli miinusta valotuksenkorjaukseen: pari, kolme aukkoa?

7. mnu

mnu

5
    0
    0
  8. viaton^

viaton^

4
    0
    0

Okei, kiitoksia tosi paljon, viikonloppuna pitäisi tulla kai jonkinlainen myrsky, ja ei muuta  kun kokeilemaan :p

9. Henna

Henna

510
    0
    0

Tuota 50 1.8,  suositteli mulle jo vuosi sitten eräs ammattikuvaaja, kehui maasta taivaisiin. Ja sanoi että mun ehdottomasti kannattaa se ostaa.
    Koska hinta ei ole juuri mitään, niin toki tuon taidan pläjäyttää ja ostaa.

Fangio"lla paljon asiaa. Kiitos.