Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Miksi kuvia postitetaan palstalle?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Jukkis71, 11 Tammikuu 2008.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Itse ainakin postitan siksi, että saisin sellaista kritiikkiä, joka kehittäisi kuvaamistani.

Siksi en ymmärrä seuraavanlaisia kommentteja kuvista: hieno on ; huono on ; hyvä tunnelma ; kuva on arvoituksellinen jne. Pitäisi vähintään kertoa, miksi kuva on hieno tai huono ja miten sitä voisi parantaa.
    Kaikista turhimpia palautteita on esim. onko kuva Turun tuomiokirkon portista tai Espoon virastotalon rappusista.

T Jukkis

2. Vs: Miksi kuvia postitetaan palstalle?

Voi veli hopea, tää kuullostaa niin kovin tutulta. Olet ihan oikeassa siinä, että palautteen taso on aika usein melko kirjavaa. Itsekin haluan postaamistani kuvista palautteen, joskus saan joskus en. Palautekeskustelua on käyty melko antaumuksella myös irc-gallerian valokuvausyhteisössä, eikä sielläkään ole valmista saatu. Tutun kaverin kuvaa on helppo kehaista vaikka kuvassa ei mitään kehumista olisikaan. Vaikeampaa on keksiä rakentava ehdotus kuvan parantamiseksi. Siksi oman taidon ylläpitäminen onkin niin tärkeää, että osaisi edes itse hoksata, mikä kuvaustilanteessa meni ns. perseelleen

3. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Miksi kuvia postitetaan palstalle?

Kuvan analysoiminen ei myöskään aina ole helppoa ja kunnollinen tulkitseminen vaatii osaamista.. Omien tuntojensa purkaminen sanalliseen muotoon voi olla hankalaa, vaikka päässä ajatuksia heräisi kuvasta.

Näiden asioiden osaajat taas eivät välttämättä ole harrastelijoiden kuvapalstoja seuraamassa.

4. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Niin, kommentointia on monenlaista.
    Pääasiassa itse koen saaneeni rakentavaa (oli se negatiivista tai positiivista) palautetta, eli sellaista, joka panee harkitsemaan uudelleen omia kuviaan. Usein käy niin, että kun kuva on useamaan ihmisen nähtävänä, huomataan asioita, joita muuten ei tule itse ajatelleeksi. Juuri tämä on hyvää netissä. Ei tarvitse odottaa jokakertaista seuran kuukausikokousta.
    Meillä seurassa toimintakin on mennyt lissunlässyn luupiluu meininkiin. Katsellaan joitain matkakuvia lofooteilta. Tässä juomme viiniä, tässä pelaamma golfia jne. Tässä on naapurin rouva, teki muuten hyvää ruokaa.
    Pitäisi saada joku kerta takaisin sellainen vanhan ajan kunnon meininki, että kuvista puhutaan rehellisesti. Tai ainakin sanotaan oma mielipide, niitähän kaikki loppujen lopuksi ovat.
    T Jukkis

5. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Jos lähdetään siitä, että kaikki asiat ovat mielipiteitä, asiat eivät kauheasti edisty, koska se merkitsee vääränlaista ajatusten demokratiaa ja demoralisoi ymmärtämistä. Jos kaikki on sitä ja samaa, miksi kukaan vaivautuisi sanomaan mitään enempää kuin mihin kuka tahansa pystyy. Tällöin kaikki taantuvat sanomaan sen pienimmän nimittäjän mukaisen asian, mikä koko ajan menee alaspäin.

Tosiasiahan on, että "kaikki eivät loppujen lopuksi ole mielipiteitä".

6. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Itse olen pyrkinyt sanomaan jotakin muuta kun "hieno kuva" tai "paska kuva" (kyllä helpotti taas) vaikkakin siinä samalla kerron omista näkemyksistä aika paljon. En pelkää sitä että omat näkemykseni tulee joidenkin toisen mielestä voisko sanoa "kliseiksi".....Nyt tuli imuri sotkemaan ajatuksiani....jatkan lisää joskus toiste.

LISÄTTY

Niin, vielä hiukan jatkoa. Pitää muistaa se että arvostelijan omien kuvien taso ei korreloi arvostelijan tasoa. Moni osaa ja ymmärtää asioita paljon enemmän kun itse osaa kuvata. Tahtoo vaan monesti käydä niin että joiden kuvia arvostaa arvostaa myös niiden näkemyksiäkin........En tiedä ymmärsiköhän tästä kukaan mitään. (pukkaa jotakin ihmeen pään särkyä tai mikreeniä, vaikka en kylläkään tiedä onko siellä mitään mikä vois särkeä)

7. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Tosiasiahan on, että "kaikki eivät loppujen lopuksi ole mielipiteitä". MVuori
    Totta on, etteivät olekaan.
    T Jukkis

8. qu1d

qu1d

153
    0
    0

Pitääkö kaikkia kuvia parantaa?

Minusta on mielenkiintoisinta kuulla, millaisia ajatuksia tai tunteita kuva herätti, miten se vaikutti. Jos kommentoija vielä osaa kertoa miksi, sen parempi.

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

"Minusta on mielenkiintoisinta kuulla, millaisia ajatuksia tai tunteita kuva herätti, miten se vaikutti. Jos kommentoija vielä osaa kertoa miksi, sen parempi."
    Totta kyllä tämäkin.
    T Jukkis

10. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Tunteita...saako niistäkin puhua?

11. Vs: Miksi kuvia postitetaan palstalle?

Muista en tiedä mutta itse kaipaan lähinnä palautetta ymmäretäänkö kuva ja miten se koetaan, ei hyvä tai huono kuva palautekkaan ole turhaa sillä minä kuvaa enimmäkseen muille ja pienikin tieto vastaan ottamisesta kelpaa.