törmäsin henk.koht. erääseen asiaan kun olin ottanut valokuvan omasta tyttärei pojasta facebookista, kuvan oli ottanut ex. vaimoni sairaalassa. samoihin aikoihin huomasin suomelan sivuilla joulukuva aiheisen kilpailun, sinne sai lähettää kuvan joka koski joulua. pistin mielestäni söpön kuvan pojasta jolla oli puettu päähän tonttulakki. hän oli syntynyt vielä joulu-aattona, kerroin kuvasta tyttärelleni jonka poika oli kyseessä, hän taas kertoi äidilleen jonka kanssa välini ovat huonot jostain kumman syystä. olin kuulemma rikkonut tekijä oikeutta käyttäessäni pojan kuvaa kilpailussa ilman hänen lupaansa ja hän soitti suomelan sivuille, joko kuva olisi diskattu tai siihen lisättäisiin kuvan ottajan nimi, näin kävi että nimi tuli kuvatekstin lisäksi. kuva oli siis poimittu facebookin sivuilta jonne kyseinen henkilö oli sen itse laittanut ilman mitään kopiointi kieltoja ym. ei mieleeni edes tullut kysyä lupaa kuvan käytöstä, ehkä olin vain itse liian tyhmä tajutakseni sitä? Asiasta olisi kuulemma voinut haastaa minut oikeuteen! Miten asian laita oikein on? osaako joku asiasta paremmin tietävä valaista minua tässä asiassa.?
Vs: miten määritellään kuvan tekijäoikeus? Aika paljon netistä otetaan toisten kuvia ajattelematta sen kummemmin asiaa. Eli et ole yksin. Musiikin haku ja julkaisu onkin enemmän esillä julkisuudessa. Ja jos toisen musiikilla osallistuu johonkin kilpailuun, vielä enemmän...
Vs: miten määritellään kuvan tekijäoikeus? Juu, on se kumma. Minäkin ajattelin osallistua yhteen maalauskilpailuun - en minä nyt niin kummoinen maalari ole, mutta yhden Halosen kuvilla olisi ehkä mahiksia pärjäillä.
Vs: miten määritellään kuvan tekijäoikeus? Esimerkiksi jos sinulla on kamera ja pyydät jotakuta ottamaan sinusta kuvan, kuvan oikeudet ovat kuvan ottajalla eikä sinulla, jos ei muuta sovita.
Vs: miten määritellään kuvan tekijäoikeus? onko asia oikeasti niin että valtoimenaan oleva netti syytää kuvia ties minne, mutta jos itse sieltä poimit jonkun kuvan niin "linnaa" tulee, eikö siinä ole mitään sääntöä mihinkään päin, vai onko vain niin että kovan ottajalla on täysi valta ja oikeus vaatia jos niin haluaa?
Vs: miten määritellään kuvan tekijäoikeus? Kun viittaat "oikeuksiin", on erityisen hyvä määrittää mistä oikeuksista puhut - oikeuksia on nimittäin paljon erilaisia. Tekijänoikeuslaki nimittäin sanoo erityisesti tästä asiasta: "Valokuvaamalla valmistetun muotokuvan tilaajalla on, vaikka valokuvaaja on pidättänyt itselleen oikeuden teokseen, oikeus antaa lupa muotokuvan ottamiseen sanomalehteen, aikakauskirjaan tai elämäkerralliseen kirjoitukseen, jollei valokuvaaja erikseen ole pidättänyt oikeutta kieltää sitä."
Vs: miten määritellään kuvan tekijäoikeus? kiitos, mietin jo itsekin ettei asia voi niin suorasukainen olla, lupa pitäisi tässä tapauksessa olla tyttäreltäni koska poika on hänen? kuvan käyttöä ei sairaalassa tai muuallakaan kielletty, ei suullisesti eikä kirjallisesti. Tytär antoi luvan minulle kuvan käyttöön
Vs: miten määritellään kuvan tekijäoikeus? Niin juuri, tuota tarkoitin mvuori. Katsoin asiayhteyden otsikosta. Lainasit tuossa poikkeuksen.
Vs: miten määritellään kuvan tekijäoikeus? Ihan oikeastiko te nyt tulitte siihen lopputulemaan, että tytär on sairaalassa tilannut äidiltään muotokuvan vastasyntyneestä. Varmaan vielä laskutettiin luovutushetkellä. Olisikohan kuitenkin vierailun aikana ex tempore otettu tilannekuva, johon kuvan ottajalla on tekijänoikeus. Eikä tuollaista muotokuvaakaan saa missään kilpailussa tilaaja käyttää. Ainoastaan kuvitukseen noissa edellä mainituissa yhteyksissä.
Vs: miten määritellään kuvan tekijäoikeus? Oliko kuva tilattu? Käytettiinkö sitä nyt "sanomalehteen, aikakauskirjaan tai elämäkerralliseen kirjoitukseen"? Lisäksi: salliko kuvakilpailu osallistua muilla kuin itse ottamilla kuvilla? Luitko kilpailun ehtoja ollenkaan? Ja miltä sinusta tuntuisi, jos joku osallistuisi valokuvauskilpailuun sinun ottamallasi kuvalla? Ihan reilua?
Vs: miten määritellään kuvan tekijäoikeus? nyt menee jo hieman yli, jos tätä rupeaa puimaan oikein niin eikö kuvaajan sitten olisi pitänyt pyytää lupa saada kuvata kohdetta? saako siis kuvaa käyttää vain kuvaaja, ilman asianomaisen lupaa, mutta ketään muu sitä ei saa käyttää missään olosuhteissa. kuva on tietenkin ex tempore kuva, tai kamera on tarkoituksella ollut mukana kuvaus tarkoituksessa. tytär antoi luvan käyttää kuvaa. vai olisiko vastasyntyneeltä siihenkin lupa tarvittu, menee liian vaikeaksi ja näsäviisaaksi, kysyin asiaan neuvoja, mutta kaikki näsäviisaat ihmiset jotka "tietävät" kaiken aloittavat kirjoittamaan mahtavia mielipiteitään, tässäkin olisi pitänyt huomata kysyä vain asiallisia neuvoa
Vs: miten määritellään kuvan tekijäoikeus? Jaa tappelemaanko tänne tulit? : Kysy lakimieheltä, jos ei ilmaiset vastaukset kelpaa. Kuvan ottajalla on tekijänoikeudet. (Tyttärellä niitä ei ole, joten lupaakaan hän ei voi antaa.) Jos kuva on tilattu, on muutama poikkeus.
Vs: miten määritellään kuvan tekijäoikeus? Eräs ystäväni huomasi ottamaansa verkkosivustolla ollutta kuvaa käytetyn lehdessä julkaistussa matkailumainoksessa. Hän otti yhteyttä kuvan julkaisijaan, joka maksoi mukisematta hänen pyytämänsä summan kuvan luvattomasta käytöstä. Käyttäjätaho oli luultavimmin neuvotellut lakimiehensä kanssa ensin.
Vs: miten määritellään kuvan tekijäoikeus? Kysymyksesi on niin erikoinen, että luulen täällä valokuvausharrastajien joukossa sen eniten ja yleisesti pöyristyttävän ja mieleen väistämättä tulee, voitko olla tosissaankaan. Pelleilyltähän kysymyksesi vaikuttaa.
Vs: miten määritellään kuvan tekijäoikeus? Kysyt niin ylityperää asiaa, että osa porukkaa (minä mm.) taitaa pitää sinua trollina. Sekoitat erilaisia asioita keskenään ollenkaan ajattelematta mistä on kyse. Ota nyt ensin tuumaustauko, ja yritä selvittää itsellesi, miten eroavat toisistaan * Kuvan ottaminen, siis kameralla jostakin kohteesta * Valokuvan ottaminen toisen albumista (semmoinen pahvinen, tai nettisivusto) * kuvan julkaiseminen jossakin, esim. netissä * kuvan käyttö kilpailussa yms. yhteydessä Ei se nyt niin vaikeaa ole. Koska osaat mitä ilmeisemmin lukea ja kirjoittaa, saatat hetken pohdiskeltuasi oivaltaa noitten asioitten erot. Tekijänoikeus sinänsä sanoo, että kuvan ottajalla on ainoana henkilönä maailmassa oikeuksia julkaista kuva, tehdä siitä kopioita, pitää sitä esillä, myydä se johonkin muualle julkaistavaksi jne. Poikkeuksia säännöstä on, kuten Mvuori edellä jo viittasi, mutta niistä ei kannata välittääainakaan ennen kuin tuo hyvin hyvin yksinkertainen perusperiaate on valjennut. Onhan niitä kuvia netissä vaikka kuinka, mutta ei se tarkoita, että niitä saa vapaasti ottaa. Esimerkiksi Helsingissä - ja muissakin isommissa kaupungeissa - on vaikkapa autoja katujen varsilla vaikka kuinka paljon. Ei sekään tarkoita, että niitä saa tarvitessaan ottaa, vaikkapa autokilpailuun osallistuakseen.
Vs: miten määritellään kuvan tekijäoikeus? Eli haluat vain sinun puolelasi olevia vastauksia, ne ovat "asiallisia". Miten asiallista olisi jos sinun ottamasi kuva olisi olut kilpailussa. Ai niin, vastaa asialisesti. Mutta älä mahtavasti.
Vs: miten määritellään kuvan tekijäoikeus? Edelleen asioita, joiden ero olisi hyvä ymmärtää: 1) kuvan ottajan (siis kameralla kohteesta) oikeudet kuvaan 2) kuvassa mahdollisesti esiintyvien henkilöiden oikeudet Ne kun tosiaan ovat kaksi eri asiaa. Yleensä kyse on vielä eri henkilöistäkin, omakuvia tietenkin lukuunottamatta. Kakkoskohtaan, siis kuvassa esiintyvien henkilöiden mahdollisiin oikeuksiin, saattaa olla k.o. kilpailun säännöissä jokin lausuma. Säännöt saattavat edellyttää k.o. henkilöiltä (alaikäisen osalta huoltajalta) lupia kuvien käyttöön. Silloin niitä tarvitaan. Ykköskohtaankin saattaa kilpailun säännöissä olla jokin vaatimus - kuten esim. tekijänoikeus k.o. kuvaan. Useimmiten lupakaan ei riitä, vaan osallistujalla pitää olla itsellä kuvan n.s. isyysoikeus. Sitä kun ei voi myydä, antaa, luovuttaa, eikä edes ulosmitata - sen voi saada vain kuvaamalla itse kyseisen kuvan. Lukemalla kilpailun säännöt asia olisi saattanut jo valjeta. Ja saattaa valjeta vieläkin.
Vs: miten määritellään kuvan tekijäoikeus? Tyttärelläsi ei ole valtaa jakaa tyttären äidin tekijänoikeuksia. Ehkä joskus sitten perikunnan kautta? Osallistuit valokuvauskilpailuun kuvalla, jonka ainoana ansionasi on isoisyys.
Vs: miten määritellään kuvan tekijäoikeus? Tietenkin kuvan ottajalla on täysi valta kuviinsa. Vaikka hän olisikin julkaissut ne netissä. Tai lehdessä tai missä vain. Sitä en tiedä menevätkö valokuvaajan oikeudet yhtä pitkälle kuin muiden kuvataiteilijoiden, jotka saavat jopa halutessaan puuttua siihen kuinka heidän tekemä työ on esillä seinällä. Harvinaista onneksi tuo puuttuminen, kyllä mua nyrppisi jos olen ostanut taulun ja maalaaja/piirtäjä näkee vaikka kuvan mun kämpästä jossain ja närkästyy siitä että hänen tekemä ja myymä taulu on ripustettu hänen mielestä väärään paikkaan ja tulee käskemään minua.. Toisaalta kuvataiteilijat onneksi voivat julkaista teoksiaan suht vapaasti ja lisensoida ne jopa siten että niitä saa vapaasti käyttää epäkaupallisiin tarkoituksiin (ei kilpailuihin). Muusikot käsittääkseni eivät omaa edes oikeutta julkaista omaa tuotantoaan maksamatta ensin kaikkivaltiaalle teostolle julkaisu-"veroa".