Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Miten kuvata peiliopiskalla aukon esivalinnalla?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana markku55, 25 Huhtikuu 2017.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Tää on melko eksoottinen. Ellei peräti esoteerinen. Be creative, and turn the enemy into your best friend. http://www.photobyrichard.com/reviewbyrichard/nikon-reflex-nikkor-500mm-f8-c-review/

    Ken haukkuu lyttyyn sen version (1968-1983) ja muuten sanoo peiliteleistä: Nikon no longer makes reflex lenses because no one wants them. http://www.kenrockwell.com/nikon/500mm-f8-n.htm#intro
     
  2. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Peileille on ollut aikanaan paikkansa, koska apokromaattiset vastaavien polttovälien linssiobjektiivit ovat olleet kalliita verrattuna peileihin. Peilihän ei tunnetusti aiheuta värivirhettä.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113

    OK. Silloinhan ilmankin tuota objektiivissa on rengas, jossa on yksi sormiruuvi. Tää rengas kääntyy jotta saadaan pysty- ja vaaka-asento jalustalla. Onko Markulta nyysitty nuo?


    Joo tuo osa näyttää kiinnittyvän kääntyvään renkaaseen.
    http://sunonone.blogspot.fi/2016/08/tamron-sp-500mmf855b55bb.html
    http://allphotolenses.com/lenses/item/c_1092.html
     
  4. peltipaatti

    peltipaatti Member

    538
    2
    18
    Ihan aiheen ohi, en mä käytä peiliobiskaa niinkään kuvaukseen se on mulla enemmänkin kuntoiluvälineenä... sori sori mun oli pakko
     

    Liitetyt tiedostot:

  5. markku55

    markku55 Active Member

    Tämä minun Tamron on tyyppiä 55BB, ei sitä vanhempaa tyyppiä 55B johon tuo jalustakierteen sai kiinni, tässä hieman tietoa ja testituloksia 55BB versiosta, Nikonista, ja mm Zeissista. https://advancedphototech.wordpress.com/lenses/mirror-mirror-a-guide-to-choosing-and-using-mirror-lenses/
    Kun Tamron tuli markkinoille, se oli kevein 500mm peilitele siihen mennessä, muutamankin testin luettuani, olen saanut käsityksen, että Nikon ei pärjää optisen laadun kannalta Tamronille jonka suurin murhe on juurikin jalustakierteen puute.
     
  6. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Nikonin objektiivi tuskin on vaihtoehto jos kamerana on Sony. Toisaalta - oli optinen laatu mitä tahansa - Nikon laukeaa ja mittaa valoa, oli edessä sitten vaikka talaouspaperirulla.
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vielä tuon jalustakierteen puuttumisen merkityksestä. vanhemman mallin jalustakierre EI sallinut sekään pysty/vaakakuvien kääntöä, joten loppujen lopuksi on ihan sama onko objektiivi kiikki kamerassa joka taas on kiinni jalustassa, tai että objektiivi on suoraan kiinni jalustassa. Miettikääpä kuinka paljon on objektiiveja jotka painavat alle 600g ja joiden maks ulottuma kamerasta on 91,5mm ja joissa olisi jalustakierre? Ei taida olla montaa, ei ainakaan minulla. Mm Minoltan kehuttu Big Beer Can 75-300mm on pituudeltaan yli tupla, eli 195mm ja painaa 884g, eli aiheuttaa yli tuplarasituksen rungon bajonetille ja jalustakierteelle, kukaan ei ole valittanut sen jalustakierteen puuttumisesta, tietääkseni. Itse tein tuolla Minoltalle jalustapannan, mutta empä sitä käyttänyt kuin hetken.
     
  8. markku55

    markku55 Active Member

    Jos puhutaan objektiivista, niin ei kai siihen ratkaise rungon ominaisuudet, paitsi että Sonyssa on kuvanvakain rungossa kun taas Nikonissa ei ;-)
    Mainitsin Nikonin vain siksi, että joku piti sitä täällä parempana kuin Tamronia, niin ne vanhat muistot kultaantuu aikojen saatossa. Sen verran vielä, että tämä uudempi 55BB on saanut hieman paremmat arviot kuin vanhempi 55B.
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113

    Jaa ei sallinut? Kun katsoo linkin kuvia ja vertaa niitä Varjon laittamaan kuvaan irrotetusta osasta, kysyn vaan, mikä ihmeen tarkoitus sitten kolmannella sormiruuvilla olisi ellei nimenomaan renkaan kääntö?
     
  10. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Kunhan vaan mainitsin. Alluksi kysyit sitä, miksei kamerasi valota tuon objektiivin kanssa.

    Eihän nuo vanhat peiliobjektiivit mitään virheettömiä optiikoita ole. En ole koskaan omistanut, mutta se bokeh on joskus kiehtonut, niin kun kaikki kumma ihmistä kiehtoo.
     
  11. markku55

    markku55 Active Member

    Kerroin vain mitä olen tuosta 55B objektiivista lukenut, tosin sehän ei ole mikään totuus vaikka olisikin netistä löytyvää tekstiä.
    Nyt hain lisää juttuja molemmista versioista, ja pääsin jopa käsitykseen, että noita versioita on ollut enemmänkin vaikka tyyppimerkintöjä on vain kaksi. Mm siihen minun 55BB saa taakse kierrettävät suodattimet, vaikka se ei pitäisi olla mahdollista kuin 55B malliin. Enää en löytänyt sitä juttua missä valitettiin 55B:n jalustakierteen kiinteyttä, mutta kylläkin juttuja joissa se kääntyi 90 astetta, eli vain toiseen suuntaan, mikä ei liene rajoite jos laukaisunappi jää mieleiseen asentoon.
     
  12. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    Jokos tää on edistynyt?
     

  13. +1
     
  14. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  15. markku55

    markku55 Active Member

    On, olen nyt suomenkielisen Sony-neuvonnan kanssa linkittänyt sähköpostilla, mutta vain arkena, eli pari päivää mennee ennen kuin edistytään ;-))
     
  16. markku55

    markku55 Active Member

    Mikäs nyt niin naurettavaa on?
     
  17. markku55

    markku55 Active Member

    Niin tulee myös tuo Sony toimimaan, kunhan saan yli kymmenen vuotta vanhan firmiksen päivitettyä hieman yli seitsemän vuotta vanhaan
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Kokeilitko tätä?

    Jos sulla on suomikin valikossa (tai saksa), ihan varmaan on Eurooppaan virallisesti tuotu versio.
     
  19. markku55

    markku55 Active Member

    En, koska en saa imuroitua softaa enää siirrettyä kameraan.
     
  20. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113


    Niin mutta eikö se jäänyt tuohon vaiheeseen siksi ettei päivityksessä ollut sinun kieltäsi? Vai kuin niin enää, milloin se onnistui?

    (Ei muuten varmaan tule kalliiksi pyytää huollon päivittämään kamera. )